Køge-Hårlev-Rødvig - (ØSJS)


Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS eller Østbanen) var et dansk jernbaneselskab. Selskabet betjente linjerne Køge-Hårlev/Rødvig/Faxe Ladeplads (Østbanen) og påbegyndte drift 1. juli 1879. Østbanen var frem til den 1. januar 2009 en del af Lokalbanen A/S og Hovedstadens Lokalbaner A/S, hvorefter banen fusioneredes med de øvrige privatbaner i Region Sjælland til Regionstog A/S og den 1. juli 2015 indgik banen sammen med de andre baner under Regionstog og Lokalbanen i Lokaltog.

Banen er en gaffelbane og består af to linjer: 110R (Køge-Fakse Ladeplads) og 210R (Køge-Rødvig). stbanen benytter i 2019 nye Lint 41-togsæt fra 2011, som afløste de 30 år gamle Y-tog, også lpkalt kaldet "Grisen".

Før opgraderingen fra 80 km/t til 100 km/t, kørte Y-togene i mange år sammenkoblet to og to fra Køge til Hårlev, hvor de blev skilt ad, og det forreste togsæt fortsatte til Fakse Ladeplads, mens det bageste kørte til Rødvig. På turen tilbage til Køge blev togene igen sammenkoblet i Hårlev. I dag efter Lint 41-togsættenes indsættelse køres der i 15 min.-drift mellem Køge og Hårlev, mens der er 30 min.-drift mellem Hårlev og hhv. Fakse Ladeplads og Rødvig. Det vil sige, at hver andet tog fra Køge kører til Fakse Ladeplads og hvert andet tog kører til Rødvig.

I 1964 begyndte Østbanens tog at fortsætte fra Køge til Roskilde ad Statens spor (Lille Syd), hvormed man altså kunne køre direkte fra Roskilde til Rødvig og Fakse Ladeplads. Denne ekstra kørsel afvikledes med køreplansændringen den 30. september 1990, og siden har Østbanen ikke tilbudt kørsel på skinnerne til Roskilde, der i stedet er reserveret til linjen Roskilde-Køge-Næstved. I 2014 foreslog Transportministeriet at udbyde Statens spor mellem Roskilde og Køge til Regionstog A/S, hvormed Østbanen pr. 2018 atter kan tilbyde kørsel til Roskilde.


Vigtige stamdata for Køge-Hårlev-Rødvig (ØSJS) jernbanen

Jernbanens længde i km31,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 4. maj 1875 - LOV nr 44
Dato for Koncession1875.05.24
Jernbanen åbnet1879.07.01
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max100 km/t
El driftNej
Bane statusLokalbane

Køge-Hårlev-Rødvig (ØSJS) jernbanen har følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Køge Station (Kj)0,0 km
Stedet er fotograferet Egøje Trinbræt (Egø)3,7 km
Stedet er fotograferet Vallø Station (Vlø)6,5 km
Stedet er fotograferet Grubberholm Trinbræt (Grh)8,4 km
Stedet er fotograferet Himlingøje Trinbræt (Hmø)10,2 km
Stedet er fotograferet Hårlev Station (Hrl)12,7 km
Stedet er fotograferet Ammerup Trinbræt 14,4 km
Stedet er fotograferet Varpelev Trinbræt (Vap)16,5 km
Stedet er fotograferet Klippinge Station (Klp)19,6 km
Stedet er fotograferet Raaby Trinbræt 22,2 km
Stedet er fotograferet Bjælkerup Trinbræt 23,5 km
Stedet er fotograferet Store Heddinge Station (Sth)25,2 km
Stedet er fotograferet Storemark Trinbræt 26,8 km
Stedet er fotograferet Lille Heddinge Trinbræt 29,7 km
Stedet er fotograferet Rødvig Station (Rdg)31,7 km

Køge Station er Køge-Hårlev-Rødvig banens første station

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 12, 4600 Køge
Stations forkortelseKj
GPS koordinater55.457606,12.186327

Køges første station blev nedrevet etapevis i perioden 1978-1980. Den nye station blev indviet den 25. september 1983, hvor S-tog banen blev forlænget til Køge.
DSB har i efteråret 2001 moderniseret, renoveret og malet stationen i nye, lysere og "venligere" farver.

Køge station
Køge station - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.02.10

Krak kort over Køge Station

Historisk kort over Køge Station
Kilde: StyrelsenKøge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Egøje Trinbræt ligger 3,7 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928.05.15
NedlagtI drift
Stations forkortelseEgø
GPS koordinater55.424434,12.190048

Egeøje Trinbræt er anlagt ca. 200 meter øst for byen Egøje. Trinbrættet blev oprettet ved det tidligere vogterhus 2, men fik først i 1943 opført et læskur til passagererne. Den 5. august 1964 nedbrænder læskuret pga. en halmafbrænding der løber løbst, men læskuret blev hurtigt genopført igen.

I 1953 blev der anlagt en perron syd for overskæringen med vejen mellem Herfølge og Billesborg, således at tog mod Hårlev standser syd for overskæringen og tog mod Køge standser nord for.

I 1993 renoveres perronerne og der laves cykelparkering ved trinbrættet. I årene 2007-2009 bliver der anlagt en ny perron på den nordlige side af vejen og den sydlige perron sløjfes. Ved samme lejlighed anlægges der krydsningsspor ved den nyanlagte perron.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 2.200 og igen i 2000: 6.200 påstigninger.

Egøje Trinbræt.
Egøje Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 13:50:25

Krak kort over Egøje Trinbræt

Historisk kort over Egøje Trinbræt
Kilde: StyrelsenEgøje Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vallø Station ligger 6,5 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVedskøllevej 104, 4600 Køge
Stations forkortelseVlø
GPS koordinater55.400343,12.192284

Vallø Station ligger ved den lille landsby Vedskølle, ca. 1 km fra Vallø Slot. Stationsbygningen er af samme type som mange af de andre oprindelige stationer på strækningen fx Karise og Klippinge. Vallø Station er det første krydsningssted efter Køge.

I 1978 blev stationsbygningen solgt som privat bolig og passagerene var henvist til et skur på perronen. Den nuværende perron er fra 1995, hvor der skete en renovering af trinbrættet.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 8.700 og igen i 2000: 6.400 påstigninger.

Vallø Station.
Vallø Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 14:09:35

Krak kort over Vallø Station

Historisk kort over Vallø Station
Kilde: StyrelsenVallø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grubberholm Trinbræt ligger 8,4 km. fra første station.

Byggeår1881
Åbnet1881.06.19
NedlagtI drift
Stations forkortelseGrh
GPS koordinater55.380146,12.201494

Grubberholm Trinbræt blev også stavet Gruberholm tidligere. I 1902 fik trinbrættet opført et læskur op ad vogterhus 4, som frem til 1926 stod for billetsalget. Da billetsalget ophørte blev der opsat et vingesignal til passagerer der ønsker at stige på toget.

Trinbrættet var oprindelig placeret lige syd for Skovbovej, men blev i en periode flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet flyttes til den oprindelige placering ca. 100 meter syd for Skovbovej og der blev anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, så togene kan krydse. I 1993 blev perronen gennemrenoveret.

I 1898 blev der etableret, der hvor krydsningsporene findes i dage, et ca. 280 meter langt sidespor til trætransporter fra Vallø Stift. Dette sidespor fandtes frem til 1932, hvor det blev fjernet.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.600 og igen i 2000: 5.400 påstigninger.

Grubberholm Trinbræt.
Grubberholm Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 14:19:34

Krak kort over Grubberholm Trinbræt

Historisk kort over Grubberholm Trinbræt
Kilde: StyrelsenGrubberholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Himlingøje Trinbræt ligger 10,2 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926.09.20
NedlagtI drift
Stations forkortelseHmø
GPS koordinater55.372419,12.215631

Himlingøje Trinbræt ligger ved Bymosevej ca 200 meter fra byen Himlingøje.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.600 og igen i 2000: 4.300 påstigninger.

Himlingøje Trinbræt.
Himlingøje Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 14:28:22

Krak kort over Himlingøje Trinbræt

Historisk kort over Himlingøje Trinbræt
Kilde: StyrelsenHimlingøje Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hårlev Station ligger 12,7 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseHårlev Stationsvej 1, 4652 Hårlev
Stations forkortelseHrl
GPS koordinater55.351513,12.227485

Hårlev Station er banens hovedstation. Her deler gaffelbanen i de to strækninger hhv. mod Rødvig og Fakse Ladeplads. Banen har placeret banens værksted og remisser i Hårlev.

I perioden mellem 1920-1925 bliver hele stationsområdet gennemgribende renoveret og der laves en del ombygninger ved denne lejlighed. I 1963 nedbrænder værkstedet i Hårlev, hvilket gav meget omtale og snak om pyromani da Køge-Ringsted-Banens remisse i Køge udbrænder 7 dage efter. Der var dog ikke synlige tegn på at brændene var påsat.

I 1975 bliver perronen mellem spor 1 og 2 fjernet og perronen mellem spor 2 og 3 bliver renoveret ifm. at stationen overgår til fjernstyring.

For at forbedre forholdene for gangbesværede og barnevogne bliver der i der i november 2000 renoveret ved at perronerne forhøjes, forlænges og området moderniseret.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 19.189 og igen i 2000: 117.000 påstigninger.

Hårlev Station.
Hårlev Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 14:44:38

Krak kort over Hårlev Station

Historisk kort over Hårlev Station
Kilde: StyrelsenHårlev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ammerup Trinbræt ligger 14,4 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928.05.15
Nedlagt1977.05.22
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.354964,12.249357

Ammerup Trinbræt lå ved vogterhus 13, lige øst for banens skæring med amtsvejen mellem Køge-Præstø. I 1943 blev et mindre læskur af træ opført.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 665 påstigninger.

Ammerup Trinbræt.
Ammerup Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 15:04:13

Krak kort over Ammerup Trinbræt

Historisk kort over Ammerup Trinbræt
Kilde: StyrelsenAmmerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Varpelev Trinbræt ligger 16,5 km. fra første station.

Byggeår1881
Åbnet1881.06.19
NedlagtI drift
Stations forkortelseVap
GPS koordinater55.352453,12.279719

Varpelev trinbræt ligger lige syd for landsbyen ved Maglehøjvej. Trinbrættet lå oprindelig på den anden side af Bækkemosevej frem til den 24. september 1983, hvor trinbrættet nedlægges sammen med en del andre standsningsteder på banen. Oprindelig var trinbrættet uden skur, men den 1. maj 1902 blev der opført et læskur. Frem til 1926 var der billetsalget fra vogterhus 14, men af rationaliseringshensyn blev salget af billetter flyttet til toget.

Den 28. maj 1989 lykkes det for Varpelev Borgerforening at få genåbnet byens gamle trinbræt og den 27. maj 2000 fik trinbrættet et nyt venteskur, bygget af Jobshoppen i Varpelev.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.017 og igen i 2000: 7.300 påstigninger.

Varpelev Trinbræt.
Varpelev Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.12 15:13:15

Krak kort over Varpelev Trinbræt

Historisk kort over Varpelev Trinbræt
Kilde: StyrelsenVarpelev Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Klippinge Station ligger 19,6 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 17, 4672 Klippinge
Stations forkortelseKlp
GPS koordinater55.346402,12.325363

Klippinge station ligger ved Stationsvej i Klippinge og har krydsningsspor. Stationsbygningen er af samme type som mange af de andre oprindelige stationer på strækningen fx Karise og Vallø.

Klippinge station har en lidt omtumlet historie. I 1913 blev sporanlægget udvidet med flere spor, både ved stationen, til varehuset og til private virksomheder. I slutningen af 60'erne blev de fleste spor fjernet igen så der kun var et par sidespor og krydsningssporet tilbage. I 1976 overgik stationen til fjernstyring og de resterende sidespor fjernes så der nu kun er krydsningssporet tilbage. I 2000 blev overkørslen ved Lykkebækvej nedlagt for at minimere uheld.

Den 30. juli 2001 blev den nye ø-perron taget i brug og den oprindelige perron ud for stationen nedlagt. Den resterende infrastruktur som billetautomater mv. flyttes først sidst på året. Stationen blev herefter sat til salg og i 2002 bliver stationsbygningen solgt som privat bolig.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 9.905 og igen i 2000: 25.000 påstigninger.

Klippinge Station.
Klippinge Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.13 15:33:20

Krak kort over Klippinge Station

Historisk kort over Klippinge Station
Kilde: StyrelsenKlippinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Raaby Trinbræt ligger 22,2 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1930.05.15
Nedlagt1977.05.22
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.329634,12.354581

Raaby eller Råby trinbræt var banens dårligst benyttede standsningssted. Trinbrættet lå ca. 300 meter sydvest for amtsvejen mellem Køge og Rødvig ca. 1 km fra Råby og omtrent ud for hvor Bredeløkkevej munder ud i amtsvejen. Trinbrættet fik i 1940 et læskur, men forblev et meget øde og ubenyttet trinbræt.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 407 påstigninger.

Raaby Trinbræt lå ved de store træer
Raaby Trinbræt lå ved de store træer - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.13 17:14:32

Krak kort over Raaby Trinbræt

Historisk kort over Raaby Trinbræt
Kilde: StyrelsenRaaby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjælkerup Trinbræt ligger 23,5 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.01.01
Nedlagt1983.09.24
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.321816,12.368348

Bjælkerup trinbræt lå lidt øst for hvor banen krydser amtsvejen, hvor Kirkeskovvej munder ud i Køge-Rødvig amtsvejen. Trinbrættet er fra starten udstyret med et læskur.

Frem til 1926 var der billetsalget fra det nærliggende vogterhus, men af rationaliseringshensyn blev salget af billetter flyttet til toget.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 1.704 påstigninger.

Bjælkerup Trinbræt lå ved 10/4 banemærket
Bjælkerup Trinbræt lå ved 10/4 banemærket - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.13 17:21:27

Krak kort over Bjælkerup Trinbræt

Historisk kort over Bjælkerup Trinbræt
Kilde: StyrelsenBjælkerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Store Heddinge Station ligger 25,2 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 10, 4660 Store Heddinge
Stations forkortelseSth
GPS koordinater55.310036,12.385983

Store Heddinge Station ligger tæt på centrum af Store Heddinge by. Stationsbygningen er i samme byggestil og størrelse som Hårlev Station.

Stationen har gennemgået mange ændringer igennem årene. I årene mellem 1887-1900 udviddes sporarealet betydeligt med et nyt læssespor med læssevej og der anlægges et privat sidespor samt et nyt stikspor vest for stationen. I 1898 blev stationen moderniseret med installation af gaslys. I 1907 blev der opført en ny stationsforstanderbolig nord for stationspladsen for at gøre plads til en udvidelse af ekspeditionslokaler og ventesal på selve stationen. Sidesporet ved varehuset bliver forlænget i 1941.

I 1976 bliver overskæringen ved Vestergade automatiseret med halvbomme og den sidste funktionelle ledvogter ved Østbanen kan nu gå på pension.

I årene 1985 og 1986 bliver omfattende sporreduktion gennemført og der en nu kun spor 1 og 2 tilbage, som fungerer som krydsningsspor. I 1990 bliver varehuset revet ned og der anlægges en holdeplads til busser. Den nye ny ø-perron tages i brug ontober 2001 og perronen ud for stationen nedlægges helt sammen med ventesalen på stationen.

Den 1. januar 2004 oplever banen et omfattende hærværk der især går ud over Store Heddinge hvor hærværket ødelægger alle billetautomater på stationen. Hærværket går i mindre grad også ud over andre stationer på banen og det samlede tab opgøres til omkring en million kroner.

Stationsbygningen sættes til salg i 2004 efter at postvæsenet har forladt bygningen i 2003.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 41.924 påstigninger.

Store Heddinge Station.
Store Heddinge Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.13 15:59:26

Krak kort over Store Heddinge Station

Historisk kort over Store Heddinge Station
Kilde: StyrelsenStore Heddinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Storemark Trinbræt ligger 26,8 km. fra første station.

Byggeår1936
Åbnet1936.10.04
Nedlagt1978.09.30
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.296869,12.384898

Storemark trinbræt lå ca. 100 meter syd for, hvor amtsvejen krydser banen. Der opførtes et mindre læskur i 1940, der står frem til trinbrættet nedlægges. Sortevej og Rengegade der i dag ender op ad banen var engang en sammenhængende vej, der krydsede banen og trinbrættet havde perron på begge sider af denne vej.

Storemark Trinbræt.
Storemark Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.13 17:49:14

Krak kort over Storemark Trinbræt

Historisk kort over Storemark Trinbræt
Kilde: StyrelsenStoremark Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lille Heddinge Trinbræt ligger 29,7 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1880.07.15
Nedlagt1983.09.24
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.271130,12.379941

Lille Heddinge Trinbrættet lå ca. ½ km vest for Lille Heddinge ud til Skørpingevej ved vogterhus 20. Den 1. maj 1902 opføres et læskur, der dog nedbrændte senere og blev erstattet af et noget mindre skur. Der var billetsalg fra vogterhus 20 frem til 1926, hvor der blev rationaliseret på banen og der blev opsat et vingesignal ved trinbrættet. Efter en kort pause blev billetsalg genoptages og det fortsatte denne gang frem til 1954, hvor overskæringen med Skørpingevej fik opsat automatisk blinklyssignaler og dermed ophører både ledvogtertjenesten og billetsalget.

Billetter solgt ved tællingen i 1934: 3.575

Lille Heddinge Trinbræt.
Lille Heddinge Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.11.13 16:26:54

Krak kort over Lille Heddinge Trinbræt

Historisk kort over Lille Heddinge Trinbræt
Kilde: StyrelsenLille Heddinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rødvig Station er Køge-Hårlev-Rødvig banens endestation og ligger 31,7 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstersøvej 6, 4673 Rødvig Stevns
Stations forkortelseRdg
GPS koordinater55.254830,12.378765

Rødvig station var den eneste endestation, som Østbanen ejede fra starten i 1879. Stationen er beliggende i havnebyen Rødvig og arkitekturen er i samme byggestil som mange af banens andre stationer fx Karise, Vallø og Klippinge – eneste, men markante, forskel er at Rødvig station er opført med kalksandstensblokke og ikke de røde teglsten som ellers er gældende for banens andre stationer.

Den 6. august 1879 blev stationens ca. 300 meter langt havnespor taget i brug, men allerede i 1881 blev havnesporet omlagt da det blev beskadiget af højvande. I 1978 blev havnespor og sidespor til remisebygningen fjernes.

I årene 1950 til 1951 blev stationsbygningen udvides med en ekstra fløj.

I 1987 blev al jernbaneekspedition overtages af postvæsenet og i 1992 blev både jernbane- og postekspedition overtages af Stevns Turistforening, der samtidig flytter ind på stationen. I 1995 overtager Østbanen igen jernbane- og postekspedition - som igen senere overtages helt af postvæsenet. Den 19. juni 2004 forlader postvæsenet stationsbygningen og bygningen sættes til salg.

Den 11. januar 2004 er det, efter flere år med hærværk og grafittig, slut med overnattende tog på Rødvig station og herefter kører alle tog til overnatning i Hårlev.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 20.693 og igen i 2000: 54.000 påstigninger.

Rødvig Station.
Rødvig Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.02.11 13:03:16

Krak kort over Rødvig Station

Historisk kort over Rødvig Station
Kilde: StyrelsenRødvig Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44