Maribo-Rødby(Havn) - (LJ)


Etableringen af denne bane er naturligvis drevet af de tidlige bestræbelser på en etablering af en forbindelse mellem Rødby Havn og Femern. Oprindeligt etableret som en strækning mellem Maribo og Rødby, blev den senere udvidet til at gå helt til Rødby Havn. Passagertrafikken på banen blev nedlagt samtidigt med oprettelsen af Fugleflugtslinien til Rødby Færge. Hvad der kunne have været en oplagt mulighed for at udvide trafikken blev i stedet strækningens død. Denne noget urationelle handling kan være gennemtrumfet af Lollandsbanens storaktionær, Staten, der givetvis har villet sikre rentabiliteten på sin 100% ejede bane mellem Rødby Færge og Nykøbing Falster. At Lollandsbanen helt frivilligt har nedlagt en bane der forbandt Maribo med et af regionens vækstområder forekommer højst besynderligt. Da man frivilligt afstod på passagertrafikken var der kun godstrafikken tilbage.
Sukkerfabrikken Højbygaard blev til papirfabrik og gav et solidt trafikunderlag helt frem til banens nedlæggelse i 1989. En anden stor kunde var B&W i Holeby. Først på et meget sent tidspunkt gik man her over til at transportere på landevej. Disse to virksomheder stod i mange år for det meste af banens godstrafik. Den øvrige godstrafik bestod af korn til Qvade i Rødby og Holeby. Med nedlæggelse af Holeby magasinet (ved stationen på det område hvor der i dag ligger ældreboliger og hvorfra navnet Magasinsvej stammer) faldt endnu en del af banens eksistensberettigelse bort. Vi har ikke den helt præcise dato, men godstrafikken via bane til Qvade i Holeby lukkede omkring midten af 1960'erne. B&W stoppede i starten af 1980'erne med at transportere på bane i større omfang. Det er i ordets bogstaveligste forstand muligt at komme på sporet af denne strækning. Fra Maribo og mod Holeby ligger der stadig skinner på de første stykke ud til den gamle sukkerfabrik i Maribo. Men fra overskæringen på Rødbyvejen og helt til Rødby Havn er der nu gang- og cykelsti.


Vigtige stamdata for Maribo-Rødby(Havn) (LJ) jernbanen

Jernbanens længde i km20,1
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 1. april 1911
Dato for Koncession1873.03.29
Jernbanen åbnet1874.07.01
Persontrafik nedlagt1963.05.14
Godstrafik nedlagt1989.11.01
Jernbanen nedlagt1989.11.01
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
El driftNej

Maribo-Rødby(Havn) (LJ) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Maribo Station (Mrb)0,0 km
Stedet er fotograferet Søholtvejen Trinbræt 2,0 km
Stedet er fotograferet Bursø Station 6,0 km
Stedet er fotograferet Holeby Station 8,9 km
Stedet er fotograferet Højbygårdsvej Trinbræt 12,0 km
Stedet er fotograferet Rødby Station (Rdy)14,4 km
Stedet er fotograferet Vennersminde Trinbræt 19,0 km
Stedet er fotograferet Rødbyhavn Station 20,0 km

Maribo Station var Maribo-Rødby(Havn) banens første station

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
AdresseBanegårdspladsen 5, 4930 Maribo
Stations forkortelseMrb
GPS koordinater54.776674,11.501452

Maribo station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, bandholm og Rødby.

Maribo gamle station, der lå syd for den nuværende station i Maribo. Der var et overdækket perronspor samt et læsse- og opstillingspor. En del af stationsbygningen bestod af et kombineret værksted og remise.

Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2’s østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides. Fra perron 2 afsendtes der således tog i alle verdenshjørner: til Nykøbing, til Bandhold, til Rødby Havn og til Torrig.

Her rangerer veteranbanen Maribo - Bandholm deres damplokomotiv.
Her rangerer veteranbanen Maribo - Bandholm deres damplokomotiv. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2006.10.20

Krak kort over Maribo Station

Historisk kort over Maribo Station
Kilde: StyrelsenMaribo Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søholtvejen Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963.05.14
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.749820,11.473313
Her lå Søholtvejen trinbræt til venstre før bommen.
Her lå Søholtvejen trinbræt til venstre før bommen. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Søholtvejen Trinbræt

Historisk kort over Søholtvejen Trinbræt
Kilde: StyrelsenSøholtvejen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bursø Station lå 6,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963.05.14
AdresseGl Stationsvej 6, 4930 Maribo
GPS koordinater54.735534,11.475352
Bursø station - godt gemt bag træer.
Bursø station - godt gemt bag træer. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Bursø Station

Historisk kort over Bursø Station
Kilde: StyrelsenBursø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Holeby Station lå 8,9 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963.05.14
AdresseJernbanevej 1, 4960 Holeby
GPS koordinater54.709736,11.475305
Holeby station set fra banesiden.
Holeby station set fra banesiden. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Holeby Station

Historisk kort over Holeby Station
Kilde: StyrelsenHoleby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Højbygårdsvej Trinbræt lå 12,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963.05.14
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.702746,11.453726
Højbygårdsvej Trinbræt.
Højbygårdsvej Trinbræt. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Højbygårdsvej Trinbræt

Historisk kort over Højbygårdsvej Trinbræt
Kilde: StyrelsenHøjbygårdsvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rødby Station lå 14,4 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963.05.28
AdresseStationsvej 14, 4970 Rødby
Stations forkortelseRdy
GPS koordinater54.696841,11.397841
Rødby Station.
Rødby Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Rødby Station

Historisk kort over Rødby Station
Kilde: StyrelsenRødby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vennersminde Trinbræt lå 19,0 km. fra første station.

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
Nedlagt1963.05.14
NedrevetNedrevet
GPS koordinater54.671730,11.378862
Man kan lige ane kanten fra det gamle trinbræt i det høje græs.
Man kan lige ane kanten fra det gamle trinbræt i det høje græs. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Vennersminde Trinbræt

Historisk kort over Vennersminde Trinbræt
Kilde: StyrelsenVennersminde Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rødbyhavn Station var Maribo-Rødby(Havn)'s endestation og lå 20,0 km. fra første station.

Byggeår1912
Åbnet1912.07.27
Nedlagt1968.05.28
AdresseHavnegade 28, 4970 Rødby
GPS koordinater54.659306,11.355666
Rødbyhavn Station.
Rødbyhavn Station. - fotograf: Jacob Laursen - dato: 2009.05.16

Krak kort over Rødbyhavn Station

Historisk kort over Rødbyhavn Station
Kilde: StyrelsenRødbyhavn Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44