Brenderup-Bogense - (OMB)
Nordvestfynske Jernbaner: Brenderup - Bogense
Nordvestfynske Jernbaner: Brenderup - Bogense
Jernbanens længde i km | 12,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Dato for Koncession | 1909.06.22 |
Jernbanen åbnet | 1911.12.05 |
Persontrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
![]() |
Brenderup Station (Brp) | 0,0 km |
![]() |
Holse Station | 2,5 km |
![]() |
Mejlskov Station (Mej) | 5,0 km |
![]() |
Eskelund Trinbræt | 7,5 km |
![]() |
Kassemose Station | 8,5 km |
![]() |
Tofte Trinbræt | 10,0 km |
![]() |
Bogense Station (Bgs) | 12,6 km |
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Stationsvej 25, 5464 Brenderup Fyn |
Stednavneforkortelse | Brp |
Højde placering over havet | 22,0 meter |
GPS koordinater | 55.490738,9.972917 |
Brenderup station var den største station på Odense-Middelfart (OMB) jernbanen. Fra stationen var der sidebane til Bogense.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Bogensevej 96, 5464 Brenderup Fyn |
Højde placering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 55.501228,10.007545 |
Holse Station havde et 118 meter langt læssespor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Holse blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966 |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Mejlskovvej 10, 5400 Bogense |
Stednavneforkortelse | Mej |
Højde placering over havet | 26,1 meter |
GPS koordinater | 55.519812,10.023391 |
Mejlskov Station havde et ca. 120 meter langt læssespor. I 1925 blev der anlagt et ca. 35 meter privat sidespor til Ore Sogns Mejeri, som lå ud til banen ved vejkrydsningen med Oregårdvej. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Mejlskov blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.
Byggeår | 1952 |
Åbnet | 1952.12.02 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
GPS koordinater | 55.526375,10.062089 |
Eskelund Trinbræt blev etableret sent i forhold til banens levetid (den 2. december 1952) og fik først et træ venteskur i 1954.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.12.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Arkitekt | Jens Vilhelm Petersen |
Adresse | Mosevej 28, 5400 Bogense |
Højde placering over havet | 26,1 meter |
GPS koordinater | 55.531106,10.075215 |
Kassemose Station havde et ca. 114 meter langt læssespor og et kort stikspor. Stationen havde et rimeligt opland, men trafikken var ikke helt tilfredsstillende, så Kassemose blev nedsat til Trinbræt fra 1937 og frem til banens lukning.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
GPS koordinater | 55.544047,10.085742 |
Tofte Trinbræt blev etableret i 1922 og blev opdateret i 1926 med et lille venteskur.
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1882.06.30 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Vestergade 18, 5400 Bogense |
Stednavneforkortelse | Bgs |
Højde placering over havet | 1,5 meter |
GPS koordinater | 55.565020,10.086226 |
Bogende station var endestation for både Odense-Bogense banen og Odense-Middelfart banens side bane Branderup-Bogense.
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 |
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordvestfyenske Jernbane Lars Viinholt-Nielsen 2011 168 Bane Bøger Aps 978-87-91434-31-0 |
Lige nu er der: 163 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk
Copyright © 1999-2021 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.3 - build: 2021.01.15-07:46:23