Handbjerg Privat Billetsalgssted [1875-1883]
Handbjerg startede som Privat Billetsalgssted den 13. november 1873 af Christen Ebbensgård, som var en driftig mand, der ejede Handbjerg Hovgård, Rammegård og Handbjerg Gær og Spritfabrik. Christen Ebbensgård oprettede udelukkende Privat Billetsalgssted da Statsbanen ikke var villig til at bekoste en station på stedet, ved anlæggelsen af Skive-Struer den 17. november 1865 og ej heller årene efter. Christen Ebbensgård boede selv på den nærliggende Handbjerg Hovgård der ligger tæt ved banen og der ikke fandtes nævneværdig anden bebyggelse ved banen på tidspunktet for oprettelsen af det Privat Billetsalgssted. Handbjerg Privat Billetsalgssted startede i vogterhus 43, som lå ca. 200 meter øst, for der den senere station blev etableret.
I 1875 flyttes Handbjerg Billetsalgssted til den nuværende placering, hvor der bygges en mindre stationsbygning, som adskilte sig på den måde at der kun var ekspedition i bygningen uden lejlighed for en stationsforstander. Ekspeditionsbygningen var lavet forholdsvis primitivt og hovedsageligt i træ. Handbjerg Billetsalgssted åbnede den 1. december 1875, som offentligt billetsalg og fra 7. december 1875 var der ekspedition af banepakker samt begrænset ekspedition af stykgods primært fiskekasser og fra den 29. marts 1876 var der tillige vildænder og hummere. Den 15. juli 1883 åbnes et privat anlagt sidespor, som pr den 1. december 1891 ændredes ekspeditionsstedets status til privat holdeplads med offentligt læssespor.
I sommeren 1891 opførtes en stationsforstander bolig umiddelbart vest for Ekspeditionsbygningen. Boligen var placeret ud til banen og flugtede nogenlunde med ekspeditionsbygningen i forhold til afstanden til sporet, dog ca. godt en meter længere tilbagetrukket. Perronen gik også forbi boligen og hoveddøren lå ud til perron. Havearealet var ca. 2.600 Kvadrat-Alen svarende til ca. 1.024 m2. Mellem boligen og ekspeditionsbygningen var der et højt plankeværk, hvor stationsskiltet med navnet "Handbjerg" var placeret med ca. 35 cm. høje skrifttyper. I forhold til ekspeditionsbygningen, var boligen "arkitekttegnet" og fuldmuret i "gode" materialer. Boligen bestod af 3 Værelser, 2 Kamre, Pulterkammer, Køkken, Brænde-, Vaske- og Husholdningsrum.
Allerede i oktober måned år 1891, få måneder efter opførslen af den ny bolig, overtog Statsbanen Handbjerg Billetsalgssted med både ekspeditionsbygningen og boligen. Det er først i 1894-1895 Statsbanen officielt har registreret "statsovertagelsen" og dermed ændre "Handbjerg Privat Holdeplads med offentligt læssespor" til "Handbjerg Holdeplads med offentligt læssespor".
I 1946 nedrives stationsforstanderboligen helt og ekspeditionsbygningen nedrives til grunden. Ekspeditionsbygningens grund forlænges og der bygges en større og mere moderne kombineret station og bolig, hvor boligen var i den vestlige side af bygningen og stationen i den østlige ende, hvor stationsdelen kom til at ligge på det gamle fundament fra den tidligere ekspeditionsbygning.
Den 16. august 1965 ophører ekspedition af sidesporet og sidesporet fjernes nogle måneder senere. Den 17. maj 1966 bliver Handbjerg Station nedsat til trinbræt og nedlægges helt den 26. maj 1979.
Efter nedlæggelsen af Handbjerg Station, er denne blevet solgt til privat bolig, hvor man efterfølgende har nedrevet stationssektionen mod øst og bibeholdt beboelsessektionen mod vest.