Jernbanen mellem Århus og Hammel bliver etableret som følge af jernbaneloven af 8. maj 1894 efter forarbejde af blandt andet folketingsmand Niels Jensen fra Toustrup og storkøbmanden Hans Broge fra Århus. Banen gav senere et beløb til mindesmærket over Niels Jensen som ses ved Toustrup by. Staten yder et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne og koncessionen bliver tildelt den 30. juni 1898. Anlægsarbejdet på banen er afsluttet til foråret 1902 og den 25. april kan banen indvies. Meget snart opstår der dog ønsker om at forlænge banen i retning Thorsø sålede at der kan etableres forbindelse med Statsbanerne - den såkaldt skæve bane. Det lykkes efter et godt forarbejder at få optaget denne forlængelse på jernbaneloven af 27. maj 1908. Igen skal staten yde et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne. Der tildeles koncession den 21. juni 1912 og strækningen bliver indviet den 12. juli 1914.
Ved sin start fik banen leveret 3 stk Borsig 0C0t tenderlokomotiver. Det ene af disse blev udrangeret i 1934 mens de to andre holdt stand helt frem til 1954. Lokomotiverne var meget lig de tenderlokomotiver Borsig havde leveret som standard rangermaskiner til de preussiske jernbaner.
Gennem årene transporterede Hammelbanen 10 mill. passagerer. Den kørte sidste gang lørdag d. 31. marts 1956.
Vigtige stamdata for Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ) jernbanen
Hammelbanegården i Aarhus havde 6 spor hvor det nordligste var med læssevej, kran og fold. På banepladsen var der 2 tosporede lokomotivremiser med drejeskive og kulgård. I 1933 blev der bygget en motorremise.
Hammelbanegården husede banens værksted og hovedkontor.
Banegården har været Bymuseet i Aarhus fra 1993 til 1.juli 2011, men er i dag anvendt som medborgerhuset og frivilligcentret "Folkestedet"
Stationen havde omløbsspor og læssekran. Stationen lå på Damagervej 12 men er desværre revet ned i dag. I dag ligger Damager Kollegiet på den gamle stationsgrund.
Lillering station var billetsalgssted indtil d. 1.maj 1913, hvor den blev ophøjet til station. I starten var der kun standningssted på stationen, men i 1903 tilkom der varehus og stikspor, som blev udvidet til et reelt omløbsspor i 1912 med stikspor til banens grusgrav. I midten af 1930'erne blev transporteret store mængder sten til Aarhus fra stationen.
Stationen blev konverteret til trinbræt med sidespor d. 30.september 1955.
Trinbrættet havde en lidt turbulent start, hvor den allerede blev nedlag d. 1. juni 1924. Efter protester blev trinbrættet genåbnet d. 1. oktober 1925.
Toustrup station lå i Dallerup sogn , der ved banens åbning havde knapt 1.400 indbyggere . Oprindeligt var det meningen, at stationen skulle hedde allerup station ,men det blev under anlæget af banen ændret til Toustrup. Nær stationen lå kun tre små gårde og en skovfogedbolig , men straks fra banens åbning blev der solgt byggegrunde nær stationen og i løbet af få år opstod der et lille samfund med ca. 15 huse. Der var en skole bygget i 1903 ,en murer, en snedker ,en pottemager , en saddelmager samt en købmand , der også havde en tømmerplads. Fra stationen blev der afsendt store mængder tømmer fra de nærliggende skove , Sorring Skov , Toustrup Nørreskov og Sønderskov. Til læsning af tømmeret blev der opstillet en 4 tons galgekran ved sidesporet. Under første verdenskrig 1914-18 , hvor det var svært at skaffe kul , blev der sendt enorme mængder træ fra Toustrup Manglen på brænde resulterede også i afsendelse af store mængder tørv. station havde ud over omløbsspor et stikspor med enderampe og en fold.
Før 1920 var stationens passagertal på 8-10000 årligt men faldt i begyndelsen af 1930'erne til 4200. Banen fik i 1930'erne en del turisttrafik til Toustrup , i en turistbrochure var der anbefaling af udflugter til: "de skønne udsigters Land ved Toustrup Alper og Laaddenhøj. Citat: "Det er nyopdaget Land for Turister. Laaddenhøj (148m) er højere end Himmelbjerget , og der er fri udsigt til alle Sider. Fra Toustrup Station er der en Spadseretur paa kun et par Kilometer til Laaddenhøjs Top , hvor man kan nyde den medbragte Madkurv. Næppe nogen Steder i Danmark har man en mere storslaaet Udsigt!"
Stationsbygningen eksisterer stadig , men som privatbolig. På stationspladsen kan man stadig se fundamentet til galgekranen også en del af dæmningen samt broen over den lille bæk kan ses endnu !
Anbæk station havde omløbsspor. Stationen lå i et område uden megen opland og derfor var der ikke meget trafik. Dette medførste at stationen blev konverteret til trinbræt pr. d. 1. juli 1955.
Hammel station startede som endestation for Aarhus-Hammel jernbane. Da Aarhus-Hammel jernbane blev forlænget til Thorsø i 1914 blev Hammel station til en: rebroussementstation, hvilket vil sige at både trafikken til Aarhus-Hammel og trafikken til Hammel-Thorsø indgik og udgik i samme ende på stationen.
Hammel Station havde sidespor til Hammel Andelsslagteri, der i mange år var en god godskunde.
Hammelbanen (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane) blev i 1914 forlænget fra Hammel til Thors. På denne strækning blev der oprettet den 1. oktober 1928 Tulstrupvejen trinbræt, som også lokalt blev kaldt for Tulstrup Mølle.
Der lå kun et par gårde og senere kom der et gartneri til i nærheden, så trinbrættet var ringe benyttet, og fik heller aldrig et venteskur.
Hammelbanen blev nedlagt i 1956, men man kan stadig se dens 900 m lange og op til 12 m høje dæmning, der lå umiddelbart syd for trinbrættet
Vintersminde Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Thorsø Station (Tz)
var Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane's endestation og lå 45,8 km. fra første station.
Byggeår
1907
Åbnet
1908.11.12
Nedlagt
1971.05.23
Arkitekt
Heinrich Wenck
Adresse
Jernbanegade 11B, 8881 Thorsø
Stednavneforkortelse
Tz
Højde placering over havet
55,9 meter
GPS koordinater
56.297066,9.790920
Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg banen d. 12. november 1908 (Gjernbanen). Thorsø station blev forbundet med Hammelbanen ved en forlænget fra Hammel til Thorsø d. 12. juli 1914.
Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-20 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod deren diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.
Hammelbanen blev nedlagt d. 31. marts 1956. Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet d. 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til d. 25. september 1971.