Tisvildebanens 100-årsjubilæum, kom til jubilæumsfest på Tisvildeleje Station den 13. juli! - klik her for at se mere!


Varde-Grindsted Jernbane - operatør: VaGJ

Denne banes historie går helt tilbage til loven af 24. april 1864. Dengang blev det besluttet at anlægge en tværbane til Grindsted. Desværre var man noget tvetydig med hensyn til udgangspunktet og det medførte en langvarig strid mellem Varde og Esbjerg om hvilken by der skulle være udgangspunkt for denne bane. Den opmærksomme læser vil nok have gættet at Varde løb af med sejren.

Loven af 29. april 1913 angav en bane mellem Grindsted og Varde eller Tistrup. Amtet var absolut ikke stemt for at støtte en bane til Tistrup og dermed fik Varde endelig banen. Dette faktum blev fuldbyrdet med en koncession den 4. juni 1915. I foråret 1916 kom der gang i anlægsarbejdet og den 12. april 1919 kunne banen indvies.

Da var der også gået 55 år siden den først var nævnt i en lov. Den regelmæssige trafik blev påbegyndt den 13. april 1919 med 3 daglige tog i hver retning.

Lidt usædvanligt for Varde-banerne gik denne bane næsten stik øst ud af byen og syd om Varde Å. Fra Varde H løb banen gennem Sønder Varde og Gellerup Plantage til Næsbjerg station. Fra Næsbjerg svingede banen i nordøstlig retning gennem Biltoft (T) og Öse (T). Fra Öse små tre kilometer videre til Nordenskov station. Ikke langt fra Nordenskov, men inden den lille holdeplads ved Gravlund, der lå 4 kilometer fra Nordenskov, svingede banen stik nord i retning Ansager. Mellem Nordenskov og Gravlund krydsede banen Holme Å. Først ved Ansager station, 23 kilometer fra Varde, støder banen første gang på udløbere af Varde Å. Mølby station ligger 5 kilometer fra Ansager og det er på denne strækning af banen krydser Varde Å. Mølby station er egentlig navnet på stationen i Skovlund. Fra Mølby fortsætter banen i nordlig retning en 2 - 3 kilometer inden den når Tyndkær trinbræt. Her svinger banen igen stik øst og fortsætter i retning Grindsted. Inden den når så vidt skal den først passere de fire kilometer mellem Tyndkær og Eg. Mellem Eg og Grindsted var der holdepladser ved Jerrig og Loft.

Vigtige stamdata for Varde-Grindsted Jernbane


Jernbanens længde i km 44,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 29. april 1913
BaneforkortelseVaGJ
Dato for Koncession1915.06.04
Jernbanen åbnet1919.04.12
Persontrafik nedlagt1972.03.31
Godstrafik nedlagt1972.03.31
Jernbanen nedlagt1972.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastSkærveballast
Max stigning10 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max70 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk11 tons

Varde-Grindsted Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Varde-Grindsted Jernbane

Banekort fra Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ).
Banekort fra Varde-Grindsted Jernbane (VaGJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. oktober 2011 - LINK til kilde.


Varde Station (Va) var Varde-Grindsted Jernbane banens første station

Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.

28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.


Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 3, 6800 Varde
StednavneforkortelseVa
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.616100,8.484255

Billede af Varde Station.
Billede af Varde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023
Download billede

Historisk kort over Varde Station
Varde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gellerup Trinbræt lå 2,8 km. fra første station.

Gellerup trinbræt lå lige nordøst i krydset mellem Gl. Gellerupvej og Gellerup Plantagevej.


Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet20,4 meter
GPS koordinater55.624176,8.524481

Historisk kort over Gellerup Trinbræt
Gellerup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skonager Trinbræt lå 5,4 km. fra første station.

Skonager blev nedlagt som trinbræt i starten af 1960'erne da det blev erstattet af Gellerup. Trinbrættet fortsatte dog som uofficielt stoppested til banens nedlæggelse den 31. marts 1972.


Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet25,6 meter
GPS koordinater55.624741,8.564944

Historisk kort over Skonager Trinbræt
Skonager Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
StednavneforkortelseNæb
Højdeplacering over havet25,9 meter
GPS koordinater55.622038,8.601547

Billede af Næsbjerg Station.
Billede af Næsbjerg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Næsbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Næsbjerg station
Sted: Danmark, Jylland, Næsbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Næsbjerg station på Varde-Grindsted Jernbane
Id: AAL_BL35-A1_133_022.tif


Historisk kort over Næsbjerg Station
Næsbjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Biltoft Trinbræt med Sidespor lå 9,7 km. fra første station.

Biltofte trinbræt lå på den nordlige side, der hvor banen skar over Biltoftvej, lige op ad missionshuset.

Biltoft trinbræt havde et venteskur med pyramidetag. Dette venteskur blev flyttet til Varde - Nørre Nebel jernbane 1972, da Varde - Grindsted banen lukkede.

Biltoft trinbræt havde et sidespor i 1930'erne.


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,0 meter
GPS koordinater55.62577018839025,8.636914941694151

Billede af Biltoft Trinbræt med Sidespor.
Billede af Biltoft Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Øse
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1954
Note: Id: OD01433_011.tif


Historisk kort over Biltoft Trinbræt med Sidespor
Biltoft Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet19,1 meter
GPS koordinater55.64460334005224,8.6563858246679

Historisk kort over Øse Trinbræt med Sidespor
Øse Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
Nedrevet1978
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
StednavneforkortelseNor
Højdeplacering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.650195,8.687695

Billede af Nordenskov Station.
Billede af Nordenskov Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Nordenskov Station - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Nordenskov Station
Sted: Danmark, Jylland, Øse
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1954
Note: Id: OD01430_011.tif


Historisk kort over Nordenskov Station
Nordenskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bolhede Trinbræt med Sidespor lå 16,3 km. fra første station.

Bolhede trinbræt havde venteskur med det specielle pyramidetag, som var gængs brug på banen. Bolhede trinbræt havde sidespor i 1930'erne.


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet30,4 meter
GPS koordinater55.65069482698319,8.715697909521335

Billede af Bolhede Trinbræt med Sidespor.
Billede af Bolhede Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1956 - Egelykkevej 1
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nordenskov
Vejnavn: Egelykkevej
Husnummer: 1
Lokalitet: Hostrup
Postnummer: 6800
By: Varde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08460_020.tif


Historisk kort over Bolhede Trinbræt med Sidespor
Bolhede Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Abildhede Trinbræt lå 17,4 km. fra første station.

Abilhede trinbræt blev anlagt i slutningen af 1930'erne og havde venteskur af typen med halvtag.


Byggeår1938
Åbnet1938
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,1 meter
GPS koordinater55.658215,8.730940

Billede af Abildhede Trinbræt.
Billede af Abildhede Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1961 - Abildhedevej 12
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vestterp
Vejnavn: Abildhedevej
Husnummer: 12
Lokalitet: Abildhede
Postnummer: 6800
By: Varde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11200_040.tif


Historisk kort over Abildhede Trinbræt
Abildhede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gravlund (VaGJ) Station lå 19,3 km. fra første station.

Gravlunde station havde traktorremise og et 2 km sidespor til Haltrup teglværk i 1930'erne. Inden lukning af banen blev Gravlunde station nedrykket til trinbræt.


Andre navne og stavemåderFør 30.04.1968 Gravlunde.
Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseVarde Landevej 32, 6800 Varde
Højdeplacering over havet24,3 meter
GPS koordinater55.666808,8.746304

Billede af Gravlund (VaGJ) Station.
Billede af Gravlund (VaGJ) Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1957 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vester Starup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02344_016.tif


Historisk kort over Gravlund (VaGJ) Station
Gravlund (VaGJ) Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ansager Station (Ans) lå 23,5 km. fra første station.

Ansager station var med sidespor til en foderstofforretning og svineslagteriet. Ansager betydning voksede i banens tid, og stationsbygning og varehus blev derfor senere udvidet.


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseStationsvej 3, 6823 Ansager
StednavneforkortelseAns
Højdeplacering over havet23,8 meter
GPS koordinater55.705140,8.749781

Billede af Ansager Station.
Billede af Ansager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ansager
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02585_008.tif


Historisk kort over Ansager Station
Ansager Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mølby Kro Trinbræt lå 26,5 km. fra første station.

Mølby Kro trinbræt var med perron og læskur (valmtag) på begge sider af Varde-Grindsted landevejens overskæring.


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater55.726095,8.722460

Billede af Mølby Kro Trinbræt.
Billede af Mølby Kro Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1961 - Mølby Kro
Person: Bygningsnavn: Nedrevet
Sted: Danmark, Jylland, Ansager
Vejnavn: Vejlevej
Husnummer: Lokalitet: Mølby
Postnummer: 6823
By: Ansager
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11174_016.tif


Historisk kort over Mølby Kro Trinbræt
Mølby Kro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mølby Station lå 28,4 km. fra første station.

Mølby station var med privat pakhus og der var en transportør over banen mellem silon og kornlager. Mølby station lå i byen Skovlund, men blev opkaldt efter Mølby bro og kro for at undgå forveksling med Skovlunde station i København.


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseSyrenvej 15, 6823 Ansager
Højdeplacering over havet33,9 meter
GPS koordinater55.737318,8.709860

Billede af Mølby Station.
Billede af Mølby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Skovlund Station - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Mølby Station
Sted: Danmark, Jylland, Skovlund
Vejnavn: Syrenvej
Husnummer: Lokalitet: Skovlund
Postnummer: 6823
By: Ansager
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06350_010.tif


Historisk kort over Mølby Station
Mølby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Adelvej Trinbræt lå 29,7 km. fra første station.

Adelvej trinbræt var med venteskur af den type med afvalmet tag.


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet31,6 meter
GPS koordinater55.751927,8.717152

Billede af Adelvej Trinbræt.
Billede af Adelvej Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Mølby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H02565_009.tif


Historisk kort over Adelvej Trinbræt
Adelvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet30,0 meter
GPS koordinater55.76299503328527,8.72822109593709

Historisk kort over Tyndkær Trinbræt med Sidespor
Tyndkær Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Eg Station lå 35,4 km. fra første station.

Ved Eg station udgik der en smalsporsbane til Urup tørvefabrik


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektE. Ambt og A. Preisler
AdresseEg Mejerivej 10, 7200 Grindsted
Højdeplacering over havet29,0 meter
GPS koordinater55.764635,8.795976

Billede af Eg Station.
Billede af Eg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Eg station
Sted: Danmark, Jylland, Lamborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1950
Note: Eg station på Varde-Grindsted Jernbane
Id: OD00218_031.tif


Historisk kort over Eg Station
Eg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jerrig Trinbræt lå 38,0 km. fra første station.

Jerrig trinbræt blev anlagt i slutningen af 1930'erne og var uden læskur.


Byggeår1938
Åbnet1938
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet32,0 meter
GPS koordinater55.76752287713227,8.836816032030555

Historisk kort over Jerrig Trinbræt
Jerrig Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Loft Trinbræt lå 40,2 km. fra første station.

Loft trinbræt havde venteskur med vinduer!


Byggeår1919
Åbnet1919.04.12
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet35,0 meter
GPS koordinater55.766568530225065,8.870172846900374

Billede af Loft Trinbræt.
Billede af Loft Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1963 - Ølgodvej 1
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Grindsted, Morsbøl
Vejnavn: Ølgodvej
Husnummer: 1
Lokalitet: Loft
Postnummer: 7200
By: Grindsted
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1963
Note: Loft Trinbræt ses i baggrunden
Id: H12824_010.tif


Historisk kort over Loft Trinbræt
Loft Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1960
Åbnet1960
Nedlagt1972.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet39,6 meter
GPS koordinater55.76548450124722,8.914962728842552

Historisk kort over Bygvænget Trinbræt
Bygvænget Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grindsted Station (Gi) var Varde-Grindsted Jernbane's endestation og lå 44,3 km. fra første station.

Den første station i Grindsted var en beskeden midlertidig træbygning, der ibrugtoges som stationsbygning ved Vejle-Vandel-Grindsted banens forlængelse til Grindsted den 21. maj 1914. Den første station, som var tegnet af arkitekt Axel Giersing, havde en stationsbygning, der lå som en isoleret ø midt i et gigantisk byggerod, da der var ved at blive etableret andre baner til både Bramming (åbnet den 12. november 1916 ), Brande (åbnede den 1. december 1917), Troldhede (åbnede den 25. august 1917) og Kolding (åbnede den 25. august 1917).

Grindsted anden Station åbnede den 12. november 1916 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.

Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.

For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.

Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.

Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi


Byggeår1914
Åbnet1916.11.12
Nedlagt2012.06.03
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
StednavneforkortelseGi
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.758920,8.931499

Billede af Grindsted Station.
Billede af Grindsted Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2023
Download billede

Historisk kort over Grindsted Station
Grindsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)