Hedehusene Holdeplads [1847-1880]
Hedehusene fik sin Holdeplads ved Roskildebanens åbning i 1847 da der blev oprettet en holdeplads ude ved husene på Kallerup mark der hvor jernbanen krydsede Roskildevejen (anlagt 1776), ved husene på heden. Ved Hedehusene Holdeplads blev der lavet en del udvidelser i årene 1879-1883 og stationsbygningen blev ombygget i 1880.
Efterfølgende kom der flere bygninger til, idet Hedehusene blev ophøjet til Station omkring år 1880 efter den stærkt tiltagende godstrafik på Hedehusene Holdeplads. I en årrække omkring 1920 var det en af landets største godsstationer, kun overgået af enkelte andre. Det var navnlig sten- og grusforekomster lige sydvest for banen fra Hedehusene, men teglværksprodukter antog også en stor del at godstransporterne.
På grund af den store rigdom på naturlige ressourcer udviklede Hedehusene sig til en industriby. Nogen handelsby blev Hedehusene aldrig og det var Roskilde man handlede i. Jernbanen fik godt tag i industrien, og det fik byen til at vokse, idet der omkring århundredeskiftet kom flere store virksomheder til:
• Hedehusene Grusgrav og Skærvefabrik grundlagt år 1892.
• Nymølle Skærvefabrik grundlagt år 1894.
• A/S Hedehus Teglværket grundlagt år 1896.
• Kaffesurrogatfabrikken Danmark grundlagt år 1902.
• SANO's Expanko korkgulvfabrik grundlagt år 1921.
Da hovedbaggrunden var egnens store naturforekomster af ler, kalk, grus og stenmaterialer, var det som godsstation, Hedehusene fik sin storhedstid.
I 1917 blev den gamle stationsbygning erstatte af den nuværende stationsbygning.