Rødby-Nysted Jernbane - operatør: RoNy, en artikel om Rødby-Nysted Jernbane




Rødby-Nysted Jernbane – Et Vedtaget, Men Opgivet Projekt

Rødby-Nysted Jernbane er historien om en bane, der først blev vedtaget, men senere opgivet. I perioden omkring 1915-1920 dækkede jernbanerne det meste af Lolland, men én vigtig forbindelse manglede – strækningen mellem Rødby og Nysted. Det syntes derfor naturligt at overveje en jernbane mellem disse to købstæder.

Linjeføring og Planer

Som ved mange andre privatbaner opstod der debat om linjeføringen. Den endelige linjeføring blev fastlagt til at gå fra Rødby mod syd til Hyldtofte og Errindlev, hvorefter banen skulle dreje nordpå mod Vester og Øster Ulslev. Rødby var tænkt som udgangspunkt for banen, og byen havde allerede gode forbindelser til Rødby Havn, Maribo og Nakskov, hvilket gjorde den til et potentielt trafikknudepunkt på Lolland.

Samtidig med planerne om jernbanen til Nakskov blev der stillet store krav til stationen i Rødby, hvilket førte til forslag om opførelsen af en ny station til at betjene både Rødby-Nysted og Rødby-Nakskov jernbanerne. Da Rødby-Nysted banen blev sat på pause i 1921, blev planerne om en ny station opgivet, og stationen blev i stedet ombygget i 1926.

Økonomiske Udfordringer

Anlægsudgifterne blev anslået til 2.150.000 kroner, hvoraf staten skulle dække halvdelen. Den største udfordring var dog at fremskaffe de resterende 1.075.000 kroner. Rødby Kommune havde allerede investeret tungt i infrastruktur i forbindelse med jernbanen til Rødby Havn og den forventede forbindelse til Tyskland, hvilket blev en økonomisk katastrofe, da de store indtægter udeblev. Kommunen blev sat under administration af Indenrigsministeriet, og alle anlægsaktiviteter blev stoppet.

Konkurrence fra Samfundsudviklingen

Rødby-Nysted Jernbane var en del af en af de sidste store jernbanelove, men jernbanen blev overhalet af den hastige samfundsudvikling. Jernbanekommissionen af 1923 konkluderede, at banen fra starten ville være en underskudsforretning med et årligt underskud på cirka 9.000 kroner, hvilket hverken Rødby Kommune eller andre berørte kommuner kunne dække.

Den 12. april 1928 blev der afholdt et lukket jernbanemøde i Nysted for at tage den endelige beslutning om projektet. Efter lange diskussioner besluttede man at udsætte beslutningen i fem år, hvilket i praksis betød, at projektet blev opgivet. I 1935 blev sagen endeligt lukket.

Nysteds Økonomiske Udfordringer

Nysted Kommune havde forventet, at omkostningerne ved projektet kunne overføres til anlægsarbejdet, men da projektet blev opgivet, sad kommunen tilbage med en række ubetalte regninger. Indenrigsministeriet gav tilladelse til, at kommunen kunne optage et lån på 17.000 kroner i Landbostandens Sparekasse for at dække udgifterne til forundersøgelserne.

Strækningen

Strækningen var tænkt således:
  • Rødby (0 km)
  • Hyldtofte (4 km)
  • Errindlev (9 km)
  • Bremersvold (11 km)
  • Vester Ulslev (14 km)
  • Øster Ulslev (17 km)
  • Herritslev (20 km)
  • Nysted (25 km)



Vigtige stamdata for Rødby-Nysted Jernbane

Jernbanens længde i km 25,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseRoNy
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1919.02.01
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej




Litteratur for: Rødby-Nysted Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6