Jernbaneloven af 10. marts 1861 var egentlig en større lovpakke der hvorved der blev givet regeringen bemyndigelse til at starte en række jernbaneanlæg. Som de sidste strækninger på loven var strækningerne mellem Randers og Hobro, samt Hobro og Aalborg blevet ført ud i livet i 1865. Måske ville det være mere korrekt at skrive at man påbegyndte arbejderne i efteråret 1865. Der var først i foråret 1866 at der rigtig kom gang i sagerne. Anlægsarbejderne var plaget af mange geografisk betingede vanskeligheder. Og for Peto, Brassey & Betts var dette en uventet komplikation som afslutning på deres danske jernbaneenterpriser.
Man nåede næsten hele spektret rundt med både mosebund, høje bakker og vandførende lag. Det medførte igen jordskred og ujævnheder der tilsammen generede arbejdet kraftigt. Den 18. september 1869 var man dog klar til indvielsen i Aalborg hvor hele kongefamilien var ankommet med skib. Dagen efter indvielsen, 19. september 1869, startede man den regelmæssige trafik med 3 daglige tog i hver retning.
Kun et år efter åbningen af denne del af den jyske længdebane i 1869 blev stationen i Skørping suppleret med et trinbræt ud for søen ved Mosskov, så borgerskabet i Aalborg og Hobro bekvemt kunne tage toget på søndagstur til den store skov og smukke sø Store Økssø. Helt frem til 1960´erne kunne man stå af toget her for at gå sig en tur. Stationsforstanderen boede i det lille gule hus, kaldet Tvillingskovhus.
Vigtige stamdata for Randers-Aalborg (DSB) jernbanen
Randers Station var knudepunkt for jernbanerne Randers-Ålborg (1869), Aarhus-Langå-Randers (1862), Randers-Ryomgård (1876), Randers-Hadsund Jernbane (1883)
Randers Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23
Fårup station servicerede Randers-Aalborg banen fra 1869, men fra d. 1. juli 1927 servicerede stationen også Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ).
Mariager-Faarup-Viborg er i dag lukket hvor Viborg delen blev lukket først: Viborg-Fårup: 29. maj 1965, godstrafik indtil 31. marts 1966 Mariager-Fårup: 31. marts 1966, godstrafik indtil 1985
Sønder-Onsild Station afløste Onsild station, som blev nedlagt i 1951 ifm. at banen gennem Onsild blev omlagt og rettet ud. Sønder-Onsild Station fik dog kun en kort levetid frem til 1972. I dag er stationen nedrevet.
Den oprindelige station i Hobro fra 1869, blev nedrevet og udskiftet af den nuværende station i 1893 ifm. etableringen af Hobro-Aalestrup-Løgstør jernbane.
Hobro station blev fredet i 1992.
Hobro Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23
Øster Doense startede som trinbræt i 1882 med få afgange tirsdag og fredag ifm. med markedsdag i Hobro. I 1904 fik Øster Doense en Station tegnet af Heinrich Wenck og Øster Doense kom med i den ordinære togplan. Stationen blev nedrevet i 2005.
Stationen blev åbnet 1869, men blev nedsat til billetsalgssted i 1972. Persontrafikken blev indstillet maj 1974. Stationsbygningen blev nedrevet i 1982.
Nyt trinbræt anlagt ifm. Aalborg Nærbanes start i 2003.
Støvring Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23 15:57:38
Svenstrup fik ikke station ved banens åbning, men fra 1870 til 1875 opførtes den første stationsbygning lidt nord for den nuværende station.
Den nuværende stationsbygning er fra 1877. Fra d. 15. juli 1899 blev Svenstrup endestation for Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane - frem til dennes nedlæggelse d. 31. marts 1969
D. 25. maj 1972 nedlagde DSB Svenstrup Station.
Svenstrup blev åbnet igen i 2003 som trinbræt for Aalborg nærbane.
Svendstrup station set fra banesiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23
Skalborg Station åbnede i 1899 i ledvogterhuset, hvor det nuværende trinbrært er placeret. Ifm. at banen skulle laves dobbeltsporet, byggede man i 1950 en ny station, som var i drift frem til 1972, hvor den lukkede som station. Stationen findes den dag i dag og er placeret ca. 400 meter i retning mod Aalborg,
I december 2003 oprettedes Skalborg trinbræt ca. 400 meter syd for den gamle station, der hvor den første station var i ledvogterhuset.
Skalborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Aalborg Station (Ab)
er Randers-Aalborg banens endestation og ligger 80,7 km. fra første station.
Byggeår
1900
Åbnet
1902
Nedlagt
I drift
Arkitekt
Thomas Arboe
Adresse
John F. Kennedys Plads 3, 9000 Aalborg
Stednavneforkortelse
Ab
Højde placering over havet
4,4 meter
GPS koordinater
57.043181,9.917006
Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.
I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.
Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.
Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.
Aalborg Stationen blev fredet i 1992.
Den meget smukke Aalborg station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23