Nørre Aaby (1865-1909) Station


Nørre Aaby blev etableret fra banens åbning i 1865 og var af typen "stationsbygningerne på hierarkiets lavere trin - 4. klasse", som var udprægede typehuse, der blev opført over de samme tegninger. De fire stationer af 4. klasse, på Nyborg-Odense-Middelfart banen, blev anlagt ud for landsbyerne Ullerslev, Tommerup, Nørre Aaby og Aarup.

Til at forsyne lokomotiverne med vand og brændstof var der kuldepoter på endestationerne. I henhold til kontrakten skulle der være vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart – det vandtårn, som var planlagt for Middelfart Station, blev i stedet bygget i Strib – og derudover på én landstation øst, og to vest for Odense. Valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.

På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporet som stationsbygningen og havde egen indgang direkte fra vejen. På 4. klasses-stationerne skulle man derimod ind på stationsområdet for at nå varehuset, som lå over for stationsbygningen på den anden side af sporet, med undtagelse af Tommerup, hvor det lå på samme side.

At varehusene af 4. stationsklasse ikke var indrettet på samme praktiske måde som de større skyldtes en forventning om, at godsmængden på landstationerne ville være meget mindre end købstadsstationernes. Det var lidt af et fejlskøn. Godt nok var godsmængden mindre, men faktisk indgik der til Aarup og Tommerup henholdsvis 25.000 og 18.000 tons "almindeligt Fragtgods" i driftsåret 1866-1867.

Der var et løbende behov for at udvide af stationerne og Nørre Aabys fik sidefløje i to etager, som til gengæld var smalle og halvt så brede som resten af bygningen.

Engang før 1880 nedlages Nørre Aabys vandtårnfunktion, og vandbeholderen overførtes til Aarup Station.

I forbindelse med den fynske banes udvidelse til dobbeltspor i 1908/1909 byggedes flere nye stationsbygninger, tegnet af Heinrich Wenck, blandt andet i Nørre Aaby, hvor den gamle hovedbygning blev omdannet til posthus og den nye station blev placeret 200 meter vest for.

Stamdata for Nørre Aaby (1865-1909) Station

Byggeår1865
Åbnet1865.09.07
Nedlagt1909
NedrevetNedrevet (efter 1965)
GPS koordinater55.459540,9.872023

Oversigt over andre stationer fra Nørre Aaby og omegn

Stationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Nørre Aaby Station (Na) Den fynske hovedbane fik i 1908/09 nye stationer: Bred Station (1908, nedrevet 1978), Nørr....
Nørre Aaby (1865-1909) Station Nørre Aaby blev etableret fra banens åbning i 1865 og var af typen "stationsbygningerne på....
Krak kort 1954 vs idag over Nørre Aaby (1865-1909) Station

Historisk kort over Nørre Aaby (1865-1909) Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørre Aaby (1865-1909) Station

Historisk kort over Nørre Aaby (1865-1909) Station
Nørre Aaby (1865-1909) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nørre Aaby (1865-1909) Station
Nørre Aaby (1865-1909) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Topgrafisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nørre Aaby (1865-1909) Station
Nørre Aaby (1865-1909) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lige nu er der: 19 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.3.0 - build: 2020.06.30-20:22:38