Tønder-Tinglev - (DSB)


Strækningen Tønder - Tinglev er del af den sønderjyske tværbane mellem Tønder og Sønderborg. Strækningen Tønder - Tinglev blev taget i drift den 26. juni 1867, altså i den periode hvor Sønderjylland var under tysk herredømme. Der skulle gå næsten 35 år før strækningen fra Sønderborg til Tinglev blev åbnet. Det skete så sent som den 15. juli 1901.

Alle stationer blev i forbindelse med indstilling af persontrafikken nedsat til sidespor. Stations- og billetsalgsbygningerne er revet ned, den eneste rest af dem er retiradebygningen i Bylderup-Bov.


Vigtige stamdata for Tønder-Tinglev (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km26,7
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
Jernbanen åbnet1867.06.26
Persontrafik nedlagt1971.05.23
Godstrafik nedlagt2002
Jernbanen nedlagt2002
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Hastighed max40 km/t
DSB banenummer49
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk20 tons
Max metervægt5 tons/m
Sikrede overkørsler20
Usikrede overkørsler0

Tønder-Tinglev (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Tønder H Station (Tdr)0,0 km
Stedet er fotograferet Tønder Øst Station (Trn)0,9 km
Rørkær Billetsalgssted (Rrk)4,0 km
Jejsing Station (Js)7,0 km
Stedet er fotograferet Bylderup-Bov Station (Bys)15,0 km
Terkelsbøl Billetsalgssted (Tk)22,0 km
Stedet er fotograferet Tinglev (1957-) Station (Te)26,7 km

Tønder H Station var Tønder-Tinglev banens første station

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 9, 6270 Tønder
Stations forkortelseTdr
GPS koordinater54.933267,8.860971
Tønder H Station.
Tønder H Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.09.21 18:12:47

Krak kort over Tønder H Station

Historisk kort over Tønder H Station
Kilde: StyrelsenTønder H Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tønder Øst Station lå 0,9 km. fra første station.

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseTrn
GPS koordinater54.938434,8.868802
Tønder Øst Station er nedrevet og har ligget her hvor Fakta ligger i dag.
Tønder Øst Station er nedrevet og har ligget her hvor Fakta ligger i dag. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.03.14 16:25:04

Krak kort over Tønder Øst Station

Historisk kort over Tønder Øst Station
Kilde: StyrelsenTønder Øst Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rørkær Billetsalgssted lå 4,0 km. fra første station.

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseRrk
GPS koordinater54.940770,8.918292

Rørkær Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt i 1957 og helt nedlagt i 1963.

Krak kort over Rørkær Billetsalgssted

Historisk kort over Rørkær Billetsalgssted
Kilde: StyrelsenRørkær Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jejsing Station lå 7,0 km. fra første station.

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseJs
GPS koordinater54.941491,8.966903

Jejsing Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1969 og helt nedlagt i 1971.

Krak kort over Jejsing Station

Historisk kort over Jejsing Station
Kilde: StyrelsenJejsing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bylderup-Bov Station lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1971.05.23
Nedrevet1998 (Efteråret 1998)
Stations forkortelseBys
GPS koordinater54.942490,9.088871

Bylderup-Bov station har både haft forkortelsen Bü og Bys. Det eneste der er tilbage i Bylderup-Bov er retiradebygningen.

Bylderup-Bov Station er nedrevet, men retiradebygningen ligger stadig her i 2020.
Bylderup-Bov Station er nedrevet, men retiradebygningen ligger stadig her i 2020. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2020.04.04 19:28:51

Krak kort over Bylderup-Bov Station

Historisk kort over Bylderup-Bov Station
Kilde: StyrelsenBylderup-Bov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Terkelsbøl Billetsalgssted lå 22,0 km. fra første station.

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
Nedlagt1971.05.23
NedrevetNedrevet
Stations forkortelseTk
GPS koordinater54.946654,9.201327

Terkelsbøl Billetsalgssted blev senere nedsat til trinbræt og helt nedlagt i 1971.

Krak kort over Terkelsbøl Billetsalgssted

Historisk kort over Terkelsbøl Billetsalgssted
Kilde: StyrelsenTerkelsbøl Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tinglev (1957-) Station var Tønder-Tinglev's endestation og lå 26,7 km. fra første station.

Byggeår1957
Åbnet1957
NedlagtI drift
AdresseStationsvej 33, 6360 Tinglev
Stations forkortelseTe
GPS koordinater54.936339,9.257981

Bygningen af Tinglev Station (I den tyske tid: Tingleff) begyndte allerede i 1862 og åbnede for trafik den 15. april 1864, da strækningen fra Flensborg til Rødekro indviedes. Dette var samtidig med 2. Slesvigske Krig, hvor Kampene ved Dybbøl foregik. Preussiske soldater var dermed allerede i området ved indvielsen og i oktober samme år blev Slesvig-Holsten overgivet til tyskerne.

Allerede efter tre år indviedes Tønder-Tinglev-banen den 26. juni 1867 og den lille station var herefter et knudepunkt. I 1901 åbnede Sønderborgbanen og den lille by havde nu forbindelse mod alle fire verdenshjørner. I 1907 skete større ændringer på sporarealerne da det tyske militær ønskede at opgradere aktiviteterne i grænselandet. Dette medførte bl.a. anlæggelse af et andet spor til Flensborg. Imidlertid fjernede DSB dette spor igen i perioden 1938-1941. Der er dog planer om at reetablere det igen for at muliggøre højhastighedstog på strækningen.

Under 2. Verdenskrig blev stationen hele tre gange angrebet af britiske fly. Det værste angreb fandt sted den 16. april 1945. Der kom betydelige skader på både stationsbygningen og det nærliggende posthus. Kort før afslutningen af krigen foregik der sabotage i hver ende af stationen, hvilket medførte at sikringsanlægget brød sammen.

Den første stationsbygning i Tinglev blev bygget i 1862 på en åben mark ca. halvanden km fra landsbyen. Efterhånden rykkede byen i retning mod stationen, hvorimod udviklingen i den gamle bydel stod stille. Efter skaderne under 2. Verdenskrig måtte man nedrive bygningen og bygge en ny station, som blev indviet i 1957. Først i med bygningen af den nye station, kom sikringsanlægget til at kørte igen og passagererne havde i mellemtiden haft adskillige problemer med at finde frem til den rette perron.

Tinglev Kirke har en lutheransk højaltertavle der kan dateres tilbage til år 1575. Den er den eneste af sin slags i det sønderjyske område.

Tinglev Station.
Tinglev Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2019.10.05 12:24:50

Krak kort over Tinglev (1957-) Station

Historisk kort over Tinglev (1957-) Station
Kilde: StyrelsenTinglev (1957-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.5 - build: 2020.04.05-19:50:08