Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) - (DSB)


Den tyske "Marskbane" blev anlagt gennem det vestlige Holsten og Slesvig med åbning af den sidste strækning fra Tønder til den danske grænse den 15. november 1887.

Bredebro station blev placeret 3 km syd for Brede Å mellem Brede landsby mod nordvest og Brede Kirke mod øst. Tømmerlageret for enden af den nuværende Lagervej fik et sidespor fra stationen. Stort set samtidig med anlæggelse af stationen blev Bredebro Andelsmejeri bygget (1886) og var i aktiv drift frem til nedlæggelsen i 1968.

Bredebro Station blev jernbaneknudepunkt 21. september 1888, hvor sidebanen Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) blev åbnet. Fra 8. maj 1901 gik en smalsporet amtsbane videre fra Løgumkloster til Aabenraa, men ad en stor omvej. Aabenraa Amts Jernbaner blev nedlagt 31. marts 1926, og 2. oktober 1927 indviede man en ny normalsporet Klosterbane, der gik mere direkte til Rødekro, hvorfra der var jernbane til Aabenraa.

Mellem Langagervej og Aaspe vejen går en krum sti på godt 300 m, som er en rest af Klosterbanens tracé. Resten af banen mellem Bredebro og Løgumkloster er nem at se på kort og i naturen. Efter banen har krydset Aaspe vejen krydser den kort efter de næste 3 veje Bomvej, Hovedvejen og Galgemark inden den skærer igennem ved Trælborg. Efter Trælborg går banen parallelt med Bred Å – syd for åen til Ellum station. Efter Ellum gik banen stadig syd for og parallelt med Bred Å og lidt nord for Kalhavevej ind til Løgumkloster Statsbanegård.

I den tyske tid frem til genforeningen i 1920 var der kun en spredt bebyggelse i Bredebro. Først efter genforeningen er der sket en sammenvoksning med bebyggelsen ved kirken og der kom forsamlingshus og elværk.


Vigtige stamdata for Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km9,2
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
Jernbanen åbnet1888.09.21
Persontrafik nedlagt1936.05.15
Godstrafik nedlagt1936.05.15
Jernbanen nedlagt1936.05.15
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt32,4 kg/m - efter den tyske norm
BalastSkærveballast
Max stigning5 ‰
Kurveradius500 meter
Hastighed max30 km/t, senere 45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusSidebane

Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Bredebro Station (Bw)0,0 km
Stedet er fotograferet Ellum Station (El)6,1 km
Stedet er fotograferet Løgumkloster Statsbanegård (Øu)9,2 km

Bredebro Station (Bw) var Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) banens første station

Byggeår1887
Åbnet1887.11.15
NedlagtI drift
Nedrevet2002 August (Stationsbygningen)
AdresseJernbanegade 4, 6261 Bredebro
StednavneforkortelseBw
Højde placering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.056974,8.823280

Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt.

Stationen er blevet revet ned august 2002.

Bredebro Station.
Bredebro Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.15 13:18:58

Kort over Bredebro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bredebro Station

Historisk kort over Bredebro Station
Bredebro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ellum Station (El) lå 6,1 km. fra første station.

Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
AdresseEllum Bygade 27, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseEl
Højde placering over havet11,6 meter
GPS koordinater55.049497,8.902424

Ellum stationsbygning var af type "udvidet vogterhus Marskbane" og der var ikke meget plads til en tjenestebolig. Da Ellum station ligger ret øde blev der bygge et dobbelthus til personalet i 1914 efter preussisk standardtype, men kan dog være opført tidligere, da Marskbaneselskabet blev overtaget af KPEV i 1891.


På gavlen af tjenesteboligen er det et lille emaljeskilt med et "2" på som er kommet på efter overtagelse af DSB, da det er det nummerskilt type, som DSB brugte på tjenesteboliger og vogterhuse.

Ellum Station.
Ellum Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.28 14:40:07

Kort over Ellum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ellum Station

Historisk kort over Ellum Station
Ellum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Løgumkloster Statsbanegård (Øu) var Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen)'s endestation og lå 9,2 km. fra første station.

Byggeår1888
Åbnet1888.09.21
Nedlagt1936.05.15
AdresseStationsvej 16A, 6240 Løgumkloster
StednavneforkortelseØu
Højde placering over havet13,5 meter
GPS koordinater55.053399,8.949513

Løgumkloster Statsbanegård blev ombygget fra endestation til krydsningsstation i1927.

Løgumkloster Statsbanegård Station.
Løgumkloster Statsbanegård Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.08 08:20:46

Kort over Løgumkloster Statsbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Løgumkloster Statsbanegård

Historisk kort over Løgumkloster Statsbanegård
Løgumkloster Statsbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Bredebro-Løgumkloster (Klosterbanen) (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Klosterbanen og Rømøbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Klosterbanen og Rømøbanen
P. Thomassen
1982
68

pt BØGER
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4

Lige nu er der: 35 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.5.2 - build: 2020.08.11-17:54:03