Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund - (DSB)


Sjællandske Sydbane (Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund)
Den 21. juni 1867 blev jernbaneloven vedtaget, og den bemyndigede regeringen til at meddele koncession på bygning og drift af Sydbanen indtil 26. juni 1947.
Der var tre strækninger:
1. Fra Ringsted over Herlufmagle, øst om Næstved over Vordingborg til Masnedsund.
2. Fra København – ikke vestligere end Viby – enten over Køge-Vordingborg til Masnedsund eller over Køge-Præstø til Kalvehave.
3. En bane fra nordkysten af Falster enten til Nykøbing eller et andet punkt på Falsters vestkyst, eller til en havn på syd- eller vestkysten af Lolland.

Der var i loven ikke taget stilling til, hvem der skulle have koncessionen. Det blev Det sjællandske Jernbaneselskab, der fik den. Ikke så meget fordi jernbaneselskabet var interesseret i banen, men fordi selskabet ønskede at holde eventuelle andre selskaber væk.
Banen på Falster var Det sjællandske Jernbaneselskab overhoved ikke interesseret i, men måtte tage den med. Den afsattes senere til Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab, der kontrolleredes af Privatbanken og dermed C. F. Tietgen. Denne forsøgte – og fik held med at få kontrol over alle baner syd for Storstrømmen.

Den 24. januar 1868 fik Det sjællandske Jernbaneselskab koncession på banerne nævnt under 2. og 3., og det blev fastsat, at Sydbanen skulle udgå fra Roskilde, selvom denne løsning blev noget dyrere.
Arbejdet på banen startede lørdag d. 3. oktober 1868 ved Næstved, og allerede d. 4. oktober 1870 åbnedes den 90 km lange bane for almindelig trafik – noget af en præstation!
Banen åbnede uden større festligheder, og siden d. 1. januar 1888 har Den sjællandske Sydbanen været statsbane, idet Det sjællandske Jernbaneselskab fra denne dag overdrog sine jernbanestrækninger til staten.

Banen blev anlagt enkeltsporet, men jernbaneloven af 23. februar 1917 indeholdt bemyndigelse til at forsyne strækningen Næstved-Vordingborg med dobbeltspor. Dette skete i forbindelse med anlæggelsen af den første etape på Den midtsjællandske Jernbane mellem Næstved og Ringsted, hvorved kapaciteten mellem Næstved og Vordingborg øgedes ganske væsentligt. Dobbeltsporet mellem Næstved og Vordingborg blev taget i brug d 8. maj 1925.

Strækningen Næstved-Vordingborg betragtes nu som værende en del af København-Ringsted-Næstved-Nykøbing-Rødby Færge banen, mens strækningen Roskilde-Køge-Næstved er opført for sige selv i DSB’s køreplaner.

Roskilde – Næstved, åbnet 4. oktober 1870.

Masnedø-Orehoved 1884-1937: jernbaneoverfart

Masnedø (1884 bro)


Vigtige stamdata for Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km92,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 21. juni 1867
Dato for Koncession1868.01.24
Jernbanen åbnet1870.10.04
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
DSB banenummerRoskilde-Køge-Næstved: 4 - Næstved-Masnedsund 2
El driftNej
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Bane statusRegionalbane

Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund (DSB) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Roskilde Station (Ro)0,0 km
Stedet er fotograferet Roskilde Ring Trinbræt 2,0 km
Stedet er fotograferet Festivalpladsen Trinbræt 4,0 km
Stedet er fotograferet Gadstrup Station (Gt)8,0 km
Stedet er fotograferet Havdrup Station (Hd)11,0 km
Stedet er fotograferet Lille Skensved Station (Lw)15,0 km
Stedet er fotograferet Ølby Station (Ølb)20,0 km
Stedet er fotograferet Køge Station (Kj)22,0 km
Stedet er fotograferet Herfølge Station (Hf)28,0 km
Stedet er fotograferet Tureby Station (Th)34,0 km
Stedet er fotograferet Haslev Station (Hz)43,0 km
Stedet er fotograferet Bråby Station (Baa)47,0 km
Stedet er fotograferet Holme-Olstrup Station (Ol)54,0 km
Stedet er fotograferet Næstved Nord Trinbræt (Næn)59,0 km
Stedet er fotograferet Næstved Station (Næ)61,0 km
Lov Station (Lo)74,0 km
Ring Trinbræt (Rit)78,0 km
Lundby Station (Lu)81,0 km
Klarskov Station (Kr)86,0 km
Stedet er fotograferet Vordingborg Station (Vo)92,0 km
Masnedsund Station (Mn)93,0 km

Roskilde Station er Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund banens første station

Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
NedlagtI drift
ArkitektHarald Conrad Stilling
AdresseJernbanegade 1, 4000 Roskilde
Stations forkortelseRo
GPS koordinater55.639182,12.088969

Roskilde Station blev bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1847 i forbindelse med anlægget af jernbanen mellem København og Roskilde.

Den originale hovedbygning på Roskilde Station fra 1847 står stadig den dag i dag og er dermed Danmarks ældste eksisterende station. Både stationsbygningen og perronerne er igennem årene blevet udvidet af flere omgange. I 1998 blev en stor renovering af Roskilde Station påbegyndt. Facaderne på den gamle stationsbygning blev restaureret og ført tilbage, så farverne svarede til den originale facades og taget renoveret. Stationen fik automatiske døre og ankomsthallen fik nyt gulv, loft og inventar. Tunnelerne er ligeledes blevet istandsat, og der blev opsat elevatorer og. Renoveringen var først færdiggjort i 2002 efter 4 års arbejde.

Roskilde Station har været fredet siden 1964 og rundremisen, der er fra 1898/1920 blev fredet i 1991.

Roskilde Station.
Roskilde Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.03.24

Krak kort over Roskilde Station

Historisk kort over Roskilde Station
Kilde: StyrelsenRoskilde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Roskilde Ring Trinbræt ligger 2,0 km. fra første station.

Byggeår1955
Åbnet1955
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.630978,12.072962
Roskilde Ring (motorbanen) trinbræt
Roskilde Ring (motorbanen) trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Roskilde Ring Trinbræt

Historisk kort over Roskilde Ring Trinbræt
Kilde: StyrelsenRoskilde Ring Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Festivalpladsen Trinbræt ligger 4,0 km. fra første station.

NedlagtI drift
GPS koordinater55.621799,12.070246
Festivalpladsen trinbræt
Festivalpladsen trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Festivalpladsen Trinbræt

Historisk kort over Festivalpladsen Trinbræt
Kilde: StyrelsenFestivalpladsen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gadstrup Station ligger 8,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseStationsvej 1, 4621 Gadstrup
Stations forkortelseGt
GPS koordinater55.572805,12.099380
Gadstrup station
Gadstrup station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Gadstrup Station

Historisk kort over Gadstrup Station
Kilde: StyrelsenGadstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Havdrup Station ligger 11,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseStationspladsen 3, 4622 Havdrup
Stations forkortelseHd
GPS koordinater55.543484,12.117074
Havdrup station
Havdrup station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Havdrup Station

Historisk kort over Havdrup Station
Kilde: StyrelsenHavdrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lille Skensved Station ligger 15,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVed Banen 1, 4623 Lille Skensved
Stations forkortelseLw
GPS koordinater55.511410,12.140336
Lille Skensved station
Lille Skensved station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Lille Skensved Station

Historisk kort over Lille Skensved Station
Kilde: StyrelsenLille Skensved Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ølby Station ligger 20,0 km. fra første station.

Byggeår1992
Åbnet1992
NedlagtI drift
AdresseØlbycenter 2, 4600 Køge
Stations forkortelseØlb
GPS koordinater55.479848,12.175651
Ølby station
Ølby station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Ølby Station

Historisk kort over Ølby Station
Kilde: StyrelsenØlby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Køge Station ligger 22,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 12, 4600 Køge
Stations forkortelseKj
GPS koordinater55.457606,12.186327

Køges første station blev nedrevet etapevis i perioden 1978-1980. Den nye station blev indviet den 25. september 1983, hvor S-tog banen blev forlænget til Køge.
DSB har i efteråret 2001 moderniseret, renoveret og malet stationen i nye, lysere og "venligere" farver.

Køge station
Køge station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Køge Station

Historisk kort over Køge Station
Kilde: StyrelsenKøge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Herfølge Station ligger 28,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 16, 4681 Herfølge
Stations forkortelseHf
GPS koordinater55.417642,12.137170
Herfølge station
Herfølge station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.10

Krak kort over Herfølge Station

Historisk kort over Herfølge Station
Kilde: StyrelsenHerfølge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tureby Station ligger 34,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseTurebyvej 6, 4682 Tureby
Stations forkortelseTh
GPS koordinater55.373165,12.075932
Tureby station
Tureby station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.10

Krak kort over Tureby Station

Historisk kort over Tureby Station
Kilde: StyrelsenTureby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Haslev Station ligger 43,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseStationspladsen 1, 4690 Haslev
Stations forkortelseHz
GPS koordinater55.329391,11.960979
Haslev station
Haslev station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.10

Krak kort over Haslev Station

Historisk kort over Haslev Station
Kilde: StyrelsenHaslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bråby Station ligger 47,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1972
AdresseVillavej 5, 4690 Haslev
Stations forkortelseBaa
GPS koordinater55.304187,11.914908
Bråby Holdeplads set fra vejsiden
Bråby Holdeplads set fra vejsiden - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.10

Krak kort over Bråby Station

Historisk kort over Bråby Station
Kilde: StyrelsenBråby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Holme-Olstrup Station ligger 54,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdressePetersmindevej 118, 4684 Holme-Olstrup
Stations forkortelseOl
GPS koordinater55.261008,11.848914
Holme Olstrup station
Holme Olstrup station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.10

Krak kort over Holme-Olstrup Station

Historisk kort over Holme-Olstrup Station
Kilde: StyrelsenHolme-Olstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Næstved Nord Trinbræt ligger 59,0 km. fra første station.

Byggeår1990
Åbnet1990
NedlagtI drift
Stations forkortelseNæn
GPS koordinater55.248232,11.786367
Næstved Nord trinbræt
Næstved Nord trinbræt - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.10

Krak kort over Næstved Nord Trinbræt

Historisk kort over Næstved Nord Trinbræt
Kilde: StyrelsenNæstved Nord Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Næstved Station ligger 61,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
ArkitektCharles Abrahams
AdresseBanegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stations forkortelse
GPS koordinater55.231175,11.767178

Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.

Næstved station er flere gange blevet ombygget:
1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen.
1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen)
1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)

Næstved Station.
Næstved Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.04.07

Krak kort over Næstved Station

Historisk kort over Næstved Station
Kilde: StyrelsenNæstved Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lov Station ligger 74,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1982
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseLo
GPS koordinater55.163610,11.852061

Lov Station blev senere nedsat til trinbræt og helt nedlagt 1982.

Krak kort over Lov Station

Historisk kort over Lov Station
Kilde: StyrelsenLov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ring Trinbræt ligger 78,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1982
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseRit
GPS koordinater55.134087,11.853806
Krak kort over Ring Trinbræt

Historisk kort over Ring Trinbræt
Kilde: StyrelsenRing Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lundby Station ligger 81,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseBanevej 3, 4750 Lundby
Stations forkortelseLu
GPS koordinater55.110391,11.869853
Krak kort over Lundby Station

Historisk kort over Lundby Station
Kilde: StyrelsenLundby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Klarskov Station ligger 86,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1982
AdresseÅlekistevej 30, 4760 Vordingborg
Stations forkortelseKr
GPS koordinater55.066630,11.872988

Klarskov Station blev senere nedsat til trinbræt og helt lukket i 1982.

Krak kort over Klarskov Station

Historisk kort over Klarskov Station
Kilde: StyrelsenKlarskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vordingborg Station ligger 92,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseBanegårdspladsen 4, 4760 Vordingborg
Stations forkortelseVo
GPS koordinater55.012625,11.900082

Vordingborg Station fik den nye forbindelsesstrækning til Kalvehavebanen i 1948. Selv om der nu var direkte omstigningsmulighed på Vordingborg station, solgte DSB ikke billetter til Kalvehavebanens tog og ekspederede heller ikke gods i forbindelse med banen. Det var for at spare på det såkaldte tilslutningsvederlag, som privatbanerne betaler til statsbanerne.

Vordingborg Station.
Vordingborg Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2017.08.21 16:28:07

Krak kort over Vordingborg Station

Historisk kort over Vordingborg Station
Kilde: StyrelsenVordingborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Masnedsund Station er Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund banens endestation og ligger 93,0 km. fra første station.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1955
AdresseMarienbergvej 110, 4760 Vordingborg
Stations forkortelseMn
GPS koordinater54.998260,11.892399

Masnedsund Station var Danmarks første fjernstyrede krydsningsstation. Stationen blev senere nedsat til trinbræt og helt lukket i 1955.

Kalvehavebanen havde i begyndelsen egen station i tilknytning til statsbanestationen i Madsnedsund. I forbindelse med anlæggelsen af Storstrømsbroen i1930'erne sanerede DSB jernbanelinierne på både Sjællandssiden og Falstersiden. Der opførtes en ny jernbanestation i Vordingborg, hvorved Masnedsund station mistede sin betydning for persontrafikken.

Krak kort over Masnedsund Station

Historisk kort over Masnedsund Station
Kilde: StyrelsenMasnedsund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.5 - build: 2020.04.05-19:50:08