Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nagelsti
Jernbanens længde i km | 3,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 25. marts 1872 - LOV nr 56 |
Baneforkortelse | LJ |
Jernbanen åbnet | 1875.10.01 |
Persontrafik nedlagt | 1963.05.14 |
Godstrafik nedlagt | 1963.05.14 |
Jernbanen nedlagt | 1963.05.14 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
El drift | Nej |
Nykøbing Falster-Nagelsti havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963] | 0,0 km | |
Nagelsti Forgreningsstation | 3,0 km |
Nykøbing Falster Station (Nf) [1872-1963] var Nykøbing Falster-Nagelsti banens første station
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Nykjøbing Falster: Før 07.01.1928 Nykjøbing paa Falster i ekspeditionsforhold. Før 01.04.1885 Nykjøbing. |
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872.08.22 |
Nedlagt | 1963.05.14 |
Nedrevet | 1962 (slutningen af året) |
Arkitekt | H. C. Scharling |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 5,9 meter |
GPS koordinater | 54.765172488914,11.875696735364743 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1907.09.17 (Postgået)
Noter til: Postkort med Nykøbing Falster Station.
Peter Alstrups Kunstforlag. København. Eneret
Nagelsti Forgreningsstation var Nykøbing Falster-Nagelsti's endestation og lå 3,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Linde Alle 25, 4800 Nykøbing F |
Højdeplacering over havet | 6,8 meter |
GPS koordinater | 54.759596,11.835521 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Litteratur for: Nykøbing Falster-Nagelsti
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med jernbanen gennem hverdag og arbejde Anders Madsen 2014 117 Skinne bøger 978-87-983192-6-9 |