Nordvestfyenske Jernbane - operatør: OMB, en artikel om Nordvestfyenske Jernbane
Historien om Nordvestfyenske Jernbane: Fra Bane til Cykelsti
Nordvestfyenske Jernbane med forkortelsen OMB for Odense-Middelfart-Bogense, opererede som en privatbane fra 1911 til 1966. Den forbandt Odense med Middelfart via Brenderup og havde en forgrening fra Brenderup til Bogense, kendt som Brenderupbanen. Denne linje var essentiel for transport af både passagerer og gods i regionen, hvilket inkluderede alt fra landbrugsprodukter til byggematerialer.Brenderup-Bogense Jernbanens Historie og Betødning
Brenderup-Bogense jernbane blev officielt åbnet den 5. december 1911. Denne 12,6 kilometer lange jernbanelinje spillede en central rolle i det lokale samfund på Nordfyn ved at forbinde Brenderup Station med Bogense Station. Banen havde til formål at skabe en mere direkte rute mellem Odense og Bogense, hvilket gjorde den til en attraktiv alternativ rute sammenlignet med den længere statsbane via Tommerup.Succes og Niedergang
I de tidlige år var Brenderup-Bogense jernbanen en succes og bidrog betydeligt til lokal udvikling og mobilitet. Denne succes varede dog ikke ved, da opkomsten af bilismen i 1960'erne førte til et fald i brugen af banen. Dette resulterede i, at banen blev lukket i 1966. I dag er mange af banens oprindelige strukturer fjernet, men visse dele af tracéet lever videre som cykelstier, og Alle 17 af banens stationsbygninger er bevaret.Finansiering og Konstruktion
Finansieringen af banen blev hovedsageligt sikret gennem lokale midler, hvor statens bidrag kun udgjorde 6,8% - det laveste for nogen fynsk privatbane. Trods dette blev der rejst tilstrækkelige midler til at give banen et budget, der var større end de fleste andre fynske jernbaner. Dette budget tillod opførelse af flere imponerende stationer og innovative byggemetoder såsom anvendelsen af "svævende stød" for en glattere køreoplevelse og betonbuebroer, en nyhed i dansk jernbanebyggeri.Drift og Samarbejde
Fra starten delte Brenderupbanen værksteder og hovedkontor med Kertemindebanen og Sydfyenske Jernbaner (SFJ). Dette samarbejde fortsatte indtil 1949, hvor SFJ blev en del af DSB. Derefter søgte OMB og Kertemindebanen et tættere samarbejde med Bogensebanen, hvilket førte til et fuldt driftsfællesskab indtil banernes lukning.Bevarede Banestrækninger
Selvom banen ikke længere eksisterer, er der i alt 21½ km af banens tracé bevaret og omdannet til offentligt tilgængelige stier. Disse stier udgør i dag vigtige rekreative ruter for både lokale og turister, som forbinder forskellige dele af regionen.Vigtige stamdata for Nordvestfyenske Jernbane
Jernbanens længde i km | 12,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | OMB |
Dato for Koncession | 1909.06.22 |
Jernbanen åbnet | 1911.12.05 |
Persontrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,37 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 10 ‰ |
Kurveradius | 500 meter |
Hastighed max | Fra starten: 45 km/t og fra 1949 70 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Nordvestfyenske Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Brenderup Station (Brp) | 0,0 km | |
Holse Station | 2,5 km | |
Mejlskov Station (Mej) | 5,0 km | |
Eskelund Trinbræt | 7,5 km | |
Kassemose Station | 8,5 km | |
Tofte Trinbræt | 10,0 km | |
Bogense Station (Bgs) | 12,6 km |
Banekort over Nordvestfyenske Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 3. august 2011 - LINK til kilde.
Brenderup Station (Brp) var Nordvestfyenske Jernbane banens første station
Brenderup Station var den største station på Odense-Middelfart (OMB) jernbanen. Fra Brenderup Station gik der en sidebane til Bogense.
Brenderup Station havde Remiser, drejeskive, vandtårn, læssespor, 3 hovedspor og der var 550 meter mellem de yderste sporskifter på sporarealet.
Brenderup Station havde Remiser, drejeskive, vandtårn, læssespor, 3 hovedspor og der var 550 meter mellem de yderste sporskifter på sporarealet.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Stationsvej 25, 5464 Brenderup Fyn |
Stednavneforkortelse | Brp |
Højdeplacering over havet | 22,0 meter |
GPS koordinater | 55.490738,9.972917 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juli 2020 Download billede
Holse Station lå 2,5 km. fra første station.
Holse Station havde et 118 meter langt læssespor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Holse blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Bogensevej 96, 5464 Brenderup Fyn |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 55.501228,10.007545 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holse Station.
Titel:- 1939 - Holse station
Person:Nielsen, Rs., stationsmester
Bygningsnavn:Holse Station
Sted:Danmark, Fyn, Holse
Vejnavn:Bogensevej
Husnummer:96
Lokalitet:Holse
Postnummer:5464
By:Brenderup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1939
Note:Holse station på jernbanelinien mellem Brenderup og Bogense.
Id:L0737_36.tif
Mejlskov Station (Mej) lå 5,0 km. fra første station.
Mejlskov Station havde et ca. 120 meter langt læssespor. I 1925 blev der anlagt et ca. 35 meter privat sidespor til Ore Sogns Mejeri, som lå ud til banen ved vejkrydsningen med Oregårdvej. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Mejlskov blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Mejlskovvej 10, 5400 Bogense |
Stednavneforkortelse | Mej |
Højdeplacering over havet | 26,1 meter |
GPS koordinater | 55.519812,10.023391 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. september 2009 Download billede
Eskelund Trinbræt lå 7,5 km. fra første station.
Eskelund Trinbræt blev etableret sent i forhold til banens levetid (den 2. december 1952) og fik først et træventeskur i 1954.
Byggeår | 1952 |
Åbnet | 1952.12.02 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 35,4 meter |
GPS koordinater | 55.526375,10.062089 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Eskelund Trinbræt, som ligger til højre i billeder.
Titel:- 1954 - Abildrovej 25
Person:Osvald Jørgensen, købmand
Sted:Danmark, Fyn, Eskilstrup
Vejnavn:Abildrovej
Husnummer:25
Lokalitet:Eskilstrup
Postnummer:5400
By:Bogense
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955
Note:Til højre ses Eskelund Trinbræt
Id:H06315_010.tif
Kassemose Station lå 8,5 km. fra første station.
Kassemose Station havde et ca. 114 meter langt læssespor og et kort stikspor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Kassemose blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Mosevej 28, 5400 Bogense |
Højdeplacering over havet | 26,1 meter |
GPS koordinater | 55.531106,10.075215 |
Fotograf: Sandra Hermansen - Dato: den 1. februar 2021
Tofte Trinbræt lå 10,0 km. fra første station.
Tofte Trinbræt blev etableret i 1922 og blev opdateret i 1926 med et lille venteskur.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 12,9 meter |
GPS koordinater | 55.544047,10.085742 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. oktober 2009 Download billede
Bogense Station (Bgs) var Nordvestfyenske Jernbane's endestation og lå 12,6 km. fra første station.
Bogense Station var endestation for både Odense-Bogense banen og Odense-Middelfart banens side bane Branderup-Bogense.
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1882.06.30 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Vestergade 18, 5400 Bogense |
Stednavneforkortelse | Bgs |
Højdeplacering over havet | 1,5 meter |
GPS koordinater | 55.565020,10.086226 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. juli 2022 Download billede