Stubbekøbing-Nykøbing Falster - (SNNB)


Banen blev til i to omgange. Og egentlig kan man vel kalde banen for et for et fornuftsægteskab. Med anlægget af denne banen udbygger Nykøbing Falster sin position som trafik- og handelsknudepunkt i den østlige del af Lolland-Falster. En position der på det tidspunkt absolut ikke var uanfægtet.

Strækningen Nysted - Nykøbing Falster:
Ved første øjekast ligner det en naturlig forbindelse mellem de to østlollandske købstæder. Ved nærmere eftersyn var der da også store fordele for begge i anlægget af banen. Men interesserne var kun i begrænset omfang sammenfaldende. For Nysteds vedkommende var det et forsøg på at få placeret en mulig forbindelse til Tyskland via Nysted. Dette lykkedes som bekendt ikke. For Nykøbing Falsters vedkommende var det ønsket om at være placeret centralt i forhold til 2 af de mulige punkter for en overfart til Tyskland: Nemlig Gedser og Nysted. Samtidig med dette havde man fornøjelsen af at kunne trække handel fra det sydlige opland ind til Nykøbing Falster. Alt i alt en god forretning for Nykøbing Falster. Den 27. maj 1961 indstillede man persontrafikken på strækningen Nykøbing Falster - Nysted. Man bibeholdt dog godstrafikken på strækningen helt frem til banens lukning. Det er også grunden til at der ikke blev anlagt perronspor til SNNB på den nye Nykøbing Falster station der blev opført i forbindelse med indvielsen af

Strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing:
Hvor det gik rimelig smertefrit med at få anlagt den første del af ruten til Nysted, var det straks vanskeligere at få fastlagt linieføringen for strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing. De driftige falstringer havde længe været interesseret i at anlægge en bane der gik fra det nordlige Falster og til Nykøbing. Problemet var, og er, at der på Nordfalster findes en række små byer der alle er næsten lige store og lige interessante (eller uinteressante).
Hvor det på strækningen Nykøbing Falster - Nysted var rimelig oplagt hvilke byer der skulle medtages, var det ikke så tydeligt på Falster.
Det medførte en stor lokal debat med mange bizarre indslag. Alt lige fra skarp ironi og til noget der næste kunne betegnes som mavesur misundelse.
Fastlagt blev linien - trods protester - og endelig koncession blev givet.

Roebanen:
SNNB var i mange år afhængig af at have roeavlerne på Falster som kunder.
Det gav et stabilt trafikunderlag og skaffede banen helskindet gennem årene efter 2. verdenskrig.
Da Sukkerfabrikken i Nykøbing stoppede for indlevering af roer pr. bane var dette de facto dødsstødet til SNNB.
Det lykkedes den lille banes bravt kæmpende personale at holde gang i trafikken frem til 31. marts 1966. Men da var det nat for den lille uafhængige bane. SNNB bevarede modsat mange andre baner på Lolland Falster sin uafhængighed af Lollandsbanen og DSB. Set på den baggrund er det vel nærmest imponerende at den holdt ud så længe.


Vigtige stamdata for Stubbekøbing-Nykøbing Falster (SNNB) jernbanen

Jernbanens længde i km27,1
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1911.05.26
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m
BalastGrus
Max stigning7 ‰
Kurveradius250 meter
Hastighed max45 km/t - fra 1948 75 km/t. (Banen var uindhegnet)
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Stubbekøbing-Nykøbing Falster (SNNB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stubbekøbing Station (Sbk)0,0 km
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor4,2 km
Særslev Trinbræt (Sær)6,8 km
Horbelev Station8,5 km
Meelse Trinbræt med Sidespor10,2 km
Karleby Station11,9 km
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor13,7 km
Egebjerg Station15,9 km
Sønder Ørslev Station19,2 km
Idestrup Holdeplads20,4 km
Sønder Vedby Trinbræt23,8 km
Stedet er fotograferet Nykøbing Falster Station (Nf)27,1 km

Stubbekøbing Station var Stubbekøbing-Nykøbing Falster banens første station

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseHavneplads 2, 4850 Stubbekøbing
StednavneforkortelseSbk
Højde placering over havet2,0 meter
GPS koordinater54.891525,12.043847

Stubbekøbing Station var med drejeskive, remise, varehus og værksted.

Historisk kort over Stubbekøbing Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stubbekøbing Station

Historisk kort over Stubbekøbing Station
Stubbekøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Åstrup Billetsalgssted med Sidespor lå 4,2 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseAastrup Stationsvej 1, 4850 Stubbekøbing
Højde placering over havet7,0 meter
GPS koordinater54.857733,12.054059

Åstrup var billetsalgssted med sidespor. Blev konverteret til trinbræt 1. januar 1964

Historisk kort over Åstrup Billetsalgssted med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Åstrup Billetsalgssted med Sidespor

Historisk kort over Åstrup Billetsalgssted med Sidespor
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Særslev Trinbræt lå 6,8 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSær
GPS koordinater54.834999,12.059423

Særslev Trinbræt var med læssespor og læsserampe for roer.

Historisk kort over Særslev Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Særslev Trinbræt

Historisk kort over Særslev Trinbræt
Særslev Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Horbelev Station lå 8,5 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseTorvegade 13, 4871 Horbelev
Højde placering over havet16,3 meter
GPS koordinater54.820458,12.057199

Horbelev Station var med svinefold og sidespor til privat pakhus.

Historisk kort over Horbelev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Horbelev Station

Historisk kort over Horbelev Station
Horbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Meelse Trinbræt med Sidespor lå 10,2 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.810109,12.040888

Meelse Trinbræt var med roelæssespor.

Historisk kort over Meelse Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Meelse Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Meelse Trinbræt med Sidespor
Meelse Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Karleby Station lå 11,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseEget Stationsvej 1, 4800 Nykøbing F
Højde placering over havet14,9 meter
GPS koordinater54.799337,12.018989

Karleby Station lå i landsbyen Eget nordvest for Karleby. Stationen var med omløbsspor, to læssespor samt vandforsyning til lokomotiverne.

Historisk kort over Karleby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Karleby Station

Historisk kort over Karleby Station
Karleby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor lå 13,7 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1931.12.03
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.787036,12.001412

Bellinge var et sidespor med læsserampe for roer frem til 1931, hvor det blev ophøjet til trinbræt med sidespor.

Historisk kort over Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Egebjerg Station lå 15,9 km. fra første station.

Byggeår1909
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseEgebjerg Stationsvej 3, 4800 Nykøbing F
Højde placering over havet15,3 meter
GPS koordinater54.768214,11.988856

Egebjerg Station lå øst for landsbyen Sønder Kirkeby.

Historisk kort over Egebjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Egebjerg Station

Historisk kort over Egebjerg Station
Egebjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Ørslev Station lå 19,2 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseJernbanevej 15, 4872 Idestrup
Højde placering over havet10,2 meter
GPS koordinater54.741577,11.977629

Sønder Ørslev Station var med omløbsspor og læssespor med stikspor til varehuset.

Historisk kort over Sønder Ørslev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønder Ørslev Station

Historisk kort over Sønder Ørslev Station
Sønder Ørslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Idestrup Holdeplads lå 20,4 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
ArkitektH.C. Glahn
AdresseØstersøvej 3, 4872 Idestrup
Højde placering over havet10,1 meter
GPS koordinater54.740237,11.959925

Idestrup startede som trinbræt men blev i 1918 holdeplads med stationsbygning - dog uden varehus.

Historisk kort over Idestrup Holdeplads
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Idestrup Holdeplads

Historisk kort over Idestrup Holdeplads
Idestrup Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Vedby Trinbræt lå 23,8 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.758425,11.919383

Sønder Vedby trinbræt blev anlagt i 1928 og havde perron på begge sider af Nykøbing-Stubbekøbing landevejen. I banens sidste år flyttet trinbrættet 500 meter, mod Nykøbing, til Sønder Vedby Skovhuse.

Historisk kort over Sønder Vedby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønder Vedby Trinbræt

Historisk kort over Sønder Vedby Trinbræt
Sønder Vedby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nykøbing Falster Station var Stubbekøbing-Nykøbing Falster's endestation og lå 27,1 km. fra første station.

Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højde placering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborg Sund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborg Sund-Maribo-Nakskov), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster Station.
Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29


Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nykøbing Falster Station

Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for Stubbekøbing-Nykøbing Falster (SNNB) jernbanen

Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie.
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6

Lige nu er der: 30 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.4.1 - build: 2020.07.11-10:38:40