Nordvestbanen på Sjælland - operatør: DSB

Det sjællandske Jernbanesleksb havde allerede ved den udvirkede koncession af 25. maj 1844 fået tilsagn om eneret til anlæg af en jernbane til Kalundborg. Der opstod dog det problem at selskabet ikke kunne opfylde de økonomiske krav der blev stillet og derfor gik tiden sin gang uden der skete særlig meget konkret. Hvorom alt er måtte man begynde forfra og have alle formaliteter på plads en gang mere. Den 29. februar 1869 fik man vedtaget den endelige lov om anlæg af banen. Koncessionen kom på plads den 2. oktober 1871. Koncessionen indeholdt den klausul at banen skulle være færdig pr. 1. januar 1875 og i modsat fald ville koncessionen bortfalde. Derfor kan det næppe undre noget at man allerede i juli 1872 gik i gang med at anlægge banen. Entreprenøren stødte problemer med udfyldning af arealer i nærheden af Jyderup og det så ud til at forsinke arbejdet. Derfor ansøgte selskabet om udsættelse af anlægsarbejdet med det blev afslået. Resultatet blev at man måtte sætte ekstra resourcer ind for at gøre arbejdet færdigt hvilket kostede en hel del ekstra penge.

Nu var entreprenøren den berømt (berygtede) baron G. A. Gedalia og de store økonomiske tab tvang ham til at erklære sig konkurs. Presset blev så voldsomt at han en periode måtte forlade landet. Men den forhistorie kan det undre at det lykkedes at få banen klar til indvielse den 30. december 1874 og få afviklet trafikken med et dagligt tog i hver retning. Som om det ikke var nok med problemerne i anlægsfasen havde banen sit første større driftsstop allerede nytårsaften hvor et tog med 60 passagerer kørte fast i snemasserne i nærheden af Tølløse og samtlige passagerer måtte overnatte på en bondegård i nærheden. Samtidigt med åbningen af banen åbnedes også en dampskibsforbindelse mellem Kalundborg og Århus. Den officielle indvielse med flag og under deltagelse af kongen, dronningen og kronprinsen skete den 29. juni 1875. Nordvestbanen trives i bedste velgående omend der i myldretiden er betydelige kapacitetsproblemer. Pendlere på banen klager ofte over dårligt synkroniserede køreplaner og gammelt slidt materiel.

Vigtige stamdata for Nordvestbanen på Sjælland


Jernbanens længde i km 79,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 26. februar 1869
BaneforkortelseDSB
Dato for Koncession1871.10.02
Jernbanen indviet1874.12.30
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltsporet Roskilde - Holbæk, enkeltsporet Holbæk - Kalundborg
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed maxRoskilde-Holbæk: 160 km/t - Holbæk-Kalundborg: 120 km/t
DSB banenummer5
El driftNej
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Bane statusSidebane

Nordvestbanen på Sjælland har eller har haft følgende stoppesteder




Banekort over Nordvestbanen på Sjælland

Banekort fra Nordvestbanen på Sjælland (DSB).
Banekort fra Nordvestbanen på Sjælland (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.06.09 - LINK til kilde.


Roskilde Station (Ro) er Nordvestbanen på Sjælland banens første station

Roskilde Station blev bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1847 i forbindelse med anlægget af jernbanen mellem København og Roskilde.

Den originale hovedbygning på Roskilde Station fra 1847 står stadig den dag i dag og er dermed Danmarks ældste eksisterende station. Både stationsbygningen og perronerne er igennem årene blevet udvidet af flere omgange. I 1998 blev en stor renovering af Roskilde Station påbegyndt. Facaderne på den gamle stationsbygning blev restaureret og ført tilbage, så farverne svarede til den originale facades og taget renoveret. Stationen fik automatiske døre og ankomsthallen fik nyt gulv, loft og inventar. Tunnelerne er ligeledes blevet istandsat, og der blev opsat elevatorer og. Renoveringen var først færdiggjort i 2002 efter 4 års arbejde.

Roskilde Station har været fredet siden 1964 og rundremisen, der er fra 1898/1920 blev fredet i 1991.


Andre navne og stavemåderFør 06.09.1856 Roeskilde
Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHarald Conrad Stilling
AdresseJernbanegade 1A, 4000 Roskilde
StednavneforkortelseRo
Højdeplacering over havet44,6 meter
GPS koordinater55.639182,12.088969

Billede af Roskilde Station.
Billede af Roskilde Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.04.20 13:58:55
Download billede

Historisk kort over Roskilde Station
Roskilde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Andre navne og stavemåderFør 01.10.1888 Leire.
Byggeår1874
Åbnet1874.12.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationsvej 2, 4320 Lejre
StednavneforkortelseLj
Højdeplacering over havet22,4 meter
GPS koordinater55.604635,11.971399

Billede af Lejre Station.
Billede af Lejre Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.26 13:38:34
Download billede

Historisk kort over Lejre Station
Lejre Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kisserup Trinbræt (Kit) ligger 15,0 km. fra første station.

Kisserup Trinbræt åbnede i 1928 på den sjællandske Nordvestbane mellem Lejre og Hvalsø. Før 1933 blev Kisserup stavet med blødt "d": Kidserup.

Kisserup Trinbræt var lavet efter bedste DSB regelsæt og var udstyret med læskur, afgangstavle, skiltning med bestemmelser samt et telefonskab til tjenestetelefonen. Perronen på Kisserup Trinbræt var bygget af gamle jernbanesveller, hvilket var tæt på at været livsfarlige glatte når svellerne var våde - især den skrå rampe gav store udfordringer trods at der var et rækværk at klamre sig til.

Kisserup Trinbræt blev nedlagt den 1. juni 1969, men standsningerne stoppede reelt året før i 1968.


Andre navne og stavemåderKidserup (med blødt "d")
Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1969.06.01
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseKit
Højdeplacering over havet46,4 meter
GPS koordinater55.58890464441792,11.898312387369295

Billede af Kisserup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kisserup Trinbræt har ligget her.
Billede af Kisserup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kisserup Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.20 14:33:51
Download billede

Historisk kort over Kisserup Trinbræt
Kisserup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1874
Åbnet1874.12.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseTølløsevej 1, 4330 Hvalsø
StednavneforkortelseHv
Højdeplacering over havet57,3 meter
GPS koordinater55.595475,11.859619

Billede af Hvalsø Station.
Billede af Hvalsø Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.26 12:41:56
Download billede

Historisk kort over Hvalsø Station
Hvalsø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1874
Åbnet1874.12.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanevej 21, 4340 Tølløse
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater55.611875,11.773087

Billede af Tølløse Station.
Billede af Tølløse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.20 15:11:43
Download billede

Historisk kort over Tølløse Station
Tølløse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Andre navne og stavemåderTrinbrættede hed oprindelig Skinnede, men blev senere navneændret til Skimmede Trinbræt.
Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1969.06.01
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSit
Højdeplacering over havet42,8 meter
GPS koordinater55.636969,11.752308

Billede af Skimmede Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Skimmede Trinbræt har ligget her.
Billede af Skimmede Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Skimmede Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.20 15:27:22
Download billede

Historisk kort over Skimmede Trinbræt
Skimmede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vipperød Station (Pe) ligger 30,0 km. fra første station.

Vipperød Station blev anlagt i sidste halvdel af 1880`erne som Militær Krydsningsstation. Da militæret anlagde Vestvolden omkring København ca. 1880, blev der hentet store mængder sten, grus og sand produkter fra Avnsøgård syd for Svebølle. De mange godstræk gav problemer med togdriften, da Nordvestbanen kun var enkeltsporret. For at sikre en mere problemfri toggang etablerede militærets jernbanekompagni Vipperød Militær Krydsningsstation, som ligger ca. midtvejs mellem Holbæk og Tølløse.

Vipperød Militær Krydsningsstation blev først åbnet for publikum i 1905 og der tilkom et sidespor i 1906. Den 1. juli 1906 skiftede Vipperød Militær Krydsningsstation navn til Vipperød Station.


Andre navne og stavemåderFør 01.07.1906 Militær Krydsningsstation (Vipperød).
Byggeår1906
Åbnet1906.07.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 3, 4390 Vipperød
StednavneforkortelsePe
Højdeplacering over havet33,7 meter
GPS koordinater55.666962,11.738632

Vipperød Station.
Vipperød Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.20 15:36:57
Download billede

Historisk kort over Vipperød Station
Vipperød Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Holbæk Station (Hk) ligger 36,0 km. fra første station.

Holbæks første banegård nåede næsten at blive færdig til Roskilde-Kalundborg-strækningens åbning i 1875. Holbæk Banegård blev udvidet flere gange, bl.a. ved åbningen af Odsherreds Jernbane den 17. maj 1899, da banen fik fuld optagelse på Holbæk Banegård. Odsherreds Jernbanes egne anlæg på Holbæk Banegård var meget beskedne, hvor der vest for den oprindelige banegårdsbygning benyttede den ene halvdel af DSB's perron, et perronspor med et omløbsspor, der løb sammen i en drejeskive. Drejeskive lå ca. der hvor Lindevej, i dag, munder ud i busholdepladsen. Odsherreds Jernbane havde også et kort bagspor de benyttede til vognopstilling.

I midten af 1950'erne var trafikken på Odsherreds Jernbane steget så meget, at det var nødvendigt med en ekstra perron. Den nye perron blev en smal træperron ved omløbssporet. Remiseforholdene vad Holbæk Station var meget beskedne og i DSB's remise havde Odsherreds Jernbane lejet sig til plads for to lokomotiver og et opholdsværelse for lokomotivpersonalet. Senere tilbyggede Odsherreds Jernbane yderligere to remisespor for egen regning.

Odsherreds Jernbane havde fælles værksted sammen med Høng-Tølløse Jernbane, som opførtes af Odsherreds Jernbane i 1904 og kunne tages i brug den 1. januar 1905. I 1916 fik Odsherreds Jernbane egen kulgård med tilhørende kran, men måtte ved denne lejlighed betales et tilskud til vejunderføringen af Lindevej under sporarealet på Holbæk Banegård, for at kunne udnytte pladsen.

Pladsen i privatbanernes oprindelige hovedkontor blev for lille, da Hørve-Værslev Jernbane kom til. Derfor købte Odsherreds Jernbane i 1918 en grund over for Holbæk Banegård, til en ny administrationsbygning. Byggeriet inklusive grund kom i alt til at koste 117.000 kr. og stod klar i 1920. I 1954/1955 blev der indrettet direktørbolig i tagetagen af bygningen. Administrationsbygningen eksister stadig og ligger på Jernbaneplads 6, 4300 Holbæk.

Hørve-Værslev Jernbane skulle også dele værksted med Odsherreds Jernbane og Høng-Tølløse Jernbane, så de nu var 3 operatører om et værksted. Derfor skulle der en udvidelse at værkstedet til og i 1919 blev grunden købt og en større udvidelse blev sat i gang. Udvidelsen var kompliceret og kom til at strække sig over fem år. Efter anskaffelsen af motormateriellet i 1928 gennemførtes endnu en udvidelse. I 1945 nedbrændte værkstedet, hvor store værdier gik tabt. Ved genopførelsen i 1945/1946 blev værkstedet samtidig udvidet. I 1950 opførtes en remise for Odsherreds Jernbane med fire pladser til motorlokomotiver/skinnebusser.

I 1966 begyndte man en større oprydning, nedrivning og ombygning for at gøre plads til en ny station i Holbæk. Odsherreds Jernbanes remise fra 1950 blev kun ca. 20 år, da den lå i vejen for den nye station, og måtte nedrives. Odsherreds Jernbane anlagde et nyt sporområde i 1966/1967 til en ny tresporet remise og til en 18 meter drejeskive. Odsherreds Jernbane betalte sporområdet og DSB betalte den nye remise og drejeskiven. I 1971 fik Odsherreds Jernbane perronspor ved Holbæk Stations nye ø-perron imellem DSB's perronspor. Der anlægges tre depotspor for henstilling af Odsherreds Jernbanemateriel. Det tidligere bagspor med eftersynsgrube blev bevaret.

Holbæk Station stod klar i 1972, men den totale ombygning var først færdig i 1974. Odsherreds Jernbane fik nyt perronspor ved perron 1 (spor 0) efter fuldførelsen af den nye Holbæk Station.

Den nye modernistiske stationsbygning blev opført efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og den tidligere banegård fra 1874, der var tegnet af A. Ahrens, blev nedrevet i forbindelse med opførelsen af den nuværende station og blev derved næsten 100 år gammel.


Byggeår1972
Åbnet1874.12.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseJernbaneplads 7, 4300 Holbæk
StednavneforkortelseHk
Højdeplacering over havet15,6 meter
GPS koordinater55.715680,11.708572

Billede af Holbæk Station.
Billede af Holbæk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.25 12:31:34
Download billede

Historisk kort over Holbæk Station
Holbæk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1969
Åbnet1969.07.11
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHovedgaden 111, 4420 Regstrup
StednavneforkortelseRt
Højdeplacering over havet16,6 meter
GPS koordinater55.677503,11.612839

Billede af Regstrup Trinbræt.
Billede af Regstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.07.12 13:11:40
Download billede

Historisk kort over Regstrup Trinbræt
Regstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Knabstrup Trinbræt (Ks) ligger 48,0 km. fra første station.

Knabstrup Station lå på banestrækningen fra Holbæk til Kalundborg, fik en noget usædvanlig start da gods- og teglværksejer Lunn, fra Knabstrup Hovedgaard, for egen regning anlagdes et privat sidespor med en privat holdeplads den 1. april 1876 (uden personbefordring) for at sikre transporterne fra teglværket. Sidesporet var fra åbningen betjent af en opsynsmand og mellem det private sidespor og Knabstrup Teglværk åbnede "Teglværkssporet" den 30. oktober 1876, som var et ca. 3 km langt forbindelsesspor, der lå der frem til 1961, hvor sporet blev taget op. Teglværket fik eget lokomotiv ca. år 1905 måske 1906, og Teglværket stod selv for lokomotivdriften, på det efterhånden halsbrækkende sidespor, frem til 1960.

Fra den 23.07.1881 kom der dog et beskedent billetsalg og et offentligt sidespor, med offentlig ekspedition af passagerer, styk- og vognladningsgods, men Knabstrup var fortsat privatejet ekspeditionssted. Fra den 15. september 1893 fik Knabstrup status af Station, da Statsbanerne overtog bygningerne, arealerne og driften.

Indtil 1960 gik det godt for Knabstrup Station, men trafikken var for nedadgående og den 6. juni 1969 nedlagdes det offentligt læssespor og den 31. januar 1972 blev Knabstrup nedrykket til billetsalgssted med ekspresgodsekspedition og endeligt blev Knabstrup nedrykket til trinbræt den 3. juni 1973. Sikkerhedsmæssigt var nedrykningen fra station til trinbræt allerede gennemført den11. juli 1969.

Knabstrups oprindelige stationsbygninger blev nedrevet i 1975.


Byggeår1973
Åbnet1973.06.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 1, 4440 Mørkøv
StednavneforkortelseKs
Højdeplacering over havet18,3 meter
GPS koordinater55.664915,11.553488

Billede af Knabstrup Trinbræt.
Billede af Knabstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.07.12 13:25:16
Download billede

Historisk kort over Knabstrup Trinbræt
Knabstrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1874
Åbnet1874.12.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseJernbanevej 1, 4440 Mørkøv
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet15,6 meter
GPS koordinater55.654435,11.502107

Billede af Mørkøv Station.
Billede af Mørkøv Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.07.12 13:42:28
Download billede

Historisk kort over Mørkøv Station
Mørkøv Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1929
Åbnet1929.05.15
Nedlagt1955.05.21
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseTnt
Højdeplacering over havet16,2 meter
GPS koordinater55.655815,11.445659

Billede af Tornved Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tornved Trinbræt har ligget her.
Billede af Tornved Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tornved Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.24 14:34:57
Download billede

Historisk kort over Tornved Trinbræt
Tornved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1874
Åbnet1874.12.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseSkarridsøgade 40, 4450 Jyderup
StednavneforkortelseJy
Højdeplacering over havet27,3 meter
GPS koordinater55.660195,11.397966

Billede af Jyderup Station.
Billede af Jyderup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.07.12 13:57:25
Download billede

Historisk kort over Jyderup Station
Jyderup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Svebølle Trinbræt (Se) ligger 66,0 km. fra første station.

Svebølle Station er nedrevet og er i dag erstattet af et trinbræt.


Byggeår1874
Åbnet1974.03.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanevej 13, 4470 Svebølle
StednavneforkortelseSe
Højdeplacering over havet14,5 meter
GPS koordinater55.65230038376864,11.291676496126255

Billede af Svebølle Station.
Billede af Svebølle Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.24 15:08:38
Download billede

Historisk kort over Svebølle Trinbræt
Svebølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1933
Åbnet1933
Nedlagt1962.05.27
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseVit
Højdeplacering over havet14,1 meter
GPS koordinater55.659817,11.264174

Billede af Viskinge Trinbræt.
Billede af Viskinge Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1959 -
Sted:Danmark, Sjælland, Viskinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B07840_003.tif


Historisk kort over Viskinge Trinbræt
Viskinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Værslev Teknisk Station (Væ) ligger 71,0 km. fra første station.

Værslev Station åbnede den 30. december 1874 sammen med strækningen Roskilde-Kalundborg. Værslev Station har haft en ret turbulent historie, hvor den startede med at blive placeret et meget øde og ret ensomt beliggende sted. Værslev Station fik dog en forholdsvis god trafik, som blev endnu bedre, da strækningen Slagelse-Værslev åbnede den 30. april 1898. Med banen Hørve-Værslev Jernbane der åbnede den 6. maj 1919, blev især godstrafikken forbedret, hvor Hørve-Værslev Jernbane gav en stor transport af sukkerroer til Gørlev og roeaffald retur.

Især i perioden fra 1. verdenskrig til og med 2. verdenskrig, har der være travlt på Værslev station og perioden må betegnes som værende Værslev Stations storhedstid. Hørve-Værslev Jernbane lukkede den 31. december 1956 og på det tidspunkt var travlheden på Værslev Station for stærkt nedadgående. Værslev Station blev nedsat til billetsalgssted i 1964 og i 1965 blev passagertrafikken nedlagt og stationen var kun togekspedtionssted frem til 1971, hvor Værslev Station lukkede helt sammen med strækningen fra Gørlev til Værslev den 23. maj 1971.

I Værslev Stations levetid kom der ikke nævneværdig opland omkring stationen, som man ellers har set ske i flere andre stationsbyer. Værslev Station blev nedrevet i 1973. Den gamle bane trace fra Værslev-Gørlev er i dag bevaret som "Værslevstien" og strækningen Gørlev-Slagelse er der stadig skinner på. Der er kun meget få spor efter Hørve-Værslev Jernbane.


Byggeår1971
Åbnet1971.05.23
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet21,7 meter
GPS koordinater55.66986874,11.20736413

Billede af Værslev Teknisk Station.
Billede af Værslev Teknisk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.07.11 14:31:59
Download billede

Historisk kort over Værslev Teknisk Station
Værslev Teknisk Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1928
Åbnet1928.07.08
Nedlagt1955.05.21
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseUbt
Højdeplacering over havet11,0 meter
GPS koordinater55.671141,11.153210

Billede af Ubberup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ubberup Trinbræt har ligget her.
Billede af Ubberup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ubberup Trinbræt har ligget her. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.07.12 14:41:00
Download billede

Historisk kort over Ubberup Trinbræt
Ubberup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår2018
Åbnet2018.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStejlhøj 8A, 4400 Kalundborg
StednavneforkortelseKbø
Højdeplacering over havet8,1 meter
GPS koordinater55.676157,11.124138

Kalundborg Øst Trinbræt.
Kalundborg Øst Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.07.03 13:28:17
Download billede

Historisk kort over Kalundborg Øst Trinbræt
Kalundborg Øst Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kalundborg Station (Kb) er Nordvestbanen på Sjælland banens endestation og ligger 79,3 km. fra første station.

Kalundborg Banegård blev med stort besvær færdig til Kalundborgbanens åbning den 30. december 1874, og med lige så stort besvær blev Kalundborg banegård taget i brug.

Kalundborg Station er Nordvestbanens endestation i Kalundborg. Stationen er udformet som en rebroussementsstation/sækbanegård med den toetages stationsbygning liggende på tvær udfor enden af sporene. Desuden er der en busterminal i tilslutning til stationen. En rebroussementsstation, som kommer af fransk: 'vende om', er en jernbanestationsplacering, hvor togene kun kan køre ind i den ene ende. Det betyder at togene skal forlade stationen i samme retning, som det kom ind – det rebrousserer. Rebroussementsstationer kaldes af og til populært også for sækbanegårde, idet de ligesom en sæk kun har et "hul".

I anden halvdel af 1800-tallet oplevede Kalundborg en ny fremgangsperiode. Medvirkende hertil var de forbedrede samfærdselsforhold (anlæggelsen af jernbanen, havnens betydning for færgefarten til Aarhus og andre steder) samt den begyndende industrialisering.

Havnen havde en god beliggenhed ved den dybe og let tilgængelige Kalundborg Fjord og beskyttet af halvøen Gisseløre, og den var også i ældre tid regnet som Sjællands bedste havn efter Københavns. Dog var det først i det 19. århundrede, at der blev gjort noget alvorligt for den. Kalundborg fik daglig dampskibsforbindelse med Aarhus over Samsø. Desuden havde den 2 gange ugentlig direkte damskibsforbindelse med København over Sejrø og een gang ugentlig med Vejle.

Anlægget af Nordvestbanen blev (efter lange forhandlinger om forskellige forslag, som at føre banen over Frederikssund og på en fast bro over Roskilde Fjord) ifølge lov af 26. februar 1869 overdraget til Det Sjællandske Jernbaneselskab ved koncession af 2. oktober 1871. Den 79 km. lange bane fra Roskilde over Holbæk til Kalundborg, der byggedes af Privatbanken, antages i det hele at have kostet omtrent 9,6 mio. kr åbnedes for driften 30. december 1874, foreløbig dog kun for en indskrænket drift indtil 1. maj 1875. Ved de Sjællandske Jernbaners køb ifølge lov af 2. juli 1880 overgik den sammen med selskabets øvrige baner til staten.

Af fabrikker og industrielle anlæg havde byen omkring midten af 1800-tallet: 7 brændevinsbrænderier, 1 tobaksfabrik, 1 ølbryggeri, 1 pottemageri, 1 kalkbrænderi, 3 garverier, 1 skibs- og bådebyggeri. Desuden 4 vindmøller og 1 hestemølle. Af fabrikker og industrier havde byen i 1869: flere brændevinsbrænderier, 1 maskinfabrik, 1 tobaksfabrik, 2 ølbryggerier, 1 tøjfabrik og uldspinderi, 1 jernstøberi, 3 kalkbrænderier, 1 skibs- og bådebyggeri 1 bogtrykkeri, 4 vindmøller og 1 hestemølle. Af fabrikker og industrielle anlæg havde byen omkring århundredeskiftet: 1 bayersk- og hvidtølsbryggeri (aktieselskab, oprettet 27. maj 1881), 2 maskinfabrikker, 1 andelssvineslagteri, 1 tøjfabrik og uldspinderi, 1 kalkbrænderi, 1 skibs- og bådebyggeri, 2 bogtrykkerier, 2 tobaksfabrikker, 2 vindmøller, 1 dampmølle, 1 sav- og høvleværk.

Efter Kalundborgbanens åbning blev der etableret regelmæssig dampskibsforbindelse til Århus, som fik så stor betydning for Kalundborg. DSB overtog senere dampskibsforbindelse fra DFDS og det var overfarten, der senere medførte, at der skulle laves en mere moderne og praktisk station, som i 1960 kom til at erstatte den gamle banegård, der samme år blev nedrevet.

Kalundborg første station blev revet ned i 1960 for at gøre plads til den nuværende stationsbygning, der blev flyttet lidt længere mod øst.

I 1963 oprettedes fjenstyringscentral på Kalundborg station, men den blev nedlagt igen ved årsskiftet 2012/2013.


Byggeår1960
Åbnet1960
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4400 Kalundborg
StednavneforkortelseKb
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater55.677867,11.088910

Billede af Kalundborg Station.
Billede af Kalundborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.24 16:02:35
Download billede

Historisk kort over Kalundborg Station
Kalundborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)