Snekkersten (2003-) Station


Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring Borupgaard vest for Snekkersten Station. Dette kombineret med en lukket stationsbygning mod øst bevirkede, at man fandt det hensigtsmæssigt at skaffe bedre adgang til stationen fra Nørrevej. Den tidligere adgang var ad Stationsvejen, i dag Snekkersten Stationsvej. Hidtil foregik passagen til stationen fra vest via en gangtunnel ved Gydestien, som ligger et stykke mod nord eller via viadukt ved Borupgårdsvej, som ligger et stykke mod syd. I 1972 blev en gangbro derfor opstillet.

Hovedtrafikken foregik efterhånden ad Nørrevej, hvorimod den østlige adgangvej var blevet en form for blindgyde. Det hele blev centreret om landsiden fremfor vandsiden med adgang fra Nørrevej som et bærende element. Dette storstilede projekt, påbegyndt i 2001, blev på alle måder et brud med tidligere tider, både med hensyn til beliggenhed og udseende. En ny stationsbygning med kiosk og billetsalg blev opført i niveau med Nørrevej et stykke væk fra perronerne. Bygningen blev opført i beton med et glasparti ud mod den anlagte plads foran. Den nye forplads rummede parkeringspladser til både busser og biler. Der blev etableret god plads til cykler under tre halvtage i samme niveau lige nord for. Ved det gamle stationsområde, som lå noget lavere, blev en stor parkeringsplads anlagt. Man havde tænkt sig, at Snekkersten Station skulle benyttes af pendlere, som boede langt fra stationen og kunne være sikre på at få en parkeringsplads. En ny gangbro fra stationskiosken med forbindelse til perronerne blev etableret i forbindelse med omlægningen.

Fra d. 01. januar 2009 blev Kystbanedriften overtaget af "DSB-First", og efter en ændring køreplanerne standsede "myldretidstogene" overhovedet ikke i Snekkersten. Den store omlægning kom således ikke til at fungere efter hensigten, og man stod med et overdimensioneret stationsanlæg. Den kostbare investering synes i nogen grad forgæves og spild af penge. DSB-First blev frataget driften på grund af et stort underskud med flere ændringer i administrationen af Kystbanen til følge. Stationen bliver dog bedre udnyttet i dag, hvor "myldretidstogene" atter standser.

Snekkersten stationskiosk, der var forpagtet af butikskæden "Seven Eleven", blev lukket d. 30. juni 2018 med begrundelsen utilstrækkelig omsætning.

Vigtige stamdata for Snekkersten (2003-) Station

Byggeår2003
Åbnet2003
NedlagtI drift
AdresseNørrevej 93, 3070 Snekkersten
Stations forkortelseSq
GPS koordinater56.009447,12.581335

Oversigt over andre stationer fra Snekkersten og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Snekkersten (1879-1891) Trinbræt I 1864 blev Nordbanen fra København over Hillerød med endestation i Helsingør anlagt, og d....
Snekkersten (1891-1955) Station Den første stationsbygning var opført i bindingsværk efter tegninger af Carl Brüel. Bygnin....
Snekkersten (1955-2003) Station (Sq) Stationsbygningen var i 1955 et helt nyt og moderne indslag i stationsarkitekturen. Den va....
Snekkersten (2003-) Station (Sq) Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring Borupgaard vest for Snekkerst....

Snekkersten (2003-) Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hillerød-Helsingør (Lille Nord) DSB 24,41864.07.08I drift
København H-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) DSB 46,21897.08.02I drift
Krak kort 1954 vs idag over Snekkersten (2003-) Station

Google maps over Snekkersten (2003-) Station

Historisk kort over Snekkersten (2003-) Station
Snekkersten (2003-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Snekkersten (2003-) Station
Snekkersten (2003-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Snekkersten (2003-) Station
Snekkersten (2003-) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 2006-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.5 - build: 2020.04.05-19:50:08