Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding - operatør: TKVJ




Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane: Strækningen Troldhede-Kolding

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ), også kendt som Troldhedebanen, blev oprettet som Danmarks længste privatbane og åbnede for drift den 24. august 1917. Strækningen Troldhede-Kolding udgjorde hovedlinjen på denne rute, mens en sidebane forbandt Gesten med Vejen. Troldhedebanen blev godkendt som en del af den store jernbanelov fra 1908, og koncessionen blev formelt udstedt den 11. juni 1913.

Initiativtagerne til projektet, maskinfabrikant K. Konstantin Hansen fra Kolding og politikeren Johannes Lauridsen fra Vejen, spillede begge en vigtig rolle i banens opstart og tidlige drift. Civilingeniør Møller-Holst blev ansat som anlægsingeniør, og arkitekt Robert Schmidt fra Kolding fik til opgave at designe banens stationer. Byggeriet begyndte i 1913, og i 1917 var banen klar til at transportere gods midlertidigt mellem Kolding og Grindsted, inden den officielle åbning i august samme år.

Banens Driftsperiode og Økonomiske Udfordringer

I begyndelsen klarede Troldhedebanen sig økonomisk godt og tiltrak mange passagerer og godstransporter. Men fra 1924 begyndte en økonomisk nedtur, og selvom efterspørgslen steg under Anden Verdenskrig på grund af transport af brunkul og andet brændsel, blev det vanskeligt at opretholde driften efter krigen. Banen kæmpede med faldende trafiktal og stigende omkostninger, og i 1965 nægtede Lejrskov Sognekommune at dække det voksende underskud. Dette førte til en beslutning om at lukke Troldhedebanen i marts 1968.

Beskrivelse af Strækningen Troldhede-Kolding

Strækningen mellem Troldhede og Kolding strakte sig over en længde på omkring 87,9 kilometer og blev drevet som en enkeltsporet bane. Banen gik gennem flere landsbyer og mindre byer, hvilket gav lokalbefolkningen mulighed for nemt at transportere både gods og passagerer. Hovedlinjen blev betjent af stationer og trinbrætter på udvalgte punkter langs ruten, hvilket gjorde den tilgængelig for de beboere og virksomheder, der lå langs strækningen.

Stationerne langs Troldhede-Kolding-strækningen inkluderede en række bemærkelsesværdige stop: fra Troldhede til Sdr. Felding, Sdr. Omme, Grindsted, Vorbasse og til slut Kolding. Desuden var der mange trinbrætter og mindre stationer, som blev brugt til at betjene passagerer i de mindre byer og landsbyer. Disse mindre stop spillede en vigtig rolle for den lokale befolkning, der brugte banen som et vigtigt transportmiddel i dagligdagen.

Banens Infrastruktur og Materiel

Til Troldhedebanens åbning blev der indkøbt fire lokomotiver fra Winterthur i Schweiz samt to mindre lokomotiver fra Vandelbanen. Banen havde hovedkontor, værksteder og remiser i Kolding samt remiser i Troldhede og Grindsted. Materiellet bestod af store og små damplokomotiver, og senere blev motorvogne fra Triangel samt skinnebusser indført for at kunne håndtere de mindre trafikkerede ruter.

Banens infrastruktur blev løbende vedligeholdt og tilpasset efter trafikbehovet. Sporet var oprindeligt bygget til at klare tung transport og var af god kvalitet, hvilket gjorde det muligt at opretholde en forholdsvis stabil drift gennem årene. Banen blev en vigtig transportkorridor for brunkul og andet brændsel under Anden Verdenskrig, hvor TKVJ transporterede store mængder fra Troldhede og videre til Kolding.

Nedlæggelse og Efterliv

Troldhedebanen oplevede en faldende passagertrafik og stigende underskud efter Anden Verdenskrig, hvilket gjorde det vanskeligt at opretholde en økonomisk levedygtig drift. Som følge heraf blev den lille sidebane mellem Gesten og Vejen lukket den 1. april 1951 og erstattet af en rutebil. Efter flere år med økonomiske vanskeligheder blev den resterende hovedlinje, Troldhede-Kolding, nedlagt ved udgangen af marts 1968.

I dag er banens tracé bevaret på udvalgte strækninger og anvendes som rekreative stier, blandt andet Troldhedestien mellem Kolding og Ferup på 10 kilometer og en 8 kilometer lang sti mellem Grindsted og Sønder Omme. Disse stier giver besøgende mulighed for at opleve en del af jernbanens historiske landskab og byder på naturskønne områder langs den gamle bane.

Bevarede Stationer og Kulturarv

Banens stationsbygninger, tegnet af arkitekt Robert V. Schmidt, er alle bevaret og står som et historisk vidnesbyrd om Troldhedebanens rolle i lokalområdet. Stationerne repræsenterer en klassisk, enkel arkitektonisk stil, der var typisk for privatbaner i begyndelsen af det 20. århundrede. I dag fungerer flere af stationerne som boliger eller bruges til andre formål og bevares som en del af områdets kulturarv.


Vigtige stamdata for Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding

Jernbanens længde i km 87,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseTKVJ
Dato for Koncession1913.06.11
Jernbanen indviet1917.08.24
Jernbanen åbnet1917.08.25
Persontrafik nedlagt1968.03.31
Godstrafik nedlagt1968.03.31
Jernbanen nedlagt1968.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
BallastGrus
Max stigning13,5 ‰
Kurveradius300 meter
El driftNej



Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding havde følgende stoppesteder



Banekort over Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding

Banekort fra Troldhede-Kolding (TKVJ).
Banekort fra Troldhede-Kolding (TKVJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 3. oktober 2011 - LINK til kilde.


Troldhede Trinbræt (Td) var Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding banens første station

Troldhede station havde remise, drejeskive, vandtårn, egen perron og 3 spor - fik senere 2 perroner og 4 spor.

Troldhede Station, var endestation for Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, men Troldhede Station havde forbindelse med Skanderborg-Skjern-banen.

Troldhede Station har været trinbræt siden 1973.

Byggeår1880
Åbnet1973
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseTd
Højdeplacering over havet27,0 meter
GPS koordinater55.99054892460916,8.744769821102016


Billede af Troldhede Trinbræt.
Billede af Troldhede Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023
Download billede



Overby Trinbræt lå 3,5 km. fra første station.

Overby Trinbræt var med jordperron og skur inde på marken.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet23,5 meter
GPS koordinater55.962163,8.758655




Sønder Felding Station (Sdf) lå 6,4 km. fra første station.

Sønder Felding Station var med 248 meter læssespor, privat varehus, fold og to private sidespor, hvor det ene blev anlagt under 2. verdenskrig og nedlagt i starten af 1960'erne.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStrøget 23, 7280 Sønder Felding
StednavneforkortelseSdf
Højdeplacering over havet15,7 meter
GPS koordinater55.942689,8.783330


Billede af Sønder Felding Station.
Billede af Sønder Felding Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønder Felding Station.

Titel: - 1956 - Sønder Felding By
Person: Bygningsnavn: Sønder Felding By
Sted: Danmark, Jylland, Sønder Felding
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 7280
By: Sønder Felding
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01773_004C.tif




Kærhede Trinbræt med Sidespor lå 9,4 km. fra første station.

Kærhede startede som sidespor fra 1918 til 1927. Fra 1929 blev Kærhede trinbræt med jordperron
Kærhede fik fra 1941 igen læssespor på 134 m, som blev forlænget til 252 meter i 1942. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet21,7 meter
GPS koordinater55.926803,8.826495


Billede af læsserampe af træ ved Kærhede Trinbræt med Sidespor. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.
Billede af læsserampe af træ ved Kærhede Trinbræt med Sidespor. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af læsserampe af træ ved Kærhede Trinbræt med Sidespor. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.

Titel: Sønder Felding Mejeri
Person: Jørgensen, bestyrer
Bygningsnavn: Sønder Felding Mejeri
Sted: Danmark, Jylland, Brande, Sønder Felding
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02597_029.tif




Sandet Station lå 11,6 km. fra første station.

Sandet startede som sidespor, men blev fra 1918 station med et 150 meter langt krydsningsspor, og frem til 1945 et 66 meter læssespor ved den tilstødende hestedrevne 600 mm tørvebane, som var placeret på en høj jordrampe, hvorefter krydsningssporet også blev læssespor.
Hed også Sandet Jylland. Sandet blev senere nedsat til trinbræt.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseLillevej 6, 7270 Stakroge
Højdeplacering over havet31,3 meter
GPS koordinater55.913041,8.846888


Billede af Sandet Station.
Billede af Sandet Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sandet Station.

Titel: - 1952 - Sandet Station
Person: Kristensen, Johanne
Bygningsnavn: Sandet Stationsbygning - Troldhede-Kolding jernbane
Sted: Danmark, Jylland, Stakroge, Sandet
Vejnavn: Lillevej
Husnummer: 6
Lokalitet: Sandet
Postnummer: 7270
By: Stakroge
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1952
Note: Id: OD00978_023.tif




Odinsgård Trinbræt lå 13,0 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1921
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet25,0 meter
GPS koordinater55.904620,8.847214


Billede af Odinsgård Trinbræt.
Billede af Odinsgård Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1966 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Odinsgård Trinbræt.

Titel: Vium Jensen, Chr., gårdejer - 1966 -
Person: Vium Jensen, Chr., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Stakroge, Kjølhede
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1966
Note: Id: H13440_027.tif




Stakroge Station lå 14,2 km. fra første station.

Stakroge Station var med 294 meter krydsnings- og læssespor og 136 meter læssespor med fold, kartoffellager og 700 mm tørvebane med høj rampe ved briketfabrik.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVinkelvej 12, 7270 Stakroge
Højdeplacering over havet32,0 meter
GPS koordinater55.890142,8.845715


Billede af Stakroge Station.
Billede af Stakroge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Stakroge Station.

Titel: - 1952 - Stakroge Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder-Omme
Vejnavn: Vinkelvej
Husnummer: 12
Lokalitet: Postnummer: 7270
By: Stakroge
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1952
Note: Id: OD00923_024.tif




Skærsig Trinbræt lå 16,5 km. fra første station.

Skærsig Trinbræt var med jordperron.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet32,6 meter
GPS koordinater55.870902,8.854722




Sønder Omme Station lå 20,9 km. fra første station.

Sønder Omme station var med 350 meter krydsningsspor, troljeskur, vognvægt og fik i 1918 sidespor til kartoffelmelfabrik. Vest for bygningen var der et 190 meter læssespor med sporskifte i begge ender, fold, rampe, private varehuse og et blindspor til offentligt varehus.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKirke Alle 11, 7260 Sønder Omme
Højdeplacering over havet34,2 meter
GPS koordinater55.840128,8.892052


Billede af Sønder Omme Station.
Billede af Sønder Omme Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønder Omme Station.

Titel: - 1957 - Sønder Omme Station
Person: Nielsen, A, stationsmester
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sdr. Omme
Vejnavn: Kirke Alle
Husnummer: 11
Lokalitet: Postnummer: 7260
By: Sønder Omme
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02550_008.tif




Birkebæk Trinbræt lå 21,9 km. fra første station.

Birkebæk Trinbræt blev etableret før 1942 og var med jordperron og træskur.

Byggeår1942
Åbnet1942
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,3 meter
GPS koordinater55.83505181396116,8.90331803057735


Billede af Birkebæk Trinbræt.
Billede af Birkebæk Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Birkebæk Trinbræt.

Titel: - 1959 - Sønder Omme
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Omme
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 7260
By: Sønder Omme
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B02737_003.tif




Hjortlund Trinbræt lå 25,3 km. fra første station.

Hjortlund Trinbræt er etableret før 1942 og var med jordperron.

Byggeår1942
Åbnet1942
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet36,3 meter
GPS koordinater55.807255,8.922001




Simmelbæk Trinbræt lå 26,1 km. fra første station.

Simmelbæk Trinbræt var med jordperron og lukket træskur.

Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.799486,8.922615


Billede af Simmelbæk Trinbræt.
Billede af Simmelbæk Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Simmelbæk Trinbræt.

Titel: - 1962 - Plantagevej 29
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Grindsted, Nollund
Vejnavn: Plantagevej
Husnummer: 29
Lokalitet: Simmelbæk
Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Simmelbæk trinbræt ses i baggrunden
Id: H12328_030.tif




Grindsted Station (Gi) lå 30,7 km. fra første station.

Den første station i Grindsted var en beskeden midlertidig træbygning, der ibrugtoges som stationsbygning ved Vejle-Vandel-Grindsted banens forlængelse til Grindsted den 21. maj 1914. Den første station, som var tegnet af arkitekt Axel Giersing, havde en stationsbygning, der lå som en isoleret ø midt i et gigantisk byggerod, da der var ved at blive etableret andre baner til både Bramming (åbnet den 12. november 1916 ), Brande (åbnede den 1. december 1917), Troldhede (åbnede den 25. august 1917) og Kolding (åbnede den 25. august 1917).

Grindsted anden Station åbnede den 12. november 1916 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.

Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.

For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.

Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.

Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi

Byggeår1914
Åbnet1916.11.12
Nedlagt2012.06.03
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
StednavneforkortelseGi
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.758920,8.931499


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede



Fugdal Trinbræt med Sidespor lå 35,3 km. fra første station.

Rishøj sidespor fra 1918 skiftede navn i 1928 til Fugdal sidespor, som blev nedlagt omkring 1932. Fra 1929 blev Fugdal trinbræt med jordperron og svellekant.

Andre navne og stavemåderRishøj frem til 1928, hvor navnet blev ændret til Fugdal
Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1932
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet53,9 meter
GPS koordinater55.723494,8.973701




Hejnsvig Station (Hjv) lå 38,5 km. fra første station.

Hejnsvig Station var med 293 meter krydsningsspor og vognvægt. Nordvest for bygningen lå et 110 meter læssespor med sporskifte i begge ender, fold og 2 ramper.

Byggeår1916
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBredgade 31, 7250 Hejnsvig
StednavneforkortelseHjv
Højdeplacering over havet77,5 meter
GPS koordinater55.697961146855064,8.99210161983166


Billede af Hejnsvig Station.
Billede af Hejnsvig Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hejnsvig Station.

Titel: - 1962 - Hejnsvig Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hejnsvig, Trøllund
Vejnavn: Bredgade
Husnummer: 31
Lokalitet: Postnummer: 7250
By: Hejnsvig
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12236_009.tif




Lyngsminde Trinbræt lå 41,7 km. fra første station.

Lyngsminde Trinbræt var med grusperron og svellekant.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet68,1 meter
GPS koordinater55.680120360056414,9.031694420017471


Billede af Lyngsminde Trinbræt.
Billede af Lyngsminde Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lyngsminde Trinbræt.

Titel: - 1952 - Gilbjergvej 43
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hejnsvig
Vejnavn: Gilbjergvej
Husnummer: 43
Lokalitet: Gilbjerg
Postnummer: 7250
By: Hejnsvig
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1952
Note: Id: OD01009_020.tif




Gilbjerg Trinbræt med Sidespor lå 43,1 km. fra første station.

Gilbjerg Trinbræt var med jordperron og blikskur neden for en trappe, var fra 1918 til 1928 også med sidespor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet58,8 meter
GPS koordinater55.669289,9.042458




Vorbasse Station (Vba) lå 47,7 km. fra første station.

Vorbasse Station var med 284 meter krydsningsspor. Nordvest for bygningen var der anlagt et 114 meter læssespor med sporskifte i begge ender og fold og blindspor til offentligt og privat varehus.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDalgasvej 10, 6623 Vorbasse
StednavneforkortelseVba
Højdeplacering over havet76,9 meter
GPS koordinater55.634099,9.080406


Billede af Vorbasse Station.
Billede af Vorbasse Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vorbasse Station.

Titel: - 1953 - Vorbasse Station
Person: Bygningsnavn: Vorbasse Station
Sted: Danmark, Jylland, Vorbasse
Vejnavn: Dalgasvej
Husnummer: 10
Lokalitet: Postnummer: 6623
By: Vorbasse
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01079_008.tif




Højmose Trinbræt lå 49,7 km. fra første station.

Højmose Trinbræt var med jordperron.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet76,0 meter
GPS koordinater55.624178,9.102995




Skødebjerg Nord Sidespor lå 50,1 km. fra første station.

Skødebjerg Nord var med et sidespor på 212 meter og var også med tørverampe og spor til tørvemose.
I 1927 blev Skødebjerg Nord omdøbt til Højmose sidespor.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1960
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet74,4 meter
GPS koordinater55.617945,9.116026




Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor lå 50,5 km. fra første station.

Skødebjerg Syd havde et sidespor på 96 meter I 1927 blev Skødebjerg Syd omdøbt til Skødebjerg sidespor.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1960
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet75,9 meter
GPS koordinater55.613520,9.125331




Fitting Station lå 52,1 km. fra første station.

Fitting Trinbræt blev i 1918 opgraderet til station med et 88 meter læssespor og sidespor til privat kartoffellager.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseFitting Stationsvej 14, 6623 Vorbasse
Højdeplacering over havet74,7 meter
GPS koordinater55.609373,9.133583


Billede af Fitting Station.
Billede af Fitting Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fitting Station.

Titel: - 1955 - Fitting Stationsvej 10
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vorbasse
Vejnavn: Fitting Stationsvej
Husnummer: 10
Lokalitet: Fitting Krat
Postnummer: 6623
By: Vorbasse
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06401_006.tif




Skødebro Trinbræt lå 53,5 km. fra første station.

Byggeår1932
Åbnet1932
Nedlagt1939
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet67,1 meter
GPS koordinater55.599703,9.148155




Klebæk Trinbræt lå 55,2 km. fra første station.

Klebæk Trinbræt var med jordperron.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet76,7 meter
GPS koordinater55.584227,9.149955




Bække Station (Bæk) lå 57,1 km. fra første station.

Bække Station var med 260 meter krydsningsspor og vognvægt. Syd for bygningen lå et 114 meter læssespor med sporskifte i begge ender og en fold.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 7, 6622 Bække
StednavneforkortelseBæk
Højdeplacering over havet61,4 meter
GPS koordinater55.569072,9.141472


Billede af Bække Station.
Billede af Bække Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bække Station.

Titel: - 1948-1952 - Bække Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Bække
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: 7
Lokalitet: Postnummer: 6622
By: Bække
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL36-A1_259_025.tif




Staushede Trinbræt lå 60,1 km. fra første station.

Staushede Trinbræt var med kort grusperron og blikskur lidt væk fra banen.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet49,4 meter
GPS koordinater55.54807427289688,9.169609683801378


Billede af Staushede Trinbræt.
Billede af Staushede Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Staushede Trinbræt.

Titel: - 1947 - Staushedevejen 31
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Bække
Vejnavn: Staushedevejen
Husnummer: 31
Lokalitet: Stavshede
Postnummer: 6621
By: Gesten
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: I baggrunden ses Staushede trinbræt.
Id: L02474_021.tif




Gesten Station (Gtn) lå 63,4 km. fra første station.

Gesten station havde 4 gennemgående spor og vest for bygningen et sidespor med blindspor til varehuset, drejeskive, tosporet remise, vandtårn og vognvægt. De 2 spor nord for ø-perronen blev fjernet efter 1951 da Gesten-Vejen banen blev nedlagt.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStadion Alle 20, 6621 Gesten
StednavneforkortelseGtn
Højdeplacering over havet46,7 meter
GPS koordinater55.527150,9.204014


Billede af Gesten Station.
Billede af Gesten Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gesten Station.

Titel: - 1953 - Gesten Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejen
Vejnavn: Stadion Alle
Husnummer: 20
Lokalitet: Postnummer: 6621
By: Gesten
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H03418_028b.tif




Øster Gesten Trinbræt lå 65,0 km. fra første station.

Øster Gesten Trinbræt var med kort grusperron og blikskur.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet49,7 meter
GPS koordinater55.52899891567021,9.21456968161256


Billede af Øster Gesten Trinbræt.
Billede af Øster Gesten Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Øster Gesten Trinbræt.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Lindegaard
Sted: Danmark, Jylland, Gesten
Vejnavn: Stilundvej
Husnummer: 4
Lokalitet: Øster Gesten
Postnummer: 6621
By: Gesten
Sogn: Gesten
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02161_023.tif




Veerst Station lå 67,9 km. fra første station.

Veerst Station havde øst for bygningen et 117 meter læssespor med sporskifte i begge ender, galgekran og siderampe.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKronborgvej 12, 6600 Vejen
Højdeplacering over havet66,2 meter
GPS koordinater55.554637,9.248377


Billede af Veerst Station.
Billede af Veerst Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Veerst Station.

Titel: - 1948-1952 - Veerst Station
Person: Bygningsnavn: Veerst station
Sted: Danmark, Jylland, Veerst
Vejnavn: Kronborgvej
Husnummer: 12
Lokalitet: Veerst
Postnummer: 6600
By: Vejen
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Veerst station på Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane
Id: AAL_BL36-A1_253_018.tif




Hundsholt Trinbræt lå 70,5 km. fra første station.

Hundsholt Trinbræt var med grusperron og træskur.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet59,1 meter
GPS koordinater55.546102,9.286260




Jordrup Station (Jop) lå 72,4 km. fra første station.

Jordrup Station var med 300 meter krydsningsspor og et 144 meter læssespor, galgekran, svinefold, privat varehus og troljespor.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKløvervej 6, 6064 Jordrup
StednavneforkortelseJop
Højdeplacering over havet68,8 meter
GPS koordinater55.550238,9.315484


Billede af Jordrup Station.
Billede af Jordrup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Jordrup Station.

Titel: - 1948-1952 - Jordrup Station
Person: Bygningsnavn: Jordrup station
Sted: Danmark, Jylland, Jordrup
Vejnavn: Kløvervej
Husnummer: 6
Lokalitet: Postnummer: 6064
By: Jordrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Jordrup station på Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane
Id: AAL_BL36-A1_242_002.tif




Korsvang Station lå 74,9 km. fra første station.

Korsvang Station havde øst for bygningen 96 meter læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseFynslundvej 64, 6064 Jordrup
Højdeplacering over havet59,6 meter
GPS koordinater55.535026,9.341828


Billede af skinnebus ud for Korsvang Station.
Billede af skinnebus ud for Korsvang Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af skinnebus ud for Korsvang Station.

Titel: - 1949 - Korsvang Station
Person: Bygningsnavn: Korsvang Station
Sted: Danmark, Jylland, Lejrskov, Vrå
Vejnavn: Fynslundvej
Husnummer: 64
Lokalitet: Vrå
Postnummer: 6064
By: Jordrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1949
Note: Id: DA00178_001b.tif




Ferup Station lå 77,2 km. fra første station.

Ferup Station havde Vest for bygningen et 92 meter læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHarager 7, 6640 Lunderskov
Højdeplacering over havet48,1 meter
GPS koordinater55.536456,9.377946


Billede af Ferup Station.
Billede af Ferup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ferup Station.

Titel: - 1953 - Ferup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Stubdrup
Vejnavn: Harager
Husnummer: 7
Lokalitet: Ferup
Postnummer: 6640
By: Lunderskov
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01378_015.tif




Dybvadbro Station lå 79,9 km. fra første station.

Dybvadbro Station havde øst for bygningen et 142 meter læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe. Dybvadbro blev nedsat til trinbræt fra 1. februar 1968.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseEgtvedvej 132, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet27,7 meter
GPS koordinater55.538598,9.419196


Billede af Dybvadbro Station.
Billede af Dybvadbro Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dybvadbro Station.

Titel: - 1953 - Dybvadbro Station - Forrest ses Koldingvej 104,

nedrevet. Midt i billedet Koldingvej 105
Person: Bygningsnavn: Dybvadbro Station
Sted: Danmark, Jylland, Vester Nebel
Vejnavn: Egtvedvej
Husnummer: 132
Lokalitet: Dybvadbro
Postnummer: 6000
By: Kolding
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01379_023.tif




Bramdrupdam Trinbræt (Bm) lå 83,3 km. fra første station.

Bramdrupdam Trinbræt åbnede sammen med Troldhede-Kolding (TKVJ) banen den 25. august 1917. Bramdrupdam Trinbræt var med grusperron, et rødbrunt venteskur af træ og en kiosk, hvilket var usædvanligt for et trinbræt. Kiosken har solgt billetter indtil den lukkede.

Bramdrupdam Trinbræt lå for enden af Damstien i Bramdrupdam, som nu er en bydel i Kolding, ved den gamle dam.

Øst for Bramdrupdam Trinbrættet gik banen gennem 3 viadukter under hovedvejen Kolding-Vejle, en gangsti og Kolding-Egtved Jernbane. Kolding-Egtved Jernbane havde Bramdrup Holdeplads tæt på Bramdrupdam Trinbræt, men Bramdrup Holdeplads blev nedlagt allerede den 31. maj 1930.

Den efterhånden temmelig misligholdte ekspeditionsbygning blev nedrevet kort efter Troldhede-Kolding banens nedlæggelse den 31. marts 1968.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1968
StednavneforkortelseBm
Højdeplacering over havet40,5 meter
GPS koordinater55.523276,9.460841


Billede af Bramdrupdam Trinbræt.
Billede af Bramdrupdam Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bramdrupdam Trinbræt.

Titel: - 1953 - Paabyvej
Person: Bygningsnavn: Mejeri, nedrevet
Sted: Danmark, Jylland, Lilballe
Vejnavn: Paabyvej
Husnummer: Lokalitet: Bramdrupdam
Postnummer: 6000
By: Kolding
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01363_015.tif




Komarkshusene Trinbræt lå 85,3 km. fra første station.

Komarkshusene Trinbræt var med grusperron. Komarkshusene blev i 1918 omdøbt til Kolding Skov trinbræt.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,6 meter
GPS koordinater55.512398,9.482848




Kolding Banegård (Kd) var Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding's endestation og lå 87,9 km. fra første station.

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.

Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189


Billede af Kolding Banegård.
Billede af Kolding Banegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. oktober 2014
Download billede



Litteratur for: Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Før og nu i Bramdrupdam. Bind 1
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Før og nu i Bramdrupdam. Bind 1
Lokalhistorisk Forening for Bramdrupdam
2008
111
Lunderskov
Kolding Stadsarkiv
87-889-66-29-1
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3
Troldhedebanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Troldhedebanen
Helge Kjerside, Finn & Steen Christensen
2002
368
Lunderskov
Lokomotivklubben KLK
87-980484-1-4