Rudkøbing-Bagenkop - (LB)


Langelandsbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men der havde tidlige været ønske om en bane på Langeland. Allerede i 1884 kom der et forslag fra SFJ (det Sydfynske Jernbaneselskab) på en tværbane mellem Rudkøbing og Spodsbjerg i form af en letbane eller sporvej. ønske om en rigtig jernbane kom senere i 1891 – som ikke blev til noget før det endelige forslag kom i 1906 – og det var det forslag som kom med i jernbaneloven. Banen blev åbnet d. 4. oktober 1911.

Banens første station var placeret i Rudkøbing, hvor der også var værksted og remise. Stationen skulle placeres tæt på havnen, hvilket indebar et større jordarbejde med at fylde store mængder jord på de daværende havne og strand områder. Fra Rudkøbing gik banen mod øst via Rifbjerg og Møllemose trinbræt til Skrøbelev station. I Skrøbelev delte banen sig i to grene én mod Spodsbjerg via Krogsbjerg station og én gren til Bagenkop station via Longelse (station), Snaremose (trinbræt), Illebølle (station), Vindeby (trinbræt), Lindelse (station), Havbølle (trinbræt), Kædeby (station), Helsned (trinbræt), Humble (station), Nørreballe (trinbræt), Tryggelev (station), Østerskov (trinbræt), Nordenbro (station), Broløkke (trinbræt), Røjle (trinbræt) og Søndenbro (station).

I starten var banen meget isoleret uden forbindelse med andre baner, hvilket gjorde at gods skulle omlades til skib. I 1925 kom der en aftale med staten på plads så der kunne lave nye færgelejer i Svendborg og Rudkøbing så jernbanefærgen D/F "Langeland" kunne indsættes i drift, hvilket skete året efter. Færgen havde plads til 6 godsvogne eller 26 biler. Jernbanefærgen fik meget stor betydning for banen især roetransport var der meget af i perioden 1. oktober til 1. januar hver år, hvor man også sejlede deciderede roe adgange med færgen.

I Bagenkop var der også stor godsforsendelse til Kiel i tyskland. Det var primært mælkeprodukter, som udskibes, hvor især fløde blev udskibet i store mængder.

Ved banens åbning blev der skaffet en svensk damp dreven motorvogn leveret af fabrikken Waggonfabriken Arlöf i Malmø. Vognen var en meget uheldig konstruktion med en helt ny form for en meget avanceret højtryksteknik. Vognen fik da også en kort levetid som motorvogn med kun ca. 5 år i drift. Motorvognen blev efterfølgende ombygget til personvogn og pakvogn – og endelig skrottet i 1954.

Langelandsbanen blev nedlagt d. 29. september 1962 da man lavede broforbindelse til Langeland. Især på den sydlige del af Langeland var banen i mange år savnet. Busdriften kunne ikke konkurrere med banedriftens transporttider grundet meget dårlige og snoede veje.


Vigtige stamdata for Rudkøbing-Bagenkop (LB) jernbanen

Jernbanens længde i km28,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1911.10.04
Persontrafik nedlagt1962.09.29
Godstrafik nedlagt1962.09.29
Jernbanen nedlagt1962.09.29
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BalastGrus
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Rudkøbing-Bagenkop (LB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Rudkøbing Station (Rkg)0,0 km
Stedet er fotograferet Kastanievej Trinbræt (uofficielt)0,4 km
Stedet er fotograferet Rifbjerg Trinbræt1,0 km
Stedet er fotograferet Møllemose Trinbræt2,0 km
Stedet er fotograferet Skrøbelev Station4,1 km
Stedet er fotograferet Longelse Station7,1 km
Stedet er fotograferet Snaremose Trinbræt8,9 km
Stedet er fotograferet Illebølle Station10,4 km
Stedet er fotograferet Vindeby Trinbræt med Sidespor11,9 km
Stedet er fotograferet Lindelse Station (Lin)13,1 km
Stedet er fotograferet Havbølle Trinbræt15,0 km
Stedet er fotograferet Kædeby Station16,1 km
Stedet er fotograferet Helsnedvejen Trinbræt17,0 km
Stedet er fotograferet Humble Station (Hbl)18,2 km
Stedet er fotograferet Nørreballevejen Trinbræt19,0 km
Stedet er fotograferet Tryggelev Station20,8 km
Stedet er fotograferet Østerskovvejen Trinbræt22,0 km
Stedet er fotograferet Nordenbro Station (Ndo)22,7 km
Stedet er fotograferet Broløkke Billetsalgssted med Sidespor24,3 km
Stedet er fotograferet Røjlevejen Trinbræt25,0 km
Stedet er fotograferet Søndenbro Station26,2 km
Stedet er fotograferet Bagenkop Station (Bag)28,4 km

Rudkøbing Station (Rkg) var Rudkøbing-Bagenkop banens første station

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseHavnegade 7A, 5900 Rudkøbing
StednavneforkortelseRkg
Højde placering over havet2,2 meter
GPS koordinater54.938541,10.708761

Sandstensdekorationer på Rudkøbing Station er blevt udført af billedhugger Niels Hansen, der også var mester for trælysekronerne i stationens ventesal.

Rudkøbing Station.
Rudkøbing Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.07.30

Kort over Rudkøbing Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rudkøbing Station

Historisk kort over Rudkøbing Station
Rudkøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kastanievej Trinbræt (uofficielt) lå 0,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.941325,10.716629
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - lå nederst til vestre i billedet, der hvor banen skærer Kastanievej.
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - lå nederst til vestre i billedet, der hvor banen skærer Kastanievej. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1936-1938

Kort over Kastanievej Trinbræt (uofficielt)
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kastanievej Trinbræt (uofficielt)

Historisk kort over Kastanievej Trinbræt (uofficielt)
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rifbjerg Trinbræt lå 1,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.941509,10.732146
Billedet er fra 1966 ca. 4 år efter banens lukning, men Rifbjerg Trinbræt står stadig nord for banekrydsningen med Nørrebro.
Billedet er fra 1966 ca. 4 år efter banens lukning, men Rifbjerg Trinbræt står stadig nord for banekrydsningen med Nørrebro. - Fotograf: Geoplan - Dato: 1966

Kort over Rifbjerg Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rifbjerg Trinbræt

Historisk kort over Rifbjerg Trinbræt
Rifbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Møllemose Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.935593,10.751145
MøllemoseTrinbræt er placeret øst for banekrydsningen med Møllemosevej.
MøllemoseTrinbræt er placeret øst for banekrydsningen med Møllemosevej. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1957

Kort over Møllemose Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Møllemose Trinbræt

Historisk kort over Møllemose Trinbræt
Møllemose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skrøbelev Station lå 4,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseStationsvej 4, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet18,6 meter
GPS koordinater54.930385,10.761804
Skrøbelev Station.
Skrøbelev Station. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1950

Kort over Skrøbelev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skrøbelev Station

Historisk kort over Skrøbelev Station
Skrøbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Longelse Station lå 7,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseLongelsevej 34, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet18,0 meter
GPS koordinater54.907026,10.778841
Longelse station er i dag overtaget af firmaet LKF.
Longelse station er i dag overtaget af firmaet LKF. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Longelse Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Longelse Station

Historisk kort over Longelse Station
Longelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Snaremose Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
ArkitektHelge Bojsen-Møller
GPS koordinater54.892073,10.768898
Snaremose Trinbræt.
Snaremose Trinbræt. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1954

Kort over Snaremose Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Snaremose Trinbræt

Historisk kort over Snaremose Trinbræt
Snaremose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Illebølle Station lå 10,4 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseBanevej 2, 5900 Rudkøbing
Højde placering over havet11,7 meter
GPS koordinater54.878641,10.765589
Illebølle station fra vejsiden.
Illebølle station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Illebølle Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Illebølle Station

Historisk kort over Illebølle Station
Illebølle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vindeby Trinbræt med Sidespor lå 11,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
ArkitektHelge Bojsen-Møller
GPS koordinater54.869299,10.749434

Vindeby trinbræt fik anlagt sidespor i oktober 1947.

Vindeby Trinbræt.
Vindeby Trinbræt. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1958

Kort over Vindeby Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vindeby Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Vindeby Trinbræt med Sidespor
Vindeby Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lindelse Station (Lin) lå 13,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseØsterled 9, 5900 Rudkøbing
StednavneforkortelseLin
Højde placering over havet18,1 meter
GPS koordinater54.862772,10.730703
Lindelse station fra banesiden.
Lindelse station fra banesiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Lindelse Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lindelse Station

Historisk kort over Lindelse Station
Lindelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Havbølle Trinbræt lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.850202,10.715999

Havbølle trinbræt eller Hennetvedvejen som den også blev kaldt. Trinbrættet blev oprindelig oprettet med navnet Lindelse Nor i 1926.

Baneresten ved Havbølle trinbræt er bevaret.
Baneresten ved Havbølle trinbræt er bevaret. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Havbølle Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Havbølle Trinbræt

Historisk kort over Havbølle Trinbræt
Havbølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kædeby Station lå 16,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseVestergårdsvej 1A, 5932 Humble
Højde placering over havet18,7 meter
GPS koordinater54.841278,10.707007
Kædeby station er i dag restaurent.
Kædeby station er i dag restaurent. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Kædeby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kædeby Station

Historisk kort over Kædeby Station
Kædeby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Helsnedvejen Trinbræt lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.832282,10.697542
Helsnedvejen Trinbræt lå til højre for stenen i midten.
Helsnedvejen Trinbræt lå til højre for stenen i midten. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Helsnedvejen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Helsnedvejen Trinbræt

Historisk kort over Helsnedvejen Trinbræt
Helsnedvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Humble Station (Hbl) lå 18,2 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseVågebjergvej 5A, 5932 Humble
StednavneforkortelseHbl
Højde placering over havet24,0 meter
GPS koordinater54.824868,10.693618
Humble station fra vejsiden.
Humble station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Humble Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Humble Station

Historisk kort over Humble Station
Humble Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørreballevejen Trinbræt lå 19,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.807559,10.697968
Nørreballe trinbræt lå hvor vejen svinger.
Nørreballe trinbræt lå hvor vejen svinger. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Nørreballevejen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørreballevejen Trinbræt

Historisk kort over Nørreballevejen Trinbræt
Nørreballevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tryggelev Station lå 20,8 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseJernbanevej 7, 5932 Humble
Højde placering over havet19,8 meter
GPS koordinater54.802321,10.700902
Tryggelev station fra vejsiden.
Tryggelev station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Tryggelev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tryggelev Station

Historisk kort over Tryggelev Station
Tryggelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østerskovvejen Trinbræt lå 22,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.796565,10.707453
Østerskovvejen Trinbræt - man kan lige se det lille skur i beggrunden af billedet.
Østerskovvejen Trinbræt - man kan lige se det lille skur i beggrunden af billedet. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1954

Kort over Østerskovvejen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Østerskovvejen Trinbræt

Historisk kort over Østerskovvejen Trinbræt
Østerskovvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nordenbro Station (Ndo) lå 22,7 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseBanevænget 9, 5932 Humble
StednavneforkortelseNdo
Højde placering over havet10,7 meter
GPS koordinater54.786854,10.710607
Nordenbro station set fra der hvor den gamle vej gik.
Nordenbro station set fra der hvor den gamle vej gik. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Nordenbro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nordenbro Station

Historisk kort over Nordenbro Station
Nordenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Broløkke Billetsalgssted med Sidespor lå 24,3 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
ArkitektHelge Bojsen-Møller
GPS koordinater54.772975,10.712442

Broløkke trinbræt også kaldet Brolykke lå i landsbyen Magleby. Broløkke trinbræt havde samme træbygning Snaremose og Vindeby trinbræt. De var alle tegnet af arkitekt Helge Boysen-Møller, der også havde tegnet banens øvrige stationsbygninger.

Fra 1928 var Broløkke billetsalgssted med sidespor men blev igen fra 1952 trinbræt.

Baneresten ved Broløkke trinbræt er bevaret.
Baneresten ved Broløkke trinbræt er bevaret. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Broløkke Billetsalgssted med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Broløkke Billetsalgssted med Sidespor

Historisk kort over Broløkke Billetsalgssted med Sidespor
Broløkke Billetsalgssted med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Røjlevejen Trinbræt lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.763445,10.713632
Røjlevejen Trinbræt.
Røjlevejen Trinbræt. - Fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - Dato: 1954

Kort over Røjlevejen Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Røjlevejen Trinbræt

Historisk kort over Røjlevejen Trinbræt
Røjlevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søndenbro Station lå 26,2 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseSøndenbro 12, 5935 Bagenkop
Højde placering over havet6,6 meter
GPS koordinater54.756251,10.706899
Sønderbro station fra vejsiden.
Sønderbro station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Søndenbro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søndenbro Station

Historisk kort over Søndenbro Station
Søndenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bagenkop Station (Bag) var Rudkøbing-Bagenkop's endestation og lå 28,4 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseStationsvej 6, 5935 Bagenkop
StednavneforkortelseBag
Højde placering over havet4,4 meter
GPS koordinater54.748830,10.677469
Bagenkob station fra vejsiden.
Bagenkob station fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.08.08

Kort over Bagenkop Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bagenkop Station

Historisk kort over Bagenkop Station
Bagenkop Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Rudkøbing-Bagenkop (LB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane
Ulla Arndt Madsen, Karsten Rode
2011
239

Ulla Arndt Madsen
9788799482603
Langelandsbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Langelandsbanen
Finn Christensen
2016
240

Dansk Jernbane-Klub
9788787050036

Lige nu er der: 140 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50