Troldhede-Kolding - (TKVJ)


Der var tidligt et antal projekter der alle mere eller mindre gik ud på at etablere en nordlig bane fra Kolding i retning Grindsted. Først med loven af 27. maj 1908 blev disse forslag konkretiseret i et projekt der kunne vedtages. Troldhedebanen, der i folkemunde blev kaldt "Trolden", blev anlagt mellem 1914 og 1917. Banen blev kompletteret med forbindelse til Troldhede i nord. Desuden etableredes forbindelse fra Gesten til Vejen. TKVJ var engang Danmarks længste privatbane.


I mange år var banen var en af landets betydeligste transportører af tørv og brunkul. Betydelige mængder tørv og brunkul er blevet fragtet med banen til Kolding og derfra udskibet til resten af landet. Fra moserne i hedeegnene især fra Sandet og Stakkroge nord for Grindsted, blev der under de to verdenskrige transporteret store mængder tørv. Omvendt transporterede Troldhedebanen i starten af 1920'erne store mængder mergel og gødning til de magre hedeegne. Under anden verdenskrig og helt op til 1950'erne var der en livlig transport af brunkul fra de store lejer mellem Grindsted og Troldhede. På trods af effektiv drift og vedligehold måtte banen som mange andre se en nedgangsperiode efter Anden Verdenskrig. Det endelige resultat var som ved så mange andre baner en langsom bortgang der blev fuldbyrdet med lukningen i 1968.


Vigtige stamdata for Troldhede-Kolding (TKVJ) jernbanen

Jernbanens længde i km87,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Dato for Koncession1913.06.11
Jernbanen åbnet1917.08.25
Persontrafik nedlagt1968.03.31
Godstrafik nedlagt1968.03.31
Jernbanen nedlagt1968.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
Stigning13,5 ‰
Kurveradius300 meter
El driftNej

Troldhede-Kolding (TKVJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Troldhede Station (Td)0,0 km
Overby Trinbræt 3,5 km
Sønder Felding Station 6,4 km
Kærhede Trinbræt 9,4 km
Sandet Station 11,6 km
Odinsgård Trinbræt 13,0 km
Stakroge Station 14,2 km
Skærsig Trinbræt 16,5 km
Sønder-Omme Station 20,9 km
Birkebæk Trinbræt 21,9 km
Hjortlund Trinbræt 25,3 km
Simmelbæk Trinbræt 26,1 km
Stedet er fotograferet Grindsted Station (Gi)30,7 km
Rishøj (Fugdal) Trinbræt 35,3 km
Hejnsvig Station 38,5 km
Lyngsminde Trinbræt 41,7 km
Gilbjerg Trinbræt 43,1 km
Vorbasse Station 47,7 km
Højmose Trinbræt 49,7 km
Skødebjerg Nord Sidespor 50,1 km
Skødebjerg Syd Trinbræt 50,5 km
Fitting Station 52,1 km
Skødebro Trinbræt 53,5 km
Klebæk Trinbræt 55,2 km
Bække Station 57,1 km
Staushede Trinbræt 60,1 km
Gesten Station 63,4 km
Øster Gesten Trinbræt 65,0 km
Veerst Station 67,9 km
Hundsholt Trinbræt 70,5 km
Jordrup Station 72,4 km
Korsvang Station 74,9 km
Ferup Station 77,2 km
Dybvadbro Station 79,9 km
Bramdrupdam Trinbræt 83,3 km
Komarkshusene Trinbræt 85,3 km
Stedet er fotograferet Kolding (1884-) Banegård (Kd)87,9 km

Troldhede Station var Troldhede-Kolding banens første station

Byggeår1881
Åbnet1881.10.01
AdresseJernbanegade 2, 6920 Videbæk
Stations forkortelseTd
GPS koordinater55.990861,8.745203
Troldhede Station.
Troldhede Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.17 11:23:25

Krak kort over Troldhede Station

Historisk kort over Troldhede Station
Kilde: StyrelsenTroldhede Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Overby Trinbræt lå 3,5 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.962163,8.758655

Overby Trinbræt var med jordperron og skur inde på marken.

Krak kort over Overby Trinbræt

Historisk kort over Overby Trinbræt
Kilde: StyrelsenOverby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Felding Station lå 6,4 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStrøget 23, 7280 Sønder Felding
GPS koordinater55.942689,8.783330

Sønder Felding Station var med 248 m læssespor, privat varehus, fold og to private sidespor, hvor det ene blev anlagt under 2. verdenskrig og nedlagt i starten af 1960'erne.

Krak kort over Sønder Felding Station

Historisk kort over Sønder Felding Station
Kilde: StyrelsenSønder Felding Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kærhede Trinbræt lå 9,4 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.926803,8.826495

Kærhede startede som sidespor fra 1918 til 1927. Fra 1929 blev Kærhede trinbræt med jordperron
Kærhede fik fra 1941 igen læssespor på 134 m, som blev forlænget til 252 m i 1942. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.

Krak kort over Kærhede Trinbræt

Historisk kort over Kærhede Trinbræt
Kilde: StyrelsenKærhede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sandet Station lå 11,6 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseLillevej 6, 7270 Stakroge
GPS koordinater55.913041,8.846888

Sandet startede som sidespor, men blev fra 1918 station med et 150 m langt krydsningsspor, og frem til 1945 et 66 m læssespor ved den tilstødende hestedrevne 600 mm tørvebane, som var placeret på en høj jordrampe, hvorefter krydsningssporet også blev læssespor.
Hed også Sandet Jylland. Sandet blev senere nedsat til trinbræt.

Krak kort over Sandet Station

Historisk kort over Sandet Station
Kilde: StyrelsenSandet Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Odinsgård Trinbræt lå 13,0 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1921
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.904720,8.846576
Krak kort over Odinsgård Trinbræt

Historisk kort over Odinsgård Trinbræt
Kilde: StyrelsenOdinsgård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stakroge Station lå 14,2 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVinkelvej 12, 7270 Stakroge
GPS koordinater55.890142,8.845715

Stakroge Station var med 294 m krydsnings- og læssespor og 136 m læssespor med fold, kartoffellager og 700 mm tørvebane med høj rampe ved briketfabrik.

Krak kort over Stakroge Station

Historisk kort over Stakroge Station
Kilde: StyrelsenStakroge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skærsig Trinbræt lå 16,5 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.871185,8.855334

Skærsig Trinbræt var med jordperron.

Krak kort over Skærsig Trinbræt

Historisk kort over Skærsig Trinbræt
Kilde: StyrelsenSkærsig Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder-Omme Station lå 20,9 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKirke Alle 11, 7260 Sønder-Omme
GPS koordinater55.840128,8.892052

Sønder Omme station var med 350 m krydsningsspor, troljeskur, vognvægt og fik i 1918 sidespor til kartoffelmelfabrik. Vest for bygningen var der et 190 m læssespor med sporskifte i begge ender, fold, rampe, private varehuse og et blindspor til offentligt varehus.

Krak kort over Sønder-Omme Station

Historisk kort over Sønder-Omme Station
Kilde: StyrelsenSønder-Omme Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Birkebæk Trinbræt lå 21,9 km. fra første station.

Byggeår1942
Åbnet1942
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.828201,8.909139

Birkebæk Trinbræt blev etableret før 1942 og var med jordperron og træskur.

Krak kort over Birkebæk Trinbræt

Historisk kort over Birkebæk Trinbræt
Kilde: StyrelsenBirkebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hjortlund Trinbræt lå 25,3 km. fra første station.

Byggeår1942
Åbnet1942
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.806921,8.921616

Hjortlund Trinbræt er etableret før 1942 og var med jordperron.

Krak kort over Hjortlund Trinbræt

Historisk kort over Hjortlund Trinbræt
Kilde: StyrelsenHjortlund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Simmelbæk Trinbræt lå 26,1 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.799731,8.922948

Simmelbæk Trinbræt var med jordperron og lukket træskur.

Krak kort over Simmelbæk Trinbræt

Historisk kort over Simmelbæk Trinbræt
Kilde: StyrelsenSimmelbæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grindsted Station lå 30,7 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.05.21
Nedlagt2012.06.03
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
Stations forkortelseGi
GPS koordinater55.758920,8.931499

Grindsted station var med remise og havde forbindelse med Diagonalbanen, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane og Varde-Grindsted Jernbane.

Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.
For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.

Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.

Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi

Grindsted Station.
Grindsted Station. - fotograf: René Damkær Henningsen - dato: 2018.11.10 12:14:47

Krak kort over Grindsted Station

Historisk kort over Grindsted Station
Kilde: StyrelsenGrindsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rishøj (Fugdal) Trinbræt lå 35,3 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.722623,8.974677

Rishøj sidespor fra 1918 skiftede navn i 1928 til Fugdal sidespor, som blev nedlagt omkring 1932. Fra 1929 blev Fugdal trinbræt med jordperron og svellekant.

Krak kort over Rishøj (Fugdal) Trinbræt

Historisk kort over Rishøj (Fugdal) Trinbræt
Kilde: StyrelsenRishøj (Fugdal) Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hejnsvig Station lå 38,5 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBredgade 31, 7250 Hejnsvig
GPS koordinater55.697993,8.992119

Hejnsvig Station var med 293 m krydsningsspor og vognvægt. Nordvest for bygningen lå et 110 m læssespor med sporskifte i begge ender, fold og 2 ramper.

Krak kort over Hejnsvig Station

Historisk kort over Hejnsvig Station
Kilde: StyrelsenHejnsvig Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lyngsminde Trinbræt lå 41,7 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.680205,9.031899

Lyngsminde Trinbræt var med grusperron og svellekant.

Krak kort over Lyngsminde Trinbræt

Historisk kort over Lyngsminde Trinbræt
Kilde: StyrelsenLyngsminde Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gilbjerg Trinbræt lå 43,1 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.669730,9.042394

Gilbjerg Trinbræt var med jordperron og blikskur neden for en trappe, var fra 1918 til 1928 også med sidespor.

Krak kort over Gilbjerg Trinbræt

Historisk kort over Gilbjerg Trinbræt
Kilde: StyrelsenGilbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vorbasse Station lå 47,7 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDalgasvej 10, 6623 Vorbasse
GPS koordinater55.634099,9.080406

Vorbasse Station var med 284 m krydsningsspor. Nordvest for bygningen var der anlagt et 114 m læssespor med sporskifte i begge ender og fold og blindspor til offentligt og privat varehus.

Krak kort over Vorbasse Station

Historisk kort over Vorbasse Station
Kilde: StyrelsenVorbasse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Højmose Trinbræt lå 49,7 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.624548,9.102233

Højmose Trinbræt var med jordperron.

Krak kort over Højmose Trinbræt

Historisk kort over Højmose Trinbræt
Kilde: StyrelsenHøjmose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skødebjerg Nord Sidespor lå 50,1 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1960
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.617921,9.116520

Skødebjerg Nord var med et sidespor på 212 m og var også med tørverampe og spor til tørvemose.
I 1927 blev Skødebjerg Nord omdøbt til Højmose sidespor.

Krak kort over Skødebjerg Nord Sidespor

Historisk kort over Skødebjerg Nord Sidespor
Kilde: StyrelsenSkødebjerg Nord Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skødebjerg Syd Trinbræt lå 50,5 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1960
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.614210,9.124233

Skødebjerg Syd havde et sidespor på 96 m.
I 1927 blev Skødebjerg Syd omdøbt til Skødebjerg sidespor.

Krak kort over Skødebjerg Syd Trinbræt

Historisk kort over Skødebjerg Syd Trinbræt
Kilde: StyrelsenSkødebjerg Syd Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fitting Station lå 52,1 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseFitting Stationsvej 14, 6623 Vorbasse
GPS koordinater55.609373,9.133583

Fitting Trinbræt blev i 1918 opgraderet til station med et 88 m læssespor og sidespor til privat kartoffellager.

Krak kort over Fitting Station

Historisk kort over Fitting Station
Kilde: StyrelsenFitting Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skødebro Trinbræt lå 53,5 km. fra første station.

Byggeår1932
Åbnet1932
Nedlagt1939
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.601970,9.147222
Krak kort over Skødebro Trinbræt

Historisk kort over Skødebro Trinbræt
Kilde: StyrelsenSkødebro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Klebæk Trinbræt lå 55,2 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.583009,9.150219

Klebæk Trinbræt var med jordperron.

Krak kort over Klebæk Trinbræt

Historisk kort over Klebæk Trinbræt
Kilde: StyrelsenKlebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bække Station lå 57,1 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 7, 6622 Bække
GPS koordinater55.569072,9.141472

Bække Station var med 260 m krydsningsspor og vognvægt. Syd for bygningen lå et 114 m læssespor med sporskifte i begge ender og en fold.

Krak kort over Bække Station

Historisk kort over Bække Station
Kilde: StyrelsenBække Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Staushede Trinbræt lå 60,1 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.548848,9.170082

Staushede Trinbræt var med kort grusperron og blikskur lidt væk fra banen.

Krak kort over Staushede Trinbræt

Historisk kort over Staushede Trinbræt
Kilde: StyrelsenStaushede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gesten Station lå 63,4 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStadion Alle 20, 6621 Gesten
GPS koordinater55.527150,9.204014

Gesten station havde 4 gennemgående spor og vest for bygningen et sidespor med blindspor til varehuset, drejeskive, tosporet remise, vandtårn og vognvægt. De 2 spor nord for ø-perronen blev fjernet efter 1951 da Gesten-Vejen banen blev nedlagt.

Krak kort over Gesten Station

Historisk kort over Gesten Station
Kilde: StyrelsenGesten Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Gesten Trinbræt lå 65,0 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.528752,9.214469

Øster Gesten Trinbræt var med kort grusperron og blikskur.

Krak kort over Øster Gesten Trinbræt

Historisk kort over Øster Gesten Trinbræt
Kilde: StyrelsenØster Gesten Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Veerst Station lå 67,9 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKronborgvej 12, 6600 Vejen
GPS koordinater55.554637,9.248377

Veerst Station havde øst for bygningen et 117 m læssespor med sporskifte i begge ender, galgekran og siderampe.

Krak kort over Veerst Station

Historisk kort over Veerst Station
Kilde: StyrelsenVeerst Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hundsholt Trinbræt lå 70,5 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.546175,9.288223

Hundsholt Trinbræt var med grusperron og træskur.

Krak kort over Hundsholt Trinbræt

Historisk kort over Hundsholt Trinbræt
Kilde: StyrelsenHundsholt Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jordrup Station lå 72,4 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKløvervej 6, 6064 Jordrup
GPS koordinater55.550238,9.315484

Jordrup Station var med 300 m krydsningsspor og et 144 m læssespor, galgekran, svinefold, privat varehus og troljespor.

Krak kort over Jordrup Station

Historisk kort over Jordrup Station
Kilde: StyrelsenJordrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Korsvang Station lå 74,9 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseFynslundvej 64, 6064 Jordrup
GPS koordinater55.535026,9.341828

Korsvang Station havde øst for bygningen 96 m læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe.

Krak kort over Korsvang Station

Historisk kort over Korsvang Station
Kilde: StyrelsenKorsvang Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ferup Station lå 77,2 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHarager 7, 6640 Lunderskov
GPS koordinater55.536456,9.377946

Ferup Station havde Vest for bygningen et 92 m læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe.

Krak kort over Ferup Station

Historisk kort over Ferup Station
Kilde: StyrelsenFerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dybvadbro Station lå 79,9 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseEgtvedvej 132, 6000 Kolding
GPS koordinater55.538598,9.419196

Dybvadbro Station havde øst for bygningen et 142 m læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe. Dybvadbro blev nedsat til trinbræt fra 1. februar 1968.

Krak kort over Dybvadbro Station

Historisk kort over Dybvadbro Station
Kilde: StyrelsenDybvadbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bramdrupdam Trinbræt lå 83,3 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.523276,9.460841

Bramdrupdam Trinbræt var med grusperron, træskur og kiosk.

Krak kort over Bramdrupdam Trinbræt

Historisk kort over Bramdrupdam Trinbræt
Kilde: StyrelsenBramdrupdam Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Komarkshusene Trinbræt lå 85,3 km. fra første station.

Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
GPS koordinater55.512148,9.482604

Komarkshusene Trinbræt var med grusperron. Komarkshusene blev i 1918 omdøbt til Kolding Skov trinbræt.

Krak kort over Komarkshusene Trinbræt

Historisk kort over Komarkshusene Trinbræt
Kilde: StyrelsenKomarkshusene Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding (1884-) Banegård var Troldhede-Kolding's endestation og lå 87,9 km. fra første station.

Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
Stations forkortelseKd
GPS koordinater55.490803,9.481189

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Den nuværende Kolding banegård er opført mellem 1882-1883 og indviet i 1884. Den er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten, Thomas Arboe.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.

Kolding Station.
Kolding Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2014.10.09 17:50:24

Krak kort over Kolding (1884-) Banegård

Historisk kort over Kolding (1884-) Banegård
Kilde: StyrelsenKolding (1884-) Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44