Grindsted Station (Gi), en artikel om Grindsted Station






Grindsted Station - knudepunktet der bandt hedeegnens baner sammen

Grindsted Station indtager en særstilling i dansk jernbanehistorie som et trafikalt centrum, der på kort tid voksede fra en midlertidig træbygning til et af landets mest komplekse knudepunkter. Stationens udvikling afspejler både privatbanernes pionerår, jernbanernes industrielle storhedstid og den gradvise afvikling i efterkrigsårene. Placeringen midt på den jyske hede mellem ældre købstæder og nye industrienklaver gjorde Grindsted til et naturligt mødested for skinner fra alle verdenshjørner: mod Vejle, Varde, Bramming og Brande samt Troldhede og Kolding. Her blev gods omlastet, kreaturer ekspederet, passagerer ført videre - og togselskaber samarbejdede, konkurerede og delte faciliteter, når driften krævede det. Grindsted Station blev endda omtalt som "Hedens Dronning", fordi byen, i kraft af jernbanerne, hurtigt tog form som regionalt service- og industriknudepunkt.

Den midlertidige station 1914: en træbygning i et hav af jordarbejder

Grindsteds første station åbnede den 21. maj 1914, samtidig med at Vejle-Vandel-Grindsted Banen (VVGJ) blev forlænget til Grindsted. Bygningen, tegnet af arkitekt Axel Giersing, var bevidst midlertidig: en træstation rejst som praktisk pivot i et landskab, der netop da blev gennemskåret af nye spor og viadukter på vej mod Bramming, Brande, Troldhede og Kolding. Den provisoriske ramme afspejlede tidspunktet: man prioriterede hurtig ibrugtagning, mens det omkringliggende anlæg voksede. Allerede i disse år stod det klart, at Grindsted ville blive mere end endestation for Vandelbanen; det skulle blive et knudepunkt.

Den permanente banegård 1916: remise, robusthed og ruter i alle retninger

Den 12. november 1916 åbnede den nye, permanente station i forbindelse med strækningen til Bramming. Stationen fik en remise og et sporareal dimensioneret til voksende trafik. I løbet af de første driftsår havde Grindsted forbindelse til seks jernbanelinjer, og anlægget fik ry for effektivitet og moderne indretning. I 1917 blev stationsbygningen efter tegning af professor H. Wenck afleveret til DSB (20. oktober 1917), og helheden - med perroner, tunnelforbindelser og rangerfaciliteter - var udtænkt til at håndtere både DSB- og privatbanetog side om side.

Netværket folder sig ud: åbningerne 1914-1919

Knudepunktets vækst kan aflæses i åbningsdatoerne: Vandel-Grindsted kom til 21. maj 1914; Troldhede-Grindsted åbnede for gods 24. november 1916 og helt åben den 25. august 1917 sammen med Grinsted-Kolding; Bramming-Grindsted fulgte 1. december 1916; Grindsted-Brande 1. november 1917; og Varde-Grindsted 13. april 1919. Med disse forbindelser blev et tidligere "jernbanetomt" felt i Sydjylland pludselig spejlet i et net, hvor Grindsted lå centralt. Banerne betjente landbrugets eksport, mergel- og brændselsstrømme, industriens råvarer og et voksende antal daglige passagerer.

Sporplan, signaler og perrontunnel: driftslogik i praksis

Grindsted var både TKVJ- og DSB-station. På TKVJ-siden lå tre parallelspor mellem perron 2 og 3. Tog fra Kolding anvendte perron 3, som deltes med Vandelbanen, mens tog fra Troldhede ankom til perron 2, der deltes med DSB's nordgående tog. Mellem de to spor fandtes et opstillingsspor til at absorbere myldretidsbehov og rangering. Stationsområdet var sikret med énvingede indkørselssignaler fra hver side, og alle signaler blev betjent fra en trækbuk i et skur nær nedgangen til perrontunnelen. En perrontunnel bandt anlægget sammen, hvilket gav niveaufri passageradgang mellem perronerne - på privatbaner et moderne træk, der reducerede konflikter mellem rangering, togbevægelser og passagerstrømme.

Rangering og trækkraft: fra Hs-maskiner til traktorer

Rangerbetjeningen begyndte med en Hs-damplokomotivtype, siden suppleret og gradvist afløst af rangeringstraktorer, i takt med at godsstrømmene ændrede karakter. Grindsteds funktion som omlastningssted for både TKVJ, VVGJ og DSB betød hyppige flyt af vogne mellem selskabernes spor. Tunnelsystemet og signalbetjeningen gennem trækbukken gav et operationelt overblik, der muliggjorde høj gennemstrømning i spidsbelastninger.

Samarbejde og kappestrid: når to godstog afgik samtidig

I en hverdag præget af både kollegialt samarbejde og stilfærdig kappestrid opstod små legender. Et TKVJ-godstog mod Kolding kunne få afgang samtidigt med et DSB-godstog mod Bramming. Da sporene løb parallelt et stykke, kunne iagttagere more sig over, hvem der først passerede åen. TKVJ's M4 var kvik i optrækket, men DSB's D-maskiner trak fra med tophastighed. Samtidig hjalp selskaberne hinanden i driftsnød: en D-maskine fra DSB kunne hente en havareret TKVJ M4 ude på linjen mod Hejnsvig, når nød og regularitet krævede det.

Fælles facilitatorer: remise, drejeskive og vandforsyning

TKVJ havde i mange år beskedne egne faciliteter i Grindsted: frem til 1948/1949 ingen egentlig remise, og man benyttede Vandelbanens drejeskive ved deres remise efter aftale - en ordning, der var særlig værdifuld under Anden Verdenskrig, hvor mange særtog kun kørte til/fra Grindsted. TKVJ smurte så sent som i 1952 lejerne i drejeskiven, selv om anvendelsen da var minimal. Vand kunne tages enten ved DSB's store vandstandere eller, under krigstidens tryk, via en midlertidig TKVJ-forbindelse til DSB's net. Med Vardebanen havde TKVJ langtidsaftaler om remise- og overnatningsplads for personale (1929-1949) - frem til etableringen af TKVJ's egen murede skinnebusremise 1948/1949.

Industri, handel og opland: hvorfor Grindsted blev "Hedens Dronning"

Grindsted voksede hurtigt som regionalt servicecenter. Byen rummede sygehus, overbygningsskole (Grindsted Kost- og Realskole betød meget for passagerstrømmene), slagterier, apotek og engrosvirksomheder med jernbanen som naturlig logistikrygrad. Industrien - ikke mindst Grindstedværket - udnyttede banernes muligheder for ind- og udgående laster. Oplandets befolkning brugte byen til marked, skolegang og sundhedstilbud, og stationens godsapparat håndterede daglige stykgodsvogne, benzin- og olietransporter, større mængder kartofler samt betydelige kreatur- og svineforsendelser via kvægramper og folde.

Viadukter og linjeføring: niveaufri rationalitet

Grindsted-anlæggene var for sin tid moderne og rationelt udformet. Niveaufri krydsninger reducerede konflikter mellem vej- og jernbanetrafik; i alt blev der opført ni viadukter i forbindelse med jernbanebyggeriet. Sporskifterne i de seks hovedspor var ganske vist ikke centralbetjente, men sporplanen var udformet, så togveje ikke krydsede hinanden - en planlægningsmæssig styrke, som understøttede punktlig drift under høj belastning.

Broen over "den skæve bane": Grindsted-Brande underføring og efterspil

Nord for stationen krydsede TKVJ statsbanernes linje til Brande på en bro - lokalt kaldet en viadukt over "den skæve bane". I 1969, under behandlingen af Troldhedebanens likvidation, forlangte DSB i første omgang broen fjernet, men accepterede siden at overtage den for 15.000 kr. mod forpligtelse til at etablere en gangbro, hvis viadukten senere blev fjernet, så stiforbindelsen mellem Grindsted og Sdr. Omme kunne bevares. Broen ligger endnu og er et konkret vidnesbyrd om knudepunktets lagdelte infrastruktur.

Radialbanen mod Esbjerg og brændselsårerne: togstrømme gennem Grindsted

I mellemkrigstiden og frem mod 1950'erne blev strækningen Laurbjerg-Bramming en central radialbane for landbruget: store godstog med produkter fra Nordjylland, Himmerland og Midtjylland mod Esbjergs udskibning passerede i talrige togveje. På Troldhedebanen var det især tørve- og brunkulstransporter, der blev ført gennem Grindsted - energiforsyningens jernbaneaftryk i en periode med importrestriktioner og nationale brændselsbehov.

Skinnebusser og stationsudvikling: TKVJ's remise 1948/1949

Da TKVJ i 1948 indførte skinnebusdrift på større dele af nettet, opførte selskabet en muret, enkel, men funktionel skinnebusremise i Grindsteds vestende - uden drejeskive, men med opholdsrum. Skinnebusserne muliggjorde højere frekvens og mere fleksibel passagerbetjening på strækninger med spredt bebyggelse. For Grindsted betød det flere daglige forbindelser og bedre korrespondancer mellem privatbaner og statsbaner.

Stationsforkortelser, plan og drift: Gs og Gi i tidens dokumenter

Grindsted Station optræder i kilderne med forkortelserne Gs og Gi, afhængigt af jernbaneselskab og periode. I tidstabeller og driftsdokumenter levede knudepunktets dobbelte identitet: DSB's hovedløb mod Bramming/Brande (Gi) og privatbanernes grene mod Kolding, Troldhede, Vejle og Varde (Gs). 

En stor banegård i lille by: 1935-tallene sætter proportioner

Ved åbningen blev Grindsted anset som Jyllands tredje største banegård målt på sporanlæg og togafvikling. I 1935 afsendte Grindsted 26 tog dagligt (rene godstog ikke medregnet), mens Aalborg - med omtrent 22 gange flere indbyggere - afsendte 40. Tallene illustrerer knudepunktets forholdsvis høje kapacitet og de mange forbindelser til kystbyer og indlandscentre. Ikke mindst de samtidige gods- og passagerstrømme gav Grindsted et omfang, der var usædvanligt for en hedeby.

Placeringen i byvævet: fem gader fra torvet og en by i vækst

Stationsbygningen - formgivet af H. Wenck - lå for enden af en af de fem gader, der udgik fra byens torv. Den fysiske placering spejlede rollefordelingen: handel, håndværk og service i midten - jernbanen som logistisk motor i byens periferi. Byudviklingen fulgte skinnerne: spor, remiser og læsseramper blev magneter for erhverv, og nye bykvarterer voksede frem omkring de niveaufri krydsninger og adgangsveje.

Nedlæggelsernes tidsalder: 1957-1972 som et knækpunkt

Efterkrigstidens motorisering og vejudbygning ændrede vilkårene for person- og godstransport. Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane lukkede 31. marts 1957; Troldhedebanen fulgte 31. marts 1968; og DSB's linje mod Brande blev nedlagt 23. maj 1971 for persontrafik (strækningen nordpå lukkede herefter som DSB-linie). Varde-Grindsted - den yngste i familien - holdt ud til 31. marts 1972. Tilbage stod godsforbindelsen Grindsted-Bramming, båret af industribrug, først og fremmest Grindstedværket.

Diagonalbanen og de sene godsår: 1970'erne til 2012

Diagonalbanen gennem Grindsted mistede persontrafikken 23. maj 1971, men gods mellem Grindsted og Filskov fortsatte til 1977. På Bramming-Grindsted - hvor skinnerne stadig ligger (2025) - kørte det sidste godstog 3. juni 2012; dagen efter blev banen spærret. Veterantog Vest (Dansk Jernbane-Klub) afsluttede samme uge en epoke med sidste veterantur 31. maj 2012. Dermed ophørte den praktiske jernbanedrift i Grindsted-området, og det tidligere sporlandskab gled ind i erindring, lokaltrafik og nye anvendelser.

Fra tog til bus: knudepunktets funktion skifter transportmiddel

I dag er Grindsted fortsat et knudepunkt - men for busruter, som i vidt omfang følger de gamle baneforløb og forbinder opland og center. Hovedvejen fra Sdr. Omme mod Vorbasse-Kolding er ført gennem det tidligere stationsareal. Passagerstrømmene lever videre, men på hjul i stedet for stålskinner.

Infrastrukturens arv: spor i terrænet og broen der blev

Broen over DSB-linjen mod Brande består, og i byens rum kan man stadig ane forløb af dæmninger, baneskråninger og stationsarealer. De gamle læsseramper er forsvundet eller omdannet, men historien er læsbar i gadenet, parceller og funktioner. Ni viadukter fra anlægsperioden satte en standard for sikkerhed og fremkommelighed; selv efter skinnernes forsvinden præger deres principper trafikkens koreografi.

Hverdagslogistik: vægt, ramper og levende gods

Grindsted håndterede i årtier tunge godsmængder: kreaturer og svin via kvægramper og folde, kartofler i sæson, brændstoffer og smøremidler til industri og transport, samt daglige stykgodsvogne til byens engrosvirksomheder. En vejerbod over for stationen sikrede afregningen. Driften krævede robust planlægning på tværs af selskaber: korrespondancer mellem TKVJ, DSB, Vandel- og Vardebanerne skulle holdes, og sporene måtte disponeres, så rangerbevægelser ikke blokerede ind- og udkørselssignaler.


Stamdata for Grindsted Station

Byggeår1914
Åbnet1916.11.12
Nedlagt2012.06.03
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
StednavneforkortelseGi
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.758920,8.931499


Oversigt over andre stationer fra Grindsted

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetGrindsted Station (Gi)Grindsted Station - knudepunktet der bandt hedeegnens baner ...
Grindsted Station (Gs) [1914-1916]Grindsted Station - En Central JernbaneknudepunktDen første ...


Grindsted Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Funder-Bramming DSB 105,51920.10.012012.06.03
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding TKVJ 87,91917.08.251968.03.31
Varde-Grindsted Jernbane VaGJ 44,31919.04.131972.03.31
Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane VVGJ 47,21897.09.10 (VVJ) og 1914.05.21 (VVGJ)1957.03.31



BBR Data for Grindsted Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:56
BBR Højde over havet41,7 meter
BBR GPS koordinater55.75879975,8.9315893
BBR Byggeår eller konverteringsår1914
BBR Seneste ombygning1974
BBR Bebygget areal i alt654 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen357 m2
BBR Samlet erhvervsareal654 m2
BBR Antal etager2



Billede af Grindsted Station

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billeder af Grindsted Station

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Grindsted Station.

Titel: - 1948 -1952 - Grindsted Station
Person: Bygningsnavn: Grindsted station
Sted: Danmark, Jylland, Grindsted
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 25
Lokalitet: Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A1_039_018.tif


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Grindsted Station.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Grindsted Station
Sted: Danmark, Jylland, Grindsted
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 25
Lokalitet: Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Grindsted
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL35-A1_039_f_018.tif


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1948 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Grindsted Station.

Titel: - 1948 - Grindsted Station
Person: Bygningsnavn: Grindsted station
Sted: Danmark, Jylland, Grindsted
Vejnavn: Østergade
Husnummer: 25
Lokalitet: Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1948
Note: Grindsted station med statsbaner mod Brande og Bramminge samt

privatbaner mod Kolding og Troldhede (TKVJ), Varde (VaGJ) og Vejle

(VVGJ). Det er Vardebanens drejeskive, der ses til venstre for

stationsbygningen.
Id: L02992_011.tif


Billede af Grindsted Stations varehus.
Billede af Grindsted Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Stations varehus.
Billede af Grindsted Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Stations varehus.
Billede af Grindsted Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Stations varehus.
Billede af Grindsted Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Stations varehus.
Billede af Grindsted Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af vandkranen ved Grindsted Station.
Billede af vandkranen ved Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Stations varehus.
Billede af Grindsted Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 10. november 2018


Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede

Tegninger af Grindsted Station

Tegning af Grindsted Stations vandtårn.
Tegning af Grindsted Stations vandtårn.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 22. okt. 1917 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Stations vandtårn.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Vandtårn.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 22. okt. 1917
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-vandtaarn-scan27085


Tegning af Værktøjshus og dræsineskure ved Grindsted Station.
Tegning af Værktøjshus og dræsineskure ved Grindsted Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1931 (september) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Værktøjshus og dræsineskure ved Grindsted Station.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Værktøjshus og dræsineskure.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 9/1931
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: AH
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-draisineskur-scan27088


Tegning af Grindsted Station.
Tegning af Grindsted Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1931 (september) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Station.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Værktøjshus og dræsineskure.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 9/1931
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: AH
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-draisineskur-scan27089


Tegning af Grindsted Stations remise.
Tegning af Grindsted Stations remise.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1917 (februar) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Stations remise.

Transportselskab/ operatør: Varde - Grindsted Jernbane (VaGJ)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Varde - Grindsted
Beskrivelse: Lokomotivremise.
Infrastrukturejer: Varde - Grindsted Jernbaneselskab
Motivdato: 2/1917
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: E. Ambt og A. Preisler
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: VaGJ-Grindsted-remise-scan27591


Tegning af Grindsted Station.
Tegning af Grindsted Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1917 (februar) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Station.

Transportselskab/ operatør: Varde - Grindsted Jernbane (VaGJ)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Varde - Grindsted
Beskrivelse: Lokomotivremise.
Infrastrukturejer: Varde - Grindsted Jernbaneselskab
Motivdato: 2/1917
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: E. Ambt og A. Preisler
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: VaGJ-Grindsted-remise-scan27592


Tegning af Grindsted Stations varehus.
Tegning af Grindsted Stations varehus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1915 (juni) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Stations varehus.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Varehus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 6/1915
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-varehus-scan22555


Tegning af Grindsted Stations varehus.
Tegning af Grindsted Stations varehus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1915 (juni) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Stations varehus.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Varehus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 6/1915
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-grindsted-varehus-scan28466


Tegning af Grindsted Station.
Tegning af Grindsted Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1915 (juli) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Station.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 7/1915
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-scan27091


Tegning af Grindsted Station.
Tegning af Grindsted Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1915 (juli) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Station.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 7/1915
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-gavl-snit-scan501


Tegning af Grindsted Station.
Tegning af Grindsted Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1915 (juli) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Station.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Grindsted (2.)
På strækningen: Bramming - Grindsted
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 7/1915
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Grindsted-plan-scan500


Tegning af Grindsted Stations remise.
Tegning af Grindsted Stations remise.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1913 (november) - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Grindsted Stations remise.

Transportselskab/ operatør: Vejle - Vandel - Grindsted Jernbane (VVGJ)
Jernbanested: Grindsted (1.)
På strækningen: Vandel - Grindsted
Beskrivelse: Lokomotivremise til to maskiner.
Infrastrukturejer: Vejle - Vandel - Grindsted Jernbaneselskab
Motivdato: 11/1913
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: Axel Giersing
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: VVGJ-Grindsted-remise.scan27503


Google Street View af Grindsted Station

Google Street View af Grindsted Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Grindsted Station

Historisk kort over Grindsted Station
Kort over Grindsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grindsted Station
Kort over Grindsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Grindsted Station
Kort over Grindsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Grindsted Station
Kort over Grindsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Grindsted Station
Kort over Grindsted Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Grindsted Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Den skæve bane og Ejstrupholm station 1920 - 2020
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Den skæve bane og Ejstrupholm station 1920 - 2020
Lokalhistorisk Gruppe Ejstrupholm
2020
122

Lokalhistorisk Gruppe Ejstrupholm
978-87-92003-51-5
Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3
Troldhedebanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Troldhedebanen
Helge Kjerside, Finn & Steen Christensen
2002
368
Lunderskov
Lokomotivklubben KLK
87-980484-1-4
Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift
Olaf Skov
2024
252

Olaf Skov
978-87-975142-0-7
Vandelbanen 1897-1957
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vandelbanen 1897-1957
Viggo F. Hejlesen og Vigand Dann Rasmussen
1987
128
Vejle
Vejle Kulturhistoriske Museum
87-982578-1-1
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7