Nakskov Station


Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, som blev indviet 1. juli 1874 og den blev endestation for Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915-67) den 5. maj 1915.

Da Nakskov-Rødby banen (1926-53) skulle have endestation i Nakskov blev den oprindelige station vurderet for lille og utilsvarende, hvorefter den blev revet ned i 1925 og den nuværende stationsbygning bygget. Den nuværende stationsbygning er tegnet af Nakskov-arkitekten Einar Ørnsholt og blev indviet 24. november 1925. Einar Ørnsholt tegnede også de andre stationer på Nakskov-Rødby banen.

Samtidig med etablering af Nakskovs første station blev havnesporet udbygget i Nakskov fra 1874 og frem. Den første havnebane var en spinkelt hestetrukket bane via Nørrevold ud til havnen. Efterhånden kom roebanerne til og der hvor der både var almindelig havnebane sport kombineret med roebanespor var sporet anlagt som trestrenget med både normal- og smalsporede skinner, hvor den 3. skinne til smalsporet var placeret i midten. I 1918-19 blev havnebanen flyttet fra Nørrevold og længere mod vest, så den gik gennem mælkekondenseringsfabrikken "Kondensen".

Havnebanen blev senere forlænget igennem Nakskov Sukkerfabrik og med tilslutning til Rødbybanen vest for Løjtoftevej og nord for sukkerfabrikken. På denne måde blev havnebanen til en ringbane, der løb fra Nakskov station, via havnen, gennem sukkerfabrikken tilbage til Nakskovstation. Havnesporets tilslutning til Rødbybanens spor var lidt kringlet for banen kom ud fra Sukkerfabrikken i en nord østlig spids vinkel, der gjorde at rangeringen foregik ved at man skulle køre hele godstoget øst ud af Rødbybanen indtil sidste godsvogn havde kørt igennem sporskiftet. Herefter standsede toget og sporskiftet blev stillet om til retning mod Nakskov station og godstoget rangerede nu mod vest ind på Nakskov station. Denne proces gjorde at Løjtoftevej var spærret for trafik i 10-15 minutter hver gang toget skulle rangeret igennem.

Omkring år 1990 blev det rangerlokomotiv, som rangerede "sukkertoget" fra Sukkerfabrikken til Nakskov station udskiftet med en Ford County traktor. Sukkertoget har kørt frem til omkring år 2000.

Havnebanens største kunder var Nakskov Skibsværft og sukkerfabrikken. En underleverandør til Vestas modtog de sidste godsvogne omkring 2004. Havnebestyrelsen besluttede 2. september 2008, at jernbanesporene kunne nedlægges. Havnebanens tracé er for det meste bevaret, og skinnerne ligger stadig på en stor del af banen. I efteråret 2017 blev skinnerne taget op langs Winchellsgade, og enkelte stykker blev lagt tilbage for at markere tracéet.

Nakskov stations placering op ad sukkerfabrikken gjorden den til en af Lollands vigtigste stationer.

Stamdata for Nakskov Station

Byggeår1925
Åbnet1925.11.24
NedlagtI drift
ArkitektEinar Ørnsholt
AdresseNørrevold 29, 4900 Nakskov
StednavneforkortelseNsk
Station højde placering over havet3,8 meter
GPS koordinater54.833269,11.138455

BBR Data for Nakskov Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 21:24:42
BBR Højde over havet3,8 meter
BBR GPS koordinater54.83321812,11.13843845
BBR Byggeår eller konverteringsår1988
BBR Bebygget areal i alt2902 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen2414 m2
BBR Samlet erhvervsareal2902 m2
BBR Antal etager2
BBR Sikringsrum med plads til43 Personer

Banedanmarks Data for Nakskov Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 19:22:50
Afsnits navnNakskov
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseNsk
Afsnits GPS koordinater54.83358047,11.13714629


Oversigt over andre stationer fra Nakskov og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Nakskov Station (Nsk) Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, som blev indviet 1. ....
Nakskov (1874-1925) Station (Nsk) Nakskovs første station blev anlagt som endestation på Lollandsbanen, som blev indviet 1. ....

Nakskov Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Guldborgsund-Maribo-Nakskov (Lollandsbanen) LJ 46,61874.07.01I drift
Nakskov-Kragenæs Jernbane NKJ 26,71915.03.051967.03.31
Nakskov-Rødby Jernbane NRJ 36,71926.03.301953.12.31
Nykøbing Falster-Nakskov LJ 50,21874.07.01I drift
Nakskov Station.
Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.05.16



Nakskov Station.
Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.27 10:46:04



Nakskov Station.
Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.27 10:45:37



Nakskov Station.
Nakskov Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.10.27 10:43:26





Krak kort 1954 vs idag over Nakskov Station

Historisk kort over Nakskov Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nakskov Station

Historisk kort over Nakskov Station
Nakskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nakskov Station
Nakskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nakskov Station
Nakskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lige nu er der: 19 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.2.0 - build: 2020.06.06-13:11:38