AaAJ - Aabenraa Amts Jernbaner


Aabenraa Amts Jernbaner (AaAJ) var et jernbaneselskab, som anlagde og drev to smalsporede jernbanestrækninger fra Aabenraa: til Gråsten fra 1899 og til Løgumkloster fra 1901.

På samme måde som med amtsbanerne på Als blev Aabenrå Amts Jernbaner (AaAJ) indviet i den periode da Slesvig-Holsten var under tysk herredømme.Altså perioden 1864 - 1920. Det var naturligt for Tyskland at forsøge at få integreret hertugdømmerne med det øvrige tyske rige så hurtigt som muligt.

Jernbanerne blev bygget inden for rammerne af Preussische Kleinbahngesetz fra 1892, der gav mulighed for at anlægge lokale jernbaner. De var ikke designet til stor trafik, tunge læs og høje hastigheder, og derfor kunne man se stort på en række af de skrappe sikkerhedskrav, som var gældende ved anlæg af statsbanestrækninger. Samtidig blev der åbnet mulighed for at banerne kunne finansieres lokalt af amter og byer, hvilket lettede den preussiske stat for en stor byrde. I lighed med de øvrige kredsbaner i Sønderjylland blev AaAJ anlagt med smalspor og lette skinner. Det satte snævre begrænsninger på akseltryk og hastighed.

En generel tendens i samtiden var etableringen af lokale jernbaner. Det var ikke bare i Danmark, men i Tyskland og det meste af Europa at denne tendens var fremherskende. Derfor fik Sønderjylland en række små privatbaner der efter danske forhold var lidt særprægede. Alle amtsbanerne var smalsporede, det var anlagt efter den tyske Kreisbahn model. Det vil sige at man forsøger at nå alle bebyggelser i et område. Og mange af banerne fik materiel der var utraditionelt i forhold til dansk tradition.

Amtsbanerne i Aabenraa Amt blev indviet som Kleinbahnen des Kreises Apenrade, KA, 14. februar 1899 med den 31,5 kilometerlange strækning Aabenraa - Graasten . Den 8. maj 1901 kom strækningen Aabenraa - Løgumkloster til. Denne strækning var på 54,3 kilometer. I årene fra 1922 og frem til banenernes lukning transporterede man betydelige mængder mergel på banen. Der er tale om årlige mængder på mellem 1.000 og 1.500 t i årene 1922 - 1925. I 1925 er mængden omkring 970 t. Det har ikke været muligt at fremskaffe detaljeret materiale om denne banes økonomi og drift men skal man tro billedet fra de øvrige amtsbaner har driftsomkostningerne været store i form af mange udgifter til nedslidte faste anlæg og forholdsvis meget personale.
Banerne blev nedlagt den 1. april 1926 og nåede således ikke mere end 5 års drift i dansk regi.

Et ganske særligt kendetegn ved AaAJ og HAB var de særprægede tyske sporvejslokomotiver ("Trambahnlokomotiven") der på den tid havde stor udbredelse i Tyskland og de vestlige dele af centraleuropa. Hos AaAJ rådede man over 4 lokomotiver af leveret fra Hagan i 1898. Disse lokomotiver havde en maksimal hastighed på omkring 30 km/t og var lidt over 5,1 meter lange. Orenstein & Koppel leverede yderligere 4 lokomotiver af lignende type i 1900. O&K maskinerne var lidt tungere men iøvrigt næsten identiske. HAB indkøbte tilsvarende lokomotiver men solgte forholdsvis hurtigt sine lokomotiver til AaAJ der brugte dem til reservedele i den svære tid omkring 1. verdenskrig.

Aabenraa Amts Jernbaner (AaAJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Aabenraa-Gråsten AaAJ 31,51899.02.141926.03.31
Aabenraa-Løgumkloster AaAJ 54,31901.05.081926.03.31

Litteratur for: AaAJ - Aabenraa Amts Jernbaner

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner
B. Wilcke
1982
256
København
Dansk Jernbane-Klub
9788787050234
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4

Lige nu er der: 21 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.5.0 - build: 2020.08.06-20:21:36