MBJ - Maribo-Bandholm Jernbane


Maribo - Bandholm jernbane blev etableret fordi Maribo som eneste købstad på Lolland ikke har egen havn. Det var derfor af vital interesse for byen videre udvikling at det blev skabt adgang til en havn. Dette skete med anlægget af Bandholm havn i 1842. Ved lov af 20. november 1868 blev der givet tilladelse til at anlægge og drive jernbanen. Koncessionen blev givet den 8. januar 1869. I 1962 kom der "ny" trafik på banen, idet Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse af Lollandsbanen til at køre Museumstog mellem Maribo og Bandholm "på søn- og helligdage, når der ikke kører godstog". Siden har Museumsbanen udvidet sin kørsel noget, idet den har 50-60 trafikdage hvert år. Hovedbygningen på Bandholm station blev fredet i 1972, og Dansk Jernbane-Klub købte hele stationen i 1984. Fra den oprindelige Maribo - Bandholm Jernbane eksisterer I dag - foruden Bandholm station - personvognen A 1, som stadig kører på banen. For alle der er interesseret i en tur på strækningen Maribo - Bandholm anbefales DJK's website om banen.


Maribo-Bandholm Jernbane (MBJ) servicerede følgende jernbaner



Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Maribo-Bandholm Jernbane MBJ 7,51869.11.031952.10.03

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.4 - build: 2020.03.21-11:18:44