Skrøbelev-Spodsbjerg - (LB)


Langelandsbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men der havde tidlige været ønske om en bane på Langeland. Allerede i 1884 kom der et forslag fra SFJ (det Sydfynske Jernbaneselskab) på en tværbane mellem Rudkøbing og Spodsbjerg i form af en letbane eller sporvej. ønske om en rigtig jernbane kom senere i 1891 – som ikke blev til noget før det endelige forslag kom i 1906 – og det var det forslag som kom med i jernbaneloven. Banen blev åbnet d. 4. oktober 1911.

Banens første station var placeret i Rudkøbing, hvor der også var værksted og remise. Stationen skulle placeres tæt på havnen, hvilket indebar et større jordarbejde med at fylde store mængder jord på de daværende havne og strand områder. Fra Rudkøbing gik banen mod øst via Rifbjerg og Møllemose trinbræt til Skrøbelev station. I Skrøbelev delte banen sig i to grene én mod Spodsbjerg via Krogsbjerg station og én gren til Bagenkop station via Longelse (station), Snaremose (trinbræt), Illebølle (station), Vindeby (trinbræt), Lindelse (station), Havbølle (trinbræt), Kædeby (station), Helsned (trinbræt), Humble (station), Nørreballe (trinbræt), Tryggelev (station), Østerskov (trinbræt), Nordenbro (station), Broløkke (trinbræt), Røjle (trinbræt) og Søndenbro (station).

I starten var banen meget isoleret uden forbindelse med andre baner, hvilket gjorde at gods skulle omlades til skib. I 1925 kom der en aftale med staten på plads så der kunne lave nye færgelejer i Svendborg og Rudkøbing så jernbanefærgen D/F "Langeland" kunne indsættes i drift, hvilket skete året efter. Færgen havde plads til 6 godsvogne eller 26 biler. Jernbanefærgen fik meget stor betydning for banen især roetransport var der meget af i perioden 1. oktober til 1. januar hver år, hvor man også sejlede deciderede roe adgange med færgen.

I Bagenkop var der også stor godsforsendelse til Kiel i tyskland. Det var primært mælkeprodukter, som udskibes, hvor især fløde blev udskibet i store mængder.

Ved banens åbning blev der skaffet en svensk damp dreven motorvogn leveret af fabrikken Waggonfabriken Arlöf i Malmø. Vognen var en meget uheldig konstruktion med en helt ny form for en meget avanceret højtryksteknik. Vognen fik da også en kort levetid som motorvogn med kun ca. 5 år i drift. Motorvognen blev efterfølgende ombygget til personvogn og pakvogn – og endelig skrottet i 1954.

Langelandsbanen blev nedlagt d. 29. september 1962 da man lavede broforbindelse til Langeland. Især på den sydlige del af Langeland var banen i mange år savnet. Busdriften kunne ikke konkurrere med banedriftens transporttider grundet meget dårlige og snoede veje.


Vigtige stamdata for Skrøbelev-Spodsbjerg (LB) jernbanen

Jernbanens længde i km4,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1911.10.04
Persontrafik nedlagt1962.09.29
Godstrafik nedlagt1962.09.29
Jernbanen nedlagt1962.09.29
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BalastGrus
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Skrøbelev-Spodsbjerg (LB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Skrøbelev Station0,0 km
Stedet er fotograferet Krogsbjerg Station2,5 km
Stedet er fotograferet Spodsbjerg Station (Spo)4,6 km

Skrøbelev Station var Skrøbelev-Spodsbjerg banens første station

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseStationsvej 4, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet18,6 meter
GPS koordinater54.930385,10.761804
Skrøbelev Station.
Skrøbelev Station. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1950

Kort over Skrøbelev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skrøbelev Station

Historisk kort over Skrøbelev Station
Skrøbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Krogsbjerg Station lå 2,5 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdressePederstrupvej 4, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet10,7 meter
GPS koordinater54.929352,10.799899
Krogsbjerg Station.
Krogsbjerg Station. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1950

Kort over Krogsbjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Krogsbjerg Station

Historisk kort over Krogsbjerg Station
Krogsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Spodsbjerg Station (Spo) var Skrøbelev-Spodsbjerg's endestation og lå 4,6 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseSpodsbjergvej 351, 5900 Rudkøbing
StednavneforkortelseSpo
Højde placering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.934197,10.831505

Spodsbjerg station lå ud til færgelejet, hvor der var færgeforbindelse til Nakskov.
I forlængelse at banens spor var der et ca. 2 km langt spor til stranden, som blev brugt af banen som grusgrav blev og i en årrække også benyttet af badetog.

Den meget smukke Spodsbjerg station.
Den meget smukke Spodsbjerg station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.08.17

Kort over Spodsbjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Spodsbjerg Station

Historisk kort over Spodsbjerg Station
Spodsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Skrøbelev-Spodsbjerg (LB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane
Ulla Arndt Madsen, Karsten Rode
2011
239

Ulla Arndt Madsen
9788799482603
Langelandsbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langelandsbanen
Finn Christensen
2016
240

Dansk Jernbane-Klub
9788787050036

Lige nu er der: 104 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50