Frederikssundbanen - (DSB) [1949-1989]


Det var en lettet Indenrigsminister Frits Tobiesen (egentlig hed han Frederik Christian Heinrich Emil Tobiesen 1829 - 1908) der kunne se sit forslag om en jernbane mellem Frederiksberg og Frederikssund blive vedtaget i Rigsdagen. Større mænd end ham var kommet til kort med dette. Således var hans forgænger og nuværende regeringsschef C. A. Fonnesbech mislykkedes med en bane mellem Frederikssund og Kalundborg. Og egentlig havde der været et lovforslag fremme den 26. februar 1869, men det fandt heller ingen tilslutning.

Men, som nævnt lykkedes det altså for Indenrigsminister Tobiesen at få vedtaget loven den 23. maj 1873. Koncessionen blev udstedt til Det Sjællandske Jernbaneselskab den 11. maj 1876. Egentlig var det planen at arbejdet skulle have været færdigt inden den 1. oktober 1878, men selskabet fik forlænget fristen. En af de væsentligste årsager var de mange problemer var jordarbejderne ved de forskellige moser der skulle passeres. Som et eksempel skal her blot nævnes at store dele af banedæmningen flere gange helt eller delvis forsvandt ved Hellede mose. Alene denne strækning tog mere end halvandet år at anlægge.

Det Sjællandske Jernbaneselskab nåede lige akkurat at få indviet banen i juni 1876 inden selskabet ved lov af 2. juli 1880 blev overtaget af staten.

Banen udsprang fra Frederiksberg Station fra 1879-1911 og blev flyttet til Københavns Hovedbanegård i 1911 ifm. bygningen af den nye hovedbanegård.

Den 15. maj 1949 blev første etape af Frederikssundbanen elektrificeret og omdannet til S-togsbane mellem København Hovedbanegård og Ballerup station. Siden den 27. maj 1989 har hele Frederikssundbanen banen været en ren S-togsbane.


Vigtige stamdata for Frederikssundbanen (DSB) [1949-1989] jernbanen

Jernbanens længde i km 23,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 72
Statstilskud i %100 %
Dato for Koncession1876.05.16
Jernbanen åbnet1949.05.15
Jernbanen nedlagt1989.05.27
SportypeEnkeltsporet/Dobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
El driftNej
TogkontrolsystemATC
Bane statusRegionalbane

Frederikssundbanen (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Ballerup Station (Ba) [1879-1989] 0,0 km
Stedet er fotograferet Måløv Station (Mw) 3,1 km
Stedet er fotograferet Lyfa Trinbræt 5,0 km
Stedet er fotograferet Veksø Station (Vs) 8,3 km
Stedet er fotograferet Stenløse Holdeplads (St) 12,1 km
Ølstykke Station (Øl) [1879-2002] 16,2 km
Stedet er fotograferet Oppe-Sundby Trinbræt (Ob) 19,8 km
Stedet er fotograferet Frederikssund Station (Fs) [1928-1989] 23,9 km

Ballerup Station (Ba) [1879-1989] var Frederikssundbanen banens første station

Byggeår1879
Åbnet1879.06.15
Nedlagt1989.05.27
NedrevetAugust 1980 (Varehuset) og april 1988 (Stationsbygningen)
StednavneforkortelseBa
Højde placering over havet32,0 meter
GPS koordinater55.729788,12.358811

Ballerup station blev opført ved anlæggelsen af Frederikssundbanen og indviet i 1879. Det første damptog holdt ved Ballerup station i 1879, omverden var kommet nærmere, landsbyen vågnede og var blevet til en forstad for Danmarks hovedstad København.

Stationen blev i 1949 endestation for S-banen fra København, hvor passagererne mod Frederikssund derfor måtte skifte til Frederikssund-toget fra spor 2. Den nye S-togsstrækning til Ballerup blev indviet med stor festivitas d. 14. maj 1949, og på alle stationer var publikum mødt frem for at byde de nye tog velkommen. Ballerup stod på den anden ende. Ballerup var endestation for S-banen indtil 1989, hvor hele Frederikssundbanen blev elektrificeret.

I forbindelse med at Frederikssundbanen skulle elektrificeres man i 1986 at udarbejde en helhedsplan for en ny stationsbygning i Ballerup i samarbejde mellem Kommune, DSB og Ballerup Centret.

August 1980 rives Varehuset ned og april 1988 bliver Stationsbygningen revet ned. Det nye stationscenter bliver indviet den 27. maj 1989.

Kort over Ballerup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ballerup Station

Historisk kort over Ballerup Station
Ballerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Måløv Station (Mw) lå 3,1 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.06.15 og den 15. maj 1949 som S-togs station
NedlagtI drift
ArkitektSimon Peter Christian Bendtsen
AdresseMåløv Stationsplads 12, 2760 Måløv
StednavneforkortelseMw
Højde placering over havet27,3 meter
GPS koordinater55.747387,12.318554

Måløv Station er en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen.

Stationsbygningen var tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen (1842-1912), der tegnede flere af stationerne langs banen. De samme tegninger er anvendt i Herlev, Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal med toilet, billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus.

Måløv Station.
Måløv Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.23 13:58:07

Kort over Måløv Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Måløv Station

Historisk kort over Måløv Station
Måløv Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lyfa Trinbræt lå 5,0 km. fra første station.

Byggeår1959
Åbnet1959
Nedlagt1976
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet20,9 meter
GPS koordinater55.751775,12.290834

Lyfa Trinbræt var et uofficielt trinbræt på Frederikssundsbanen mellem Måløv og Veksø stationer, nær den nuværende Kildedal Station til brug for arbejderne på lampefabrikken LYFA. Trinbrættet eksisterede 1959-1976 og betjentes kun nogle få gange dagligt.

LYFA A/S hed indtil 1930: A/S Kjøbenhavns Lampe- og Lysekronefabrik var stiftet i 1903 og blev omdannet til et aktieselskab i 1904. I 1910 nævnes Gustav Budde-Lund som bestyrelsesformand. I 1910 vandt firmaet guldmedalje på verdensudstillingen i Barcelona for sin Lyfalampe, og fabrikken fik igen en guldmedalje på verdensudstillingen i Bruxelles i 1935 for sin Ra-lampe.

Trinbrættet står stadig i dag, få hundrede meter før Kildedal station i retning mod Frederikssund, dog i voldsomt forfald.

Lyfa S-togstrinbræt.
Lyfa S-togstrinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.03 13:49:54

Kort over Lyfa Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lyfa Trinbræt

Historisk kort over Lyfa Trinbræt
Lyfa Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Veksø Station (Vs) lå 8,3 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.06.15 og den 28. maj 1989 som S-togs station
NedlagtI drift
ArkitektSimon Peter Christian Bendtsen
AdresseVeksø Stationsvej 2, 3670 Veksø Sjælland
StednavneforkortelseVs
Højde placering over havet13,1 meter
GPS koordinater55.750096,12.238630

Veksø Station er en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen.

Grundlovsdag 1879 kørte det første damptog til Frederikssund og kom derved til Veksø Station. Stationen blev dog først indviet med festivitas den 15. juni 1879. I banens tidlige liv har Veksø haft en fremtrædende placering frem for Stenløse hvor der først kom en holdeplads i 1882.

Under første verdenskrig var tørvegravning så betydelig at der blev lagt et specielt læssespor ved Egedal og ved stationen.

I 1989 blev S-toget videreført fra Ballerup til Frederikssund og dieseltogene, der ind til da, havde kørt til Ballerup blev således erstattet af S-toget.

Stationsbygningen var tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen (1842-1912), der tegnede flere af stationerne langs banen. De samme tegninger er anvendt i Herlev, Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal med toilet, billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus.

Veksø Station.
Veksø Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.03 14:02:15

Kort over Veksø Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Veksø Station

Historisk kort over Veksø Station
Veksø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stenløse Holdeplads (St) lå 12,1 km. fra første station.

Byggeår1882
Åbnet1882.02.18 og den 28. maj 1989 for S-tog
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationspladsen 4, 3660 Stenløse
StednavneforkortelseSt
Højde placering over havet15,2 meter
GPS koordinater55.766344,12.190610

Stenløse Station er en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen.

Stationen åbnede i den 18. februar 1882 som holdeplads og ligger på Frederikssundbanen. Den nuværende stationsbygning stammer fra 1909. Den er opført i nationalromantisk stil og er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck.

Fra starten var stationen et enkeltsporet trinbræt, beliggende cirka midt imellem krydsningsstationerne Veksø hhv. Ølstykke. Ved omdannelsen til S-bane i 1989, blev det planlagt at den ny S-togsstrækning Ballerup-Frederikssund skulle gøres dobbeltsporet, jf. traditionen om, at S-tog som udgangspunkt kører på dobbeltsporede tracéer med niveaufri overskæringer. Imidlertid kunne der sidst i 1980'erne ikke findes penge til både elektrificering og dobbeltspor på strækningen, så de første 13 år herefter kørte S-tog på den enkeltsporede strækning via Stenløse. I 2002 blev strækningen dobbeltsporet, hvilket medførte, at man på Stenløse Station anlagde en ekstra sideperron på modsatte side af den eksisterende perron. Desuden anlagdes en gangbro, så man kunne komme til/fra den ny perron uden at krydse sporene - noget, som også er tradition for den københavnske S-bane.

Der har tidligere været billetsalg på stationen, men lukkede den 26. juni 2004 pga. af for dårlig omsætning. I dag er stationen selvbetjent, ligesom mange andre stationer på Frederikssundbanen.

Stenløse Holdeplads.
Stenløse Holdeplads. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.03 14:20:10

Kort over Stenløse Holdeplads
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stenløse Holdeplads

Historisk kort over Stenløse Holdeplads
Stenløse Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ølstykke Station (Øl) [1879-2002] lå 16,2 km. fra første station.

Byggeår1879
Åbnet1879.06.15 og den 29. september 1989 som S-togs station
Nedlagt2002.09.14
Nedrevet2002
ArkitektSimon Peter Christian Bendtsen
AdresseStationsvej 2, 3650 Ølstykke
StednavneforkortelseØl
Højde placering over havet20,6 meter
GPS koordinater55.795840,12.159421

Stationsbygningen var tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen (1842-1912), der tegnede flere af stationerne langs banen. De samme tegninger er anvendt i Herlev, Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal med toilet, billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus.

Trafikken på Ølstykke Station var først og fremmest drevet af landbruget. Fra Stationen var der transporter af mælk, levende kreaturer og andre landbrugsprodukter. Til stationen var der foderstoffer, kunstgødning og varer til fx brugsforeningen. Stationen var udstyret med to godsspor med læsseramper og et krydsningsspor. Ved overgangen til S-tog i 1989 var Ølstykke Station krydsningssted for den enkeltsporede S-bane.

Med anlæggelsen af dobbeltsporet blev stationsbygningen revet ned og der bygget en gangbro mellem de to perronsider.

Kort over Ølstykke Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ølstykke Station

Historisk kort over Ølstykke Station
Ølstykke Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Oppe-Sundby Trinbræt (Ob) lå 19,8 km. fra første station.

Byggeår1921
Åbnet1921
Nedlagt1989.05.27
NedrevetNedrevet engang efter 1989
StednavneforkortelseOb
Højde placering over havet11,4 meter
GPS koordinater55.810566,12.108707

Oppe Sundby Station er en del af Københavns S-togs-netværk fra 1949 og frem til 1989 og ligger på Frederikssundbanen. Mellem 1921 og 1949 var Oppe Sundby trinbræt på Frederikssundbanen.

Oppe-Sundby havde en meget fin trinbrætbygningen med ventesal og retirade.

Oppe-Sundby trinbrætbygningen lå på modsatte side af sporet.
Oppe-Sundby trinbrætbygningen lå på modsatte side af sporet. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.03 14:50:18

Kort over Oppe-Sundby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Oppe-Sundby Trinbræt

Historisk kort over Oppe-Sundby Trinbræt
Oppe-Sundby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederikssund Station (Fs) [1928-1989] var Frederikssundbanen's endestation og lå 23,9 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928.11.17
Nedlagt1989.05.27
AdresseA C Hansensvej 14, 3600 Frederikssund
StednavneforkortelseFs
Højde placering over havet2,0 meter
GPS koordinater55.832847,12.065860
Frederikssund (1928-1989) Station.
Frederikssund (1928-1989) Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.03 15:13:24

Kort over Frederikssund Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Frederikssund Station

Historisk kort over Frederikssund Station
Frederikssund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lige nu er der: 199 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2021 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.8.1 - build: 2021.02.28-20:26:49