Næstved-Præstø-Mern Banen - (NPMB)


Med jernbaneloven af 21. juni 1867 optræder der en forbindelse med jernbane til Præstø, men der er først med loven af 1894 der først kommer en lov der tilgodeser ønsket om oprettelse af en jernbane til Præstø fra Lundby / Haslev / Næstved.

I forbindelsen med loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at udvide banen fra Præstø til Mern. Selv samme lov åbnede også mulighed for en videre forbindelse til Kalvehavebanen, hvilket aldrig blev til noget.

NPMB var den første privatbane, som anskaffede en skinnebus, hvilket skete i 1946.


Vigtige stamdata for Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB) jernbanen

Jernbanens længde i km32,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
Dato for Koncession1897.06.04
Jernbanen åbnet1900.03.20
Persontrafik nedlagt1961.03.31
Godstrafik nedlagt1961.03.31
Jernbanen nedlagt1961.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m, efter besættelsen forstærket til 27,5 kg/m
Stigning12,5 ‰
Kurveradius470 m
Hastighed max75 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk9,4 tons, på det forstærkede spor 12 tons

Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Næstved Station (Næ)0,0
Stedet er fotograferet Rønnebæk Trinbræt 3,0
Stedet er fotograferet Næstelsø Trinbræt 6,0
Stedet er fotograferet Brandelev Station 7,0
Stedet er fotograferet Bøgesø Station 10,0
Stedet er fotograferet Askov Huse Trinbræt 12,0
Stedet er fotograferet Snesere Station 13,0
Stedet er fotograferet Lille Røttinge Trinbræt 14,0
Stedet er fotograferet Tappernøje Station 16,0
Stedet er fotograferet Faksinge Holdeplads 21,0
Stedet er fotograferet Præstø Station 23,0
Skibinge Trinbræt 25,0
Allerslev Station 28,0
Mern Station 33,0

Næstved Station var Næstved-Præstø-Mern Banen banens første station

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
ArkitektCharles Abrahams
AdresseBanegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stations forkortelse
GPS koordinater55.231175, 11.767178

Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.

Næstved station er flere gange blevet ombygget:
1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen.
1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen)
1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)

Næstved Station.Næstved Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.04.07

Google maps over Næstved Station

Historisk kort over Næstved StationNæstved Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Rønnebæk Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.219526, 11.810840

Rønnebæk eller Rønnebæksholm Trinbræt var med offentligt læssespor. I 1913 blev der anlagt et sidespor til roetransporter fra gården Rønnebæksholm.

Her lå Rønnebæk Holdeplads - der er intet tilbage.Her lå Rønnebæk Holdeplads - der er intet tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Rønnebæk Trinbræt

Historisk kort over Rønnebæk TrinbrætRønnebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Næstelsø Trinbræt lå 6,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.213762,11.847789

Næstelsø Trinbræt fik et kort sidespor fra 1913.

Her lå Næstelsø holdeplads - der er intet tilbage.Her lå Næstelsø holdeplads - der er intet tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Næstelsø Trinbræt

Historisk kort over Næstelsø TrinbrætNæstelsø Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Brandelev Station lå 7,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseBrandelev Stationsvej 7, 4700 Næstved
GPS koordinater55.213187, 11.865178

Brandelev Station var med kombineret læsse og krydsningsspor.

Brandelev station - set fra banesiden.Brandelev station - set fra banesiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Brandelev Station

Historisk kort over Brandelev StationBrandelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Bøgesø Station lå 10,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseJernbanevej 2, 4700 Næstved
GPS koordinater55.196890, 11.909151
Bøgeså station - set fra banesiden.Bøgeså station - set fra banesiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Bøgesø Station

Historisk kort over Bøgesø StationBøgesø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Askov Huse Trinbræt lå 12,0 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1961.03.31
GPS koordinater55.188107,11.927920

Askov Huse Trinbræt startede som sidespor til roetransporter allerede fra 1913, men blev regulært trinbræt i 1924.

Askov Huse Trinbræt.Askov Huse Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Askov Huse Trinbræt

Historisk kort over Askov Huse TrinbrætAskov Huse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Snesere Station lå 13,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseÅsidevej 11, 4733 Tappernøje
GPS koordinater55.176667, 11.939261

Snesere Station var med enkelt sidespor til togkrydsning.

Snesere station - set fra vejsiden.Snesere station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Snesere Station

Historisk kort over Snesere StationSnesere Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Lille Røttinge Trinbræt lå 14,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.169725,11.965542

Lille Røttinge Trinbræt i var uden sidespor, men i nogle år lå der et roelæssespor ca. 200 m fra trinbrættet.

Her lå Lille Røttinge trinbræt.Her lå Lille Røttinge trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Lille Røttinge Trinbræt

Historisk kort over Lille Røttinge TrinbrætLille Røttinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Tappernøje Station lå 16,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.163754,11.980886

Tappernøje Station var med særskilt læssespor og krydsningsspor fra 1913. Sidespor til den lokale dampmølle fra 1919. Stationen blev udvidet betydeligt i 1935.

Her lå Tappernøje station - der er intet tilbage.Her lå Tappernøje station - der er intet tilbage. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Tappernøje Station

Historisk kort over Tappernøje StationTappernøje Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Faksinge Holdeplads lå 21,0 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1961.03.31
GPS koordinater55.128449,12.014400

Faksinge Trinbræt fra 1919 til brug for Faksinge Sanatorium, som også havde et midlertidigt sidespor i 1906, mens det blev opført.

Faksinge holdeplads.Faksinge holdeplads. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Faksinge Holdeplads

Historisk kort over Faksinge HoldepladsFaksinge Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Præstø Station lå 23,0 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
AdresseJernbanevej 2, 4720 Præstø
GPS koordinater55.122632, 12.038590

Præstø Station var med hovedkontor, remise, vandtårn og værksteder.

Prøstø station - set fra vejsiden.Prøstø station - set fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2010.03.11

Google maps over Præstø Station

Historisk kort over Præstø StationPræstø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Skibinge Trinbræt lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.104762,12.022848

Skibinge Trinbræt var med sidespor.

Google maps over Skibinge Trinbræt

Historisk kort over Skibinge TrinbrætSkibinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Allerslev Station lå 28,0 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
AdresseMønvej 128, 4720 Præstø
GPS koordinater55.082220, 12.033588

Allerslev Station var med sidespor med et kort stikspor med enderampe.

Google maps over Allerslev Station

Historisk kort over Allerslev StationAllerslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Mern Station var Næstved-Præstø-Mern Banen's endestation og lå 33,0 km. fra første station.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
AdresseStationsvej 3, 4735 Mern
GPS koordinater55.046669, 12.056270

Mern Station var med 4 spor, læssespor syd for stationsbygningen og enkeltsporet remise med drejeskive i forlængelse af spor 4.

Google maps over Mern Station

Historisk kort over Mern StationMern Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Copyright © 2008-2017 By danskejernbaner.dk E-Mail: mail@danskejernbaner.dk