AHTJ - Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane


Jernbanen mellem Århus og Hammel bliver etableret som følge af jernbaneloven af 8. maj 1894 efter forarbejde af blandt andet folketingsmand Niels Jensen fra Toustrup og storkøbmanden Hans Broge fra Århus. Banen gav senere et beløb til mindesmærket over Niels Jensen som ses ved Toustrup by.
Staten yder et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne og koncessionen bliver tildelt den 30. juni 1898. Anlægsarbejdet på banen er afsluttet til foråret 1902 og den 25. april kan banen indvies. Meget snart opstår der dog ønsker om at forlænge banen i retning Thorsø sålede at der kan etableres forbindelse med Statsbanerne - den såkaldt skæve bane. Det lykkes efter et godt forarbejder at få optaget denne forlængelse på jernbaneloven af 27. maj 1908. Igen skal staten yde et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne. Der tildeles koncession den 21. juni 1912 og strækningen bliver indviet den 12. juli 1914.

Ved sin start fik banen leveret 3 stk Borsig 0C0t tenderlokomotiver. Det ene af disse blev udrangeret i 1934 mens de to andre holdt stand helt frem til 1954. Lokomotiverne var meget lig de tenderlokomotiver Borsig havde leveret som standard rangermaskiner til de preussiske jernbaner.

Gennem årene transporterede Hammelbanen 10 mill. passagerer. Den kørte sidste gang lørdag d. 31. marts 1956.


Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ) servicerede følgende jernbaner



Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane AHTJ 45,81902.04.251956.03.31

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44