Strækningen Tønder - Tinglev er del af den sønderjyske tværbane mellem Tønder og Sønderborg. Strækningen Tønder - Tinglev blev taget i drift den 26. juni 1867, altså i den periode hvor Sønderjylland var under tysk herredømme. Der skulle gå næsten 35 år før strækningen fra Sønderborg til Tinglev blev åbnet. Det skete så sent som den 15. juli 1901.
Alle stationer blev i forbindelse med indstilling af persontrafikken nedsat til sidespor. Stations- og billetsalgsbygningerne er revet ned, den eneste rest af dem er retiradebygningen i Bylderup-Bov.
Vigtige stamdata for Tønder-Tinglev (DSB) jernbanen
Rørkær Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 15. september 1957 og helt nedlagt i 1963.
Da billetsalgsstedet blev nedlagt i 1957 blev bygningen frasolgt, nedrevet og genopført ca. 200 meter syd fra sin oprindelige placering på Skovfennen 26, 6270 Tønder
Rørkær Billetsalgssted er nedrevet, men den har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.25 11:45:46
Terkelsbøl Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Tinglev Station (Te)
var Tønder-Tinglev's endestation og lå 26,7 km. fra første station.
Byggeår
1955
Åbnet
1957
Nedlagt
I drift
Adresse
Stationsvej 33, 6360 Tinglev
Stednavneforkortelse
Te
Højde placering over havet
24,2 meter
GPS koordinater
54.936339,9.257981
Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.
Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.
Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.
Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.
Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.
Tinglev Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.05 12:24:50