Rudkøbing-Bagenkop - (LB)


Langelandsbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men der havde tidlige været ønske om en bane på Langeland. Allerede i 1884 kom der et forslag fra SFJ (det Sydfynske Jernbaneselskab) på en tværbane mellem Rudkøbing og Spodsbjerg i form af en letbane eller sporvej. ønske om en rigtig jernbane kom senere i 1891 – som ikke blev til noget før det endelige forslag kom i 1906 – og det var det forslag som kom med i jernbaneloven. Banen blev åbnet d. 4. oktober 1911.

Banens første station var placeret i Rudkøbing, hvor der også var værksted og remise. Stationen skulle placeres tæt på havnen, hvilket indebar et større jordarbejde med at fylde store mængder jord på de daværende havne og strand områder. Fra Rudkøbing gik banen mod øst via Rifbjerg og Møllemose trinbræt til Skrøbelev station. I Skrøbelev delte banen sig i to grene én mod Spodsbjerg via Krogsbjerg station og én gren til Bagenkop station via Longelse (station), Snaremose (trinbræt), Illebølle (station), Vindeby (trinbræt), Lindelse (station), Havbølle (trinbræt), Kædeby (station), Helsned (trinbræt), Humble (station), Nørreballe (trinbræt), Tryggelev (station), Østerskov (trinbræt), Nordenbro (station), Broløkke (trinbræt), Røjle (trinbræt) og Søndenbro (station).

I starten var banen meget isoleret uden forbindelse med andre baner, hvilket gjorde at gods skulle omlades til skib. I 1925 kom der en aftale med staten på plads så der kunne lave nye færgelejer i Svendborg og Rudkøbing så jernbanefærgen D/F "Langeland" kunne indsættes i drift, hvilket skete året efter. Færgen havde plads til 6 godsvogne eller 26 biler. Jernbanefærgen fik meget stor betydning for banen især roetransport var der meget af i perioden 1. oktober til 1. januar hver år, hvor man også sejlede deciderede roe adgange med færgen.

I Bagenkop var der også stor godsforsendelse til Kiel i tyskland. Det var primært mælkeprodukter, som udskibes, hvor især fløde blev udskibet i store mængder.

Ved banens åbning blev der skaffet en svensk damp dreven motorvogn leveret af fabrikken Waggonfabriken Arlöf i Malmø. Vognen var en meget uheldig konstruktion med en helt ny form for en meget avanceret højtryksteknik. Vognen fik da også en kort levetid som motorvogn med kun ca. 5 år i drift. Motorvognen blev efterfølgende ombygget til personvogn og pakvogn – og endelig skrottet i 1954.

Langelandsbanen blev nedlagt d. 29. september 1962 da man lavede broforbindelse til Langeland. Især på den sydlige del af Langeland var banen i mange år savnet. Busdriften kunne ikke konkurrere med banedriftens transporttider grundet meget dårlige og snoede veje.


Vigtige stamdata for Rudkøbing-Bagenkop (LB) jernbanen

Jernbanens længde i km28,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1911.10.04
Persontrafik nedlagt1962.09.29
Godstrafik nedlagt1962.09.29
Jernbanen nedlagt1962.09.29

Rudkøbing-Bagenkop (LB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Rudkøbing Station 0,0
Stedet er fotograferet Kastanievej Trinbræt (uofficielt) 0,4
Stedet er fotograferet Rifbjerg Trinbræt 1,0
Stedet er fotograferet Møllemose Trinbræt 2,0
Stedet er fotograferet Skrøbelev Station 4,1
Stedet er fotograferet Longelse Station 7,1
Stedet er fotograferet Snaremose Trinbræt 8,9
Stedet er fotograferet Illebølle Station 10,4
Stedet er fotograferet Vindeby Trinbræt 11,9
Stedet er fotograferet Lindelse Station (Lin)13,1
Stedet er fotograferet Havbølle Trinbræt 15,0
Stedet er fotograferet Kædeby Station 16,1
Stedet er fotograferet Helsnedvejen Trinbræt 17,0
Stedet er fotograferet Humble Station (Hbl)18,2
Stedet er fotograferet Nørreballevejen Trinbræt 19,0
Stedet er fotograferet Tryggelev Station 20,8
Stedet er fotograferet Østerskovvejen Trinbræt 22,0
Stedet er fotograferet Nordenbro Station (Ndo)22,7
Stedet er fotograferet Broløkke Trinbræt 24,3
Stedet er fotograferet Røjlevejen Trinbræt 25,0
Stedet er fotograferet Søndenbro Station 26,2
Stedet er fotograferet Bagenkop Station (Bag)28,4

Rudkøbing Station var Rudkøbing-Bagenkop banens første station

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseHavnegade 7, 5900 Rudkøbing
GPS koordinater54.938541, 10.708761

Sandstensdekorationer på Rudkøbing Station er blevt udført af billedhugger Niels Hansen, der også var mester for trælysekronerne i stationens ventesal.

Rudkøbing Station.Rudkøbing Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2008.07.30

Google maps over Rudkøbing Station

Historisk kort over Rudkøbing StationRudkøbing Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Kastanievej Trinbræt (uofficielt) lå 0,4 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.941325, 10.716629
Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - lå nederst til vestre i billedet, der hvor banen skærer Kastanievej.Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - lå nederst til vestre i billedet, der hvor banen skærer Kastanievej. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1936-1938

Google maps over Kastanievej Trinbræt (uofficielt)

Historisk kort over Kastanievej Trinbræt (uofficielt)Kastanievej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Rifbjerg Trinbræt lå 1,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.941509, 10.732146
Billedet er fra 1966 ca. 4 år efter banens lukning, men Rifbjerg Trinbræt står stadig nord for banekrydsningen med Nørrebro. Billedet er fra 1966 ca. 4 år efter banens lukning, men Rifbjerg Trinbræt står stadig nord for banekrydsningen med Nørrebro. - fotograf: Geoplan - dato: 1966

Google maps over Rifbjerg Trinbræt

Historisk kort over Rifbjerg TrinbrætRifbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Møllemose Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.935452, 10.751496
MøllemoseTrinbræt er placeret øst for banekrydsningen med Møllemosevej. MøllemoseTrinbræt er placeret øst for banekrydsningen med Møllemosevej. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1957

Google maps over Møllemose Trinbræt

Historisk kort over Møllemose TrinbrætMøllemose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Skrøbelev Station lå 4,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseStationsvej 4, 5900 Rudkøbing
GPS koordinater54.930385, 10.761804
Skrøbelev Station.Skrøbelev Station. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1950

Google maps over Skrøbelev Station

Historisk kort over Skrøbelev StationSkrøbelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Longelse Station lå 7,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
Adresse Longelsevej 34, 5900 Rudkøbing
GPS koordinater54.907026, 10.778841
Longelse station er i dag overtaget af firmaet LKF.Longelse station er i dag overtaget af firmaet LKF. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Longelse Station

Historisk kort over Longelse StationLongelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Snaremose Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
GPS koordinater54.892173, 10.768919
Snaremose Trinbræt.Snaremose Trinbræt. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1954

Google maps over Snaremose Trinbræt

Historisk kort over Snaremose TrinbrætSnaremose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Illebølle Station lå 10,4 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseBanevej 2, 5900 Rudkøbing
GPS koordinater54.878641, 10.765589
Illebølle station fra vejsiden.Illebølle station fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Illebølle Station

Historisk kort over Illebølle StationIllebølle Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Vindeby Trinbræt lå 11,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
GPS koordinater54.869299, 10.749434

Vindeby trinbræt fik anlagt sidespor i oktober 1947.

Vindeby Trinbræt.Vindeby Trinbræt. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1958

Google maps over Vindeby Trinbræt

Historisk kort over Vindeby TrinbrætVindeby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Lindelse Station lå 13,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseØsterled 9, 5900 Rudkøbing
Stations forkortelseLin
GPS koordinater54.862772, 10.730703
Lindelse station fra banesiden.Lindelse station fra banesiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Lindelse Station

Historisk kort over Lindelse StationLindelse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Havbølle Trinbræt lå 15,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.850431, 10.716239

Havbølle trinbræt eller Hennetvedvejen som den også blev kaldt. Trinbrættet blev oprindelig oprettet med navnet Lindelse Nor i 1926.

Baneresten ved Havbølle trinbræt er bevaret.Baneresten ved Havbølle trinbræt er bevaret. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Havbølle Trinbræt

Historisk kort over Havbølle TrinbrætHavbølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Kædeby Station lå 16,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseVestergårdsvej 1, 5932 Humble
GPS koordinater54.841278, 10.707007
Kædeby station er i dag restaurent.Kædeby station er i dag restaurent. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Kædeby Station

Historisk kort over Kædeby StationKædeby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Helsnedvejen Trinbræt lå 17,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.832473, 10.697775
Halsned trinbræt lå til højre for stenen i midten.Halsned trinbræt lå til højre for stenen i midten. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Helsnedvejen Trinbræt

Historisk kort over Helsnedvejen TrinbrætHelsnedvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Humble Station lå 18,2 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseVågebjergvej 5, 5932 Humble
Stations forkortelseHbl
GPS koordinater54.824868, 10.693618
Humble station fra vejsiden.Humble station fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Humble Station

Historisk kort over Humble StationHumble Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Nørreballevejen Trinbræt lå 19,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.807559, 10.697968
Nørreballe trinbræt lå hvor vejen svinger.Nørreballe trinbræt lå hvor vejen svinger. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Nørreballevejen Trinbræt

Historisk kort over Nørreballevejen TrinbrætNørreballevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Tryggelev Station lå 20,8 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseJernbanevej 7, 5932 Humble
GPS koordinater54.802321, 10.700902
Tryggelev station fra vejsiden.Tryggelev station fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Tryggelev Station

Historisk kort over Tryggelev StationTryggelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Østerskovvejen Trinbræt lå 22,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.796433, 10.707636
Østerskovvejen Trinbræt - man kan lige se det lille skur i beggrunden af billedet.Østerskovvejen Trinbræt - man kan lige se det lille skur i beggrunden af billedet. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1954

Google maps over Østerskovvejen Trinbræt

Historisk kort over Østerskovvejen TrinbrætØsterskovvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Nordenbro Station lå 22,7 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseBanevænget 9, 5932 Humble
Stations forkortelseNdo
GPS koordinater54.786854, 10.710607
Nordenbro station set fra der hvor den gamle vej gik.Nordenbro station set fra der hvor den gamle vej gik. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Nordenbro Station

Historisk kort over Nordenbro StationNordenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Broløkke Trinbræt lå 24,3 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
GPS koordinater54.772975, 10.712442

Broløkke trinbræt også kaldet Brolykke lå i landsbyen Magleby.
Broløkke trinbræt havde samme træbygning Snaremose og Vindeby trinbræt. De var alle tegnet af arkitekt Helge Boysen-Møller, der også havde tegnet banens øvrige stationsbygninger.
Fra 1928 var Broløkke billetsalgssted med sidespor men blev igen fra 1952 trinbræt.

Baneresten ved Broløkke trinbræt er bevaret.Baneresten ved Broløkke trinbræt er bevaret. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Broløkke Trinbræt

Historisk kort over Broløkke TrinbrætBroløkke Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Røjlevejen Trinbræt lå 25,0 km. fra første station.

Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1962.09.29
GPS koordinater54.763446, 10.713686
Røjlevejen Trinbræt.Røjlevejen Trinbræt. - fotograf: Sylvest Jensen (Luftfoto) - dato: 1954

Google maps over Røjlevejen Trinbræt

Historisk kort over Røjlevejen TrinbrætRøjlevejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Søndenbro Station lå 26,2 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseSøndenbro 12, 5935 Bagenkop
GPS koordinater54.756251, 10.706899
Sønderbro station fra vejsiden.Sønderbro station fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Søndenbro Station

Historisk kort over Søndenbro StationSøndenbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Bagenkop Station var Rudkøbing-Bagenkop's endestation og lå 28,4 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.10.04
Nedlagt1962.09.29
ArkitektHelge Bojsen-Møller
AdresseStationsvej 6, 5935 Bagenkop
Stations forkortelseBag
GPS koordinater54.748830, 10.677469
Bagenkob station fra vejsiden.Bagenkob station fra vejsiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.08.08

Google maps over Bagenkop Station

Historisk kort over Bagenkop StationBagenkop Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971) - http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

Copyright © 2008-2017 By danskejernbaner.dk E-Mail: mail@danskejernbaner.dk