Lemvig-Harboøre - operatør: VLJ



Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) – En Historisk Privatbane i Vestjylland

Vemb-Lemvig Jernbane, senere kendt som VLTJ (Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane), var en af de tidlige privatbaner i Danmark. Banen spillede en væsentlig rolle i udviklingen af infrastrukturen i det vestlige Jylland og forbød små samfund med det nationale jernbanenet. Vemb-Lemvig Jernbane blev etableret i 1879 og var oprindeligt en selvstændig bane mellem Vemb og Lemvig, men senere blev den fusioneret med Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ) for at danne det, vi i dag kender som VLTJ. Denne artikel beskriver jernbanens historie, dens rolle i regionen og de udfordringer, der opstod undervejs.

Baggrund og Oprettelse

I 1874 blev der givet bemyndigelse fra den danske regering til at oprette en jernbane mellem Vemb og Lemvig eller Lemvig Havn. Det blev dog hurtigt klart, at økonomien i projektet var udfordret, da området var tyndt befolket, og der skulle spares på anlægsomkostningerne. Det førte til, at Vemb-Lemvig Jernbane blev Danmarks første ubevogtede og uindhegnede jernbane. Banen blev indviet i 1879, og fra starten havde den tre daglige togafgange i hver retning.

En af de første udfordringer var placeringen af Lemvig Station, som blev bygget på en bakke uden for byen. Dette skyldtes, at det ville have kostet yderligere 81.600 kroner at føre banen helt ned til bymidten og havnen. På trods af dette blev der dog hurtigt et behov for en havnebane, der kunne håndtere godstrafik, hvilket førte til åbningen af Lemvig Havnebane i 1892. 

Den Stejle Lemvig Havnebane

Denne bane, der var karakteriseret ved sin stejle skråning ned til havnen, blev hurtigt kendt som "Bjergbanen." En af de mest unikke strækninger på Lemvigbanen var havnebanen, der blev etableret i 1892 for at håndtere godstrafik til og fra havnen. Banen var kendt for sin stejle skrænt ned til havnen, hvor togene måtte rebroussere (skifte retning) for at klare de skarpe stigninger. Banen blev forlænget i 1904, da togene blev længere, og rebroussementet blev en nødvendighed for at håndtere stigningen.

Havnebanen spillede en afgørende rolle i godstrafikken fra Lemvig Havn, men den var også kendt for at være udfordrende at køre på. Selvom den blev brugt til turisttog i en periode, blev den senere lukket på grund af den dårlige tilstand af skinnerne, og i dag er "Bjergbanen" ikke længere i drift.

Drift og Materiel

Vemb-Lemvig Jernbane blev drevet med et meget spartansk setup. Banen havde lette skinner, der kun vejede 17,4 kg pr. meter, og svellerne var uimprægnerede, hvilket begrænsede deres holdbarhed. Der var ingen hegn ved banen, ingen bevogtning af overkørsler og heller ingen signalanlæg. Det rullende materiel var ligeledes begrænset og bestod af tre små tenderlokomotiver, seks personvogne og syv godsvogne.

Stationsforstanderne langs banen deltog ikke i jernbanens sikkerhedstjeneste, da de også havde andre opgaver. Mange af dem drev f.eks. kroer eller havde andre småjobs for at sikre deres indtægt. Banen var primært en lokalforbindelse, og den havde ikke de samme ressourcer som de statslige baner, hvilket gjorde, at det ofte var nødvendigt at finde alternative løsninger.

Fusion med Lemvig-Thyborøn Jernbane

Allerede tidligt var der planer om at forlænge banen fra Lemvig til Thyborøn. Thyborøn var en vigtig fiskerihavn, og behovet for transport af fisk var stigende. Desuden var der forventninger om øget trafik, hvis staten anlagde en statshavn i Thyborøn. Det tog dog over 20 år, før denne forlængelse blev en realitet, og Lemvig-Thyborøn Jernbane åbnede for drift.

Den 16. august 1921 blev de to baner, Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) og Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ), fusioneret og blev til Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ). Dette skabte en stærkere privatbane, der kunne håndtere både gods- og persontrafik i Vestjylland. Samarbejdet mellem de to baner var allerede tæt, da de havde fælles driftsbestyrer og personale i Lemvig.

Modernisering og Overgang til Midtjyske Jernbaner

Med fusionen i 1921 var VLTJ blevet en mere solid enhed, men jernbanen stod stadig over for udfordringer med økonomien og driften af de gamle spor og rullende materiel. I årene efter fusionen blev der foretaget flere forbedringer af skinner og materiel, men økonomiske problemer og skiftende transportbehov i regionen pressede fortsat privatbanen.

I dag drives strækningen af Midtjyske Jernbaner, som fortsætter med at betjene lokalområdet. Selvom Lemvig Havnebane er lukket, er den historiske Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane stadig en vigtig del af den lokale infrastruktur og spiller en rolle i transporten af både passagerer og gods.


Vigtige stamdata for Lemvig-Harboøre

Jernbanens længde i km 17,7
BaneforkortelseVLJ
Jernbanen åbnet1899.07.22
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
El driftNej
Bane statusLokalbane



Lemvig-Harboøre havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetLemvig Station (Lmv)0,0 km
Stedet er fotograferetBalleby Trinbræt (Bat)3,8 km
Houmaa Trinbræt5,3 km
Stedet er fotograferetKlinkby Station (Kli)6,7 km
Stedet er fotograferetNejrup Trinbræt (Net)8,6 km
Stedet er fotograferetStrande Station (Sta)10,5 km
Stedet er fotograferetVictoria Street Trinbræt (Vic)12,0 km
Stedet er fotograferetVejlby Nord Trinbræt (Vet)12,4 km
Stedet er fotograferetVrist Billetsalgssted med Sidespor (Vri)14,5 km
Stedet er fotograferetHarboøre Station (Hbø)17,7 km


Lemvig Station (Lmv) var Lemvig-Harboøre banens første station

Lemvig første Station fra 1879 var på Vemb-Lemvig Jernbanen næsten pompøs sammenlignet med Vemb-Lemvig Jernbanens øvrige stationsbygninger.

Fra starten var pladsforholdene meget kaotiske, da staionsbygningen foruden stationsfaciliteter indeholdt hovedkontor, postlokaler, restauration, to boliger m.m. Alligevel skete der ikke større udvidelser og forbedringer. I år 1908 nedbrændte stationsbygningen og resterne blev først fjernedes året efter, da den nuværende banegård blev taget i brug.

Byggeår1908
Åbnet1908
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdsvej 2, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseLmv
Højdeplacering over havet33,1 meter
GPS koordinater56.546851,8.299981


Billede af Lemvig Station.
Billede af Lemvig Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 26. april 2024




Balleby Trinbræt (Bat) lå 3,8 km. fra første station.

Balleby Billetsalgssted med sidespor, men blev nedsat til trinbræt i 1923 og sidesporet blev fjernet omkring 1970.

Byggeår1899
Åbnet1970
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBallebyvej 29, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseBat
Højdeplacering over havet23,0 meter
GPS koordinater56.5475900003105,8.242230570835673


Billede af Balleby Trinbræt.
Billede af Balleby Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Houmaa Trinbræt lå 5,3 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
Nedlagt1900 September
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,0 meter
GPS koordinater56.552318,8.223589




Klinkby Station (Kli) lå 6,7 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationspladsen 3, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseKli
Højdeplacering over havet18,1 meter
GPS koordinater56.564959,8.220454


Billede af Klinkby Station.
Billede af Klinkby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Nejrup Trinbræt (Net) lå 8,6 km. fra første station.

Nejrup Trinbræt blev nedlagt igen den 9. september 1900, men blev genåbnet den 1. juli 1924.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNejrupvej 50C, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseNet
Højdeplacering over havet11,4 meter
GPS koordinater56.565576,8.187731


Billede af Nejrup Trinbræt.
Billede af Nejrup Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Strande Station (Sta) lå 10,5 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHarboørevej 4, 7620 Lemvig
StednavneforkortelseSta
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater56.568940,8.160327


Billede af Strande Station.
Billede af Strande Station.
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 21. maj 2020




Victoria Street Trinbræt (Vic) lå 12,0 km. fra første station.

Victoria Street Station blev anlagt den 13. november 1923 med det oprindelige navn Vejlby Stoppested, men da skiltet forsvandt, opsatte beboere et nyt med det nuværende navn (Victoria Street Station) som blev det officielle navn med sommerkøreplanen maj 1991.

Byggeår1923
Åbnet1923.11.13
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKnaresbrovej 2, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseVic
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater56.577258,8.143258


Billede af Victoria Street Trinbræt.
Billede af Victoria Street Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: den 21. maj 2020




Vejlby Nord Trinbræt (Vet) lå 12,4 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
Nedlagt2009.06.01
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseVet
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater56.582566,8.142101


Billede af Vejlby Nord Trinbræt.
Billede af Vejlby Nord Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vejlby Nord Trinbræt.

Titel: Sommerhus
Person: Bygningsnavn: Sommerhus
Sted: Danmark, Jylland, Vejlby, Doblervej
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Sommerhuset ligger på hjørnet mellem Dalevej og Doblervej
Id: H10831_035.tif




Vrist Billetsalgssted med Sidespor (Vri) lå 14,5 km. fra første station.

Vrist Billetsalgssted blev oprettet den 1. februar 1961 med sidespor. Sidesporet blev blev fjernet i 1965, og billetsalgsstedet blev nedsat til trinbræt den 1. september 1977.

Byggeår1961
Åbnet1961.02.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBragdøvej 3, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseVri
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater56.601008,8.147984


Billede af Vrist Billetsalgssted med Sidespor.
Billede af Vrist Billetsalgssted med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Harboøre Station (Hbø) var Lemvig-Harboøre's endestation og lå 17,7 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 4, 7673 Harboøre
StednavneforkortelseHbø
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater56.621361,8.179774


Billede af Harboøre Station.
Billede af Harboøre Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 27. april 2024




Litteratur for: Lemvig-Harboøre

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
156

Dansk Jernbane-Klub
8787050439
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
P. Thomassen
1979
258


Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7