Klampenborgbanen [1917-1934] - operatør: DSB, en artikel om Klampenborgbanen [1917-1934]




Klampenborgbanen: Fra 1917 til 1934 – Overgangen fra Traditionel Bane til S-tog

Klampenborgbanen har en lang og fascinerende historie, der strækker sig fra dens første planlægning i 1861 til dens rolle som en vigtig del af Københavns S-togssystem. Banens udvikling fra 1917 til 1934 var præget af en række tekniske og infrastrukturelle forandringer, som banede vejen for den elektrificering, der i sidste ende gjorde den til en af de første S-togs-strækninger i København.

Boulevardbanens Åbning i 1917

Den 1. december 1917 åbnede Boulevardbanens østlige dobbeltspor, hvilket flyttede størstedelen af trafikken mod Klampenborg til denne nye forbindelse. Som en konsekvens blev den gamle Klampenborgbanestation nedlagt. På trods af dette forblev strækningen over Nørrebro en del af Nordbanen frem til den 1. oktober 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og forbindelsen til Hellerup blev taget i brug.

Den oprindelige Klampenborgbane's indre del blev herefter nedlagt, men der blev i stedet indsat tog i pendulfart på strækningen mellem Nørrebro og Hellerup. Fra 1926 blev der desuden indført stop ved Lyngbyvej Trinbræt, som senere blev erstattet af den nuværende Ryparken Station. I 1930 blev denne strækning mellem Nørrebro og Lyngbyvej erstattet af den nuværende ringbane, som løber et stykke vest for den gamle Klampenborgbane.

Kapacitetsproblemer og Udvidelse af Sporanlægget

Selvom Kystbanen i de tidlige år havde oplevet skuffende passagertal, begyndte der i 1920'erne at opstå trængsel på skinnerne. Den stigende trafik, både lokaltog til Klampenborg og regionaltog til Helsingør, medførte kapacitetsproblemer, da begge baner delte de samme to spor. For at afhjælpe situationen og forbedre forbindelserne blev der allerede i forbindelse med planlægningen af Københavns 3. Hovedbanegård (den nuværende) i 1903 eksproprieret jord til et nyt dobbeltspor mellem Hellerup og Klampenborg.

Anlægsarbejdet blev dog først sat i gang i 1919. I perioden 1921-1924 blev en række viaduktanlæg opført som erstatning for de tidligere jernbaneoverskæringer i niveau, som med den stigende trafik var blevet både farlige og upraktiske. Det nye dobbeltspor blev taget i brug den 15. maj 1928. Mellem Hellerup og Charlottenlund blev sporene lagt vest for den eksisterende linje, mens de mellem Charlottenlund og Klampenborg blev anlagt på østsiden af det eksisterende anlæg.

Ordrup Station og Udvidelsen af Infrastruktur

Da Klampenborgbanen oprindeligt blev åbnet, var der kun omkring 800 indbyggere i og omkring Ordrup, hvilket betød, at der ikke var passagergrundlag for en station på dette tidspunkt. Men i takt med at indbyggertallet steg, og området blev mere beboet, pressede de lokale på for en station. Som resultat heraf blev Ordrup Station indviet i 1924. Denne station blev hurtigt en vigtig del af lokaltrafikken og bidrog til at øge banens popularitet.

Elektrificering og Indførelse af S-tog

Den store udflugtstrafik på Klampenborgbanen – så sent som i 1950 var søndagen banens travleste dag – gjorde strækningen til et oplagt valg, da elektrificeringen af de københavnske jernbaner blev planlagt. Den 3. april 1934 blev den første S-togs-strækning i København indviet, og denne gik ad Klampenborgbanen fra Klampenborg til Hellerup og videre over Vanløse til Frederiksberg. Den 15. maj samme år blev det vestlige dobbeltspor mellem Hellerup og København H også omdannet til en S-bane.

Som S-bane mellem Hellerup og Klampenborg blev strækningen den korteste af de seks radiale S-baner i København. Den løb parallelt med Kystbanen og betjente både boligområderne i det østlige Gentofte samt de populære udflugtsmål som Charlottenlund Slot, Bellevue Strand, Dyrehavsbakken og Jægersborg Dyrehave.

Klampenborgbanens Rolle i Det Moderne Jernbanenet

Klampenborgbanen er i dag forbundet med Nordbanen i Hellerup, og de fleste tog på strækningen kommer fra og fortsætter videre mod Københavns Hovedbanegård. Om natten og ved sporarbejde betjenes Klampenborgbanen dog af tog fra Ringbanen. Banen er nu en del af S-togsnettet og betjenes af S-togslinje C, som stopper ved alle stationer langs ruten. Fra Københavns Hovedbanegård fortsætter linje C ad Frederikssundsbanen til Ballerup og Frederikssund.

Før 1979 blev strækningen til Klampenborg primært betjent af S-togslinje A. I myldretiden havde Ringbanen, der ellers havde endestation i Hellerup, tidligere været forlænget til Klampenborg, men denne praksis ophørte med 2007-køreplanen. I stedet fik linje C flere afgange i løbet af dagen. Siden 2012 har S-togslinje F dog betjent strækningen til Klampenborg om natten efter fredag og lørdag, hvor linje C er afkortet til København H.

Pendlertrafik og Fremtiden for Klampenborgbanen

Selvom den søndagstrafik, der engang dominerede Klampenborgbanen, er blevet mindre vigtig i takt med, at befolkningen i København er flyttet længere væk fra centrum, er banen stadig en vigtig del af pendlertrafikken. I dag benytter mange pendlere banen i den modsatte retning, fra forstæderne til centrum, hvilket gør Klampenborgbanen til en vigtig komponent i Københavns S-togssystem.


Vigtige stamdata for Klampenborgbanen [1917-1934]

Jernbanens længde i km 13,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 19. februar 1861
BaneforkortelseDSB
Statstilskud i %100%
Dato for Koncession1861.12.14
Jernbanen åbnet1917.12.01
Jernbanen nedlagt1934-04-03
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
Bane statusLokalbane



Oversigt over de historiske ændringer af Klampenborgbanen

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Klampenborgbanen [1917-1934]DSB 13,31917.12.011934-04-03
Klampenborgbanen [1863-1917]DSB 12,31863.07.221917.12.01



Klampenborgbanen havde følgende stoppesteder



København Hovedbanegård (Kh) var Klampenborgbanen banens første station

Københavns Hovedbanegård – Danmarks Hjerte for Jernbanetrafik

Københavns Hovedbanegård, Danmarks største og travleste jernbanestation, blev indviet den 30. november 1911. Ved åbningen holdt kronprins Christian X og trafikminister Thomas C. Larsen taler, der markerede en ny æra for dansk jernbanetransport. Dagen efter, den 1. december 1911, kørte indvielsestoget officielt fra stationen og åbnede dermed stationens vigtige rolle som knudepunkt for både nationale og internationale togforbindelser.

Heinrich Wencks Arkitektoniske Mesterværk

Københavns Hovedbanegård er tegnet af den berømte arkitekt Heinrich Wenck, der på det tidspunkt var Statsbanernes overarkitekt. Wenck havde allerede opnået stor anerkendelse for sine mange ikoniske stationer som Østerport Station og stationerne langs Nyborgbanen. Wenck blev assisteret af Einar Ambt, søn af DSB's generaldirektør Charles Ambt, som også bidrog til projektets tekniske udførelse.

Banegården blev dog ikke til uden udfordringer. Fra 1898 til 1902 præsenterede Wenck flere forslag til en ny banegårdsbygning, men disse blev afvist af Rigsdagen som for overdådige og urealistiske. Forslagene omfattede både en banegård og administrationsbygning for Statsbanerne, men i sidste ende blev det kun til en banegård. Bygningens interiør blev også påvirket af stramme budgetter, hvilket resulterede i en mere afdæmpet indretning sammenlignet med Wencks tidligere arbejder.

Stilmæssig Sammenhæng med Københavns Arkitektur

Københavns Hovedbanegård deler flere arkitektoniske træk med andre store bygninger fra samme periode, såsom Københavns Rådhus. Både rådhuset og hovedbanegården anvender materialer som mursten, skifer og granit og er rige på dekorative detaljer. En af stationens mest karakteristiske træk er brugen af en træbuekonstruktion i både ankomst- og afgangshallernes tag samt over perronerne, en løsning inspireret af Herholdts gamle banegård i København. Wenck undgik traditionelt brugen af støbejern og holdt sig til træ og mursten i sine designs, men fundamentet og kælderetagen er dog udført i solid jernbeton.

Udsmykning og Bygningens Detaljer

En af de mest iøjnefaldende udsmykninger på stationen er de 10 sandstensfigurer, som pryder hovedfacaden. Disse figurer, skabt af maleren Jens Martin Victor Lund i 1910, forestiller folk i nationaldragter og er en hyldest til Danmarks kulturhistorie. Ud over de menneskelige figurer har Wenck også skabt en perronbygning med seks perroner til passagertrafik samt fem lavere bagageperroner.

Stationens ydre er bemærkelsesværdig med sine udsmykkede tårne, herunder et pyramideformet tårn med kobberspir og en imponerende vestibule. Inde i vestibulen findes en vindrose, der er forbundet med vindfløjen, og som viser vindretningen. Det rigt dekorerede træskærerarbejde og de mange detaljer såsom messingdørskilte, lysekroner og smedejernsskilte med DSB-logo bidrager til banegårdens unikke atmosfære.

Funktionalitet og Udvikling af Stationen

Københavns Hovedbanegård blev oprindeligt bygget med seks perroner og en skarp opdeling mellem ankomst- og afgangshallen, hvilket reflekterede samtidens fokus på at adskille passagerer i to strømme. Denne adskillelse blev dog nedbrudt i 1934, hvor to brede passager blev skabt for at forbedre passagerflowet. Samtidig var der indrettet forskellige ventesale opdelt efter klasse – 1., 2. og 3. klasse – samt kiosker, hvoraf den sidste af disse forsvandt ved ombygningen i 1994.

Perronhallerne, der strækker sig over sporene, var oprindeligt tiltænkt at være dækket af et stort sammenhængende tag. Men på grund af besparelser fra Rigsdagen blev dette forslag ikke gennemført. I stedet måtte Wenck nøjes med at designe separate perrontage med små tilføjelser, der forbinder dem med hovedbygningen. Denne løsning er en påmindelse om de politiske og økonomiske realiteter, som stationen blev skabt under.

Tilføjelser og Ombygninger

I årene efter stationens indvielse blev der foretaget flere udvidelser og tilpasninger. I 1919-1921 blev administrationsfløjen mod Bernstorffsgade forlænget af Wenck og hans efterfølger, K.T. Seest. Denne forlængelse var dog langt mindre udsmykket end resten af stationen og bærer præg af en mere praktisk funktion.

Under opførelsen blev det desuden først på et sent tidspunkt opdaget, at der manglede en tunnel, som passagererne kunne bruge til at skifte perron. Dette betød, at perronerne måtte brydes op igen, så tunnelen kunne konstrueres. Denne tunnel blev senere udvidet til også at forbinde stationen med Centralpostbygningen.

S-tog og Modernisering af Perronerne

Sporene 9-12, der i dag benyttes af S-tog, blev oprindeligt opført til nærtrafikken og først taget i brug i 1921, da de sidste to spor af Boulevardbanens fire spor åbnede. Før 1934 blev spor 12-perronen brugt til ankommende tog, der skulle tømmes for passagerer, men dette ændrede sig, da S-toget blev introduceret samme år. S-togs-nettet blev hurtigt en vigtig del af hovedbanegårdens drift, og stationen udviklede sig til et centralt knudepunkt for både fjerntog og regional trafik.

Kulturarv og Modernisering

Københavns Hovedbanegård er ikke blot en vigtig transportterminal, men også et arkitektonisk og historisk vartegn i Danmark. Stationens oprindelige detaljer og stilistiske valg er bevaret gennem årene, selvom der løbende er blevet foretaget moderniseringer og ombygninger for at imødekomme de stigende krav til kapacitet og funktionalitet.

Den seneste store renovering i 1994 fjernede nogle af de gamle kiosker og ventesale, men bevarede samtidig mange af de arkitektoniske detaljer, der kendetegner Wencks oprindelige design. I dag er Københavns Hovedbanegård ikke blot et funktionelt trafikknudepunkt, men også en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie og et symbol på den stolte tradition inden for dansk arkitektur og ingeniørkunst.

Heinrich Wencks Vision for Danmark

Heinrich Wenck designede Københavns Hovedbanegård med et klart formål for øje: at skabe en bygning, der både var funktionel og repræsenterede dansk kultur og arkitektur. Wenck udtalte om sin vision:

"passende for Danmark – for vort Lands Forhold og dets Karakter – saaledes, at det sidste Indtryk, som bortdragende Danske fik, var samme, som mødte de ankommende Fremmede: – Noget dansk."

Med denne tankegang lykkedes det Wenck at skabe en banegård, der forener funktion og skønhed og samtidig står som et tidløst symbol på dansk design og jernbanetradition.

Københavns Hovedbanegård er ikke blot en af de vigtigste stationer i Danmark, men også en bygning med en rig historie og enestående arkitektoniske detaljer. Den står som et vidnesbyrd om dansk ingeniørkunst og arkitektur og har gennem årtier været et centralt knudepunkt for både nationale og internationale togforbindelser. Hovedbanegårdens kombination af funktionalitet og æstetik gør den til et unikt stykke dansk kulturarv.

Byggeår1911
Åbnet1911.12.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseReventlowsgade 7, 1651 København V
StednavneforkortelseKh
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater55.672723,12.564776


Billede af København Hovedbanegård.
Billede af København Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede



Nørreport Station (Kn) lå 1,5 km. fra første station.

Nørreport Station – Fra Fortidens Nørreport til Nutidens Travleste Knudepunkt

Nørreport Station, der i dag er Danmarks travleste station, har en lang og fascinerende historie. Stationen skulle oprindeligt have heddet Frederiksborggade Station, men dette navn blev nedstemt. Med mange andre stationer i København, der allerede bar navne som Frederikssund og Frederiksberg, mente man, at et navn som Frederiksborggade Station blot ville skabe forvirring. I stedet valgte man at opkalde stationen efter byporten Nørreport, som var blevet revet ned i 1857. Som en hyldest til byporten blev der opstillet en kilometersten på Frederiksborggade tæt på stationen.

Anlæggelsen af Nørreport Station

Nørreport Station blev anlagt som en del af Boulevardbanen, der åbnede den 1. juli 1918. Stationen fungerede dog i starten kun som et billetsalgssted, da de to vestlige jernbanespor ikke var færdige på grund af materialemangel under Første Verdenskrig. Først den 1. oktober 1921 blev disse spor taget i brug, og de var oprindeligt beregnet til nærtrafik. Da S-togs-nettet blev indført i 1934, blev disse spor en del af den nye S-bane.

På grund af forsinkelserne i anlægsarbejdet blev det besluttet, at lokaltogene til Rungsted midlertidigt skulle benytte fjerntogssporene, hvilket førte til opførelsen af en smal perron. Denne perron var væsentligt smallere end nærtogsperronen og var forskudt i forhold til denne.

De Cirkulære Bygninger – "Suppeterrinerne"

Oprindeligt bestod Nørreport Station over jorden af to cirkulære bygninger, en på hver side af Frederiksborggade. Disse bygninger blev designet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, der også tegnede mange andre ikoniske jernbanebygninger i Danmark. De runde bygninger blev hurtigt døbt "suppeterrinerne" på grund af deres karakteristiske form. De rummede blandt andet billetsalg, ventilationsanlæg og en lille ventesal for sporvognspassagerer.

I 1932 blev de cirkulære bygninger revet ned som led i en stor ombygning forud for S-banens åbning. Ombygningen var nødvendig for at tilpasse stationen til den øgede trafik og de nye teknologiske krav. Selv om "suppeterrinerne" blev fjernet, overlevede trappenedgangene til S-togs-perronen og bevarede mange af deres dekorative elementer. Den sydlige trappe havde en balustrade med attisk båndslyng, mens den nordlige trappe var prydet med søjler, der bar kugler. Disse trappenedgange stod, indtil stationen igen blev ombygget i 2011-2013 som led i integrationen mellem Nørreport Station og den nye Metrostation.

Modernisering og Sænkning af Sporene

Under ombygningen i 1932 blev nærtrafiksporene sænket for at skabe plads til køreledninger, der skulle elektrificere S-togs-nettet. Dette arbejde blev gentaget i 1985, da fjerntrafiksporene blev sænket for at elektrificere Kystbanen. Den nye station, som stod klar i 1934, blev designet af arkitekt K.T. Seest, der var efterfølgeren til Heinrich Wenck. Stationen fra 1934 var en markant funktionalistisk bygning, og som noget nyt blev stationsnavnet oplyst med neonrør på taget.

I 1980'erne gennemgik Nørreport endnu en ombygning, hvor de oprindelige bueåbninger mellem S-togs- og fjerntrafikperronerne blev afskærmet med støjdæmpende paneler. Denne ændring blev gennemført for at reducere støjniveauet og forbedre stationens akustik.

Integration med Metrostationen og Nyeste Ombygning

Mellem 2011 og 2013 gennemgik Nørreport Station en omfattende modernisering som en del af integrationsprojektet med Metrostationen. Formålet var at skabe en mere moderne, effektiv og brugervenlig station, der kunne håndtere den stigende trafik af både metro- og togpassagerer. Trappenedgangene, som havde overlevet siden 1932, blev revet ned som led i ombygningen. Den nye station blev designet med et åbent og lyst udtryk, hvor store paddehatte-lignende tage nu præger stationsområdet.

Samtidig blev stationsområdet gjort mere tilgængeligt for fodgængere og cyklister, hvilket har været en vigtig del af det nye design. Området omkring stationen, herunder Israels Plads og Torvehallerne, er også blevet opgraderet og er nu et populært samlingssted for både lokale og turister.

Nørreport Station i Dag

I dag er Nørreport Station den travleste station i Danmark med dagligt flere hundrede tusinde passagerer, der skifter mellem tog, metro, bus og cykel. Stationen ligger i hjertet af København og er omgivet af nogle af byens mest populære attraktioner som Botanisk Have, Rosenborg Slot, Rundetårn og Kongens Have. Det nærliggende madmarked, Torvehallerne, tilbyder et bredt udvalg af delikatesser og gør stationen til et populært sted at besøge, også for dem, der ikke nødvendigvis skal rejse.

Nørreport Station er blevet en vigtig del af Københavns infrastruktur og en central transportknudepunkt, hvor passagerer nemt kan skifte mellem forskellige transportmidler. Det åbne og tilgængelige design af stationen gør det også til et af de mest brugervenlige transportcentre i København.

Fremtiden for Nørreport Station

Med den kontinuerlige udvikling af Københavns infrastruktur forventes Nørreport Station fortsat at spille en central rolle i byens transportnetværk. Der er planer om at fortsætte med at forbedre faciliteterne og øge kapaciteten for at imødekomme den stigende efterspørgsel. Stationens placering gør den ideel til at forbinde både lokale og internationale rejsende, og den vil forblive et knudepunkt for byens kollektive transport i mange år fremover.

Nørreport Station har gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling siden dens åbning i 1918. Fra de oprindelige "suppeterriner" til dagens moderne og åbne design har stationen tilpasset sig skiftende tider og teknologier. Med sin centrale placering og rolle som en vigtig del af Københavns transportnetværk vil Nørreport Station fortsat være en af de mest travle og betydningsfulde stationer i Danmark.

Byggeår1918
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørre Voldgade 13, 1358 København K
StednavneforkortelseKn
Højdeplacering over havet9,8 meter
GPS koordinater55.683081,12.571155


Billede af Nørreport Station.
Billede af Nørreport Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. april 2011
Download billede



Østerport Station (Kk) lå 3,1 km. fra første station.

Østerport Station: En Historisk Jernbanestation i Hjertet af København

Østerport Station blev anlagt mellem 1896 og 1897 som endestation for Kystbanen og hed oprindeligt Østerbro Station, uformelt kendt som Østbanegården. Stationens design i nationalromantisk stil er tegnet af den kendte arkitekt Heinrich Wenck, og stationen har bevaret sin oprindelige form med enkelte moderniseringer over årene. I dag er Østerport en vigtig del af Københavns transportsystem og betjener både S-tog, regionaltog og Øresundstog.

Stationens Arkitektoniske Design

Østerport Station er en fremtrædende bygning i Københavns bylandskab og blev designet af Heinrich Wenck i en nationalromantisk stil, som afspejler den arkitektoniske smag fra slutningen af det 19. århundrede. Stationsbygningen blev nænsomt moderniseret, og selv de oprindelige træperronhalvtage, som Wenck tilføjede i 1914-1915, er bevaret. Bygningen og dens detaljer, som lysekronerne i forhallen, vidner om en tid, hvor stationsarkitektur blev betragtet som et symbol på nationens teknologiske og kulturelle fremskridt.

I årene efter stationens opførelse blev der tilføjet en ny perron og stationstilbygning parallelt med de to gamle, og i dag har Østerport flere perroner, der effektivt håndterer den daglige strøm af passagerer.

Udviklingen af Østerport Station

Østerport Station blev anlagt som endestation for Kystbanen, og dens banetekniske forkortelse, "Kk," står for Københavns Kystbanestation. Stationen var oprindeligt forbundet med den anden hovedbanegård i København via Klampenborgbanen, der gik fra Hellerup over Nørrebro til den gamle hovedbanegård.

Med åbningen af Boulevardbanens første dobbeltspor den 1. december 1917 blev Kystbanens tog omdirigeret, så de kunne fortsætte direkte til Københavns Hovedbanegård. Dette gav passagererne nemmere og hurtigere adgang til hovedstaden, og togene, der tidligere kørte via Nørrebro, blev omlagt via Østerport.

I 1934, i forbindelse med åbningen af S-banen, skiftede stationen navn fra Østerbro Station til Østerport Station. Den nye S-bane gjorde stationen til et centralt knudepunkt for både lokaltog og regionaltog.

Moderniseringer og Ombygninger gennem Årene

Selvom Østerport Station oprindeligt skulle have været erstattet af en ny station ved åbningen af Boulevardbanen, overlevede Heinrich Wencks design takket være en ombygning i 1923, ledet af arkitekten K.T. Seest. Denne ombygning fjernede det oprindelige tårn og erstattede det med en kommandopost, som forbedrede stationens funktionalitet.

I 1970'erne blev stationen restaureret og ført tilbage til sit oprindelige udseende fra 1897. Dette arbejde inkluderede genskabelsen af tårnet i 1984 som en del af en større restaurering, og i 1992 blev stationen officielt fredet. Restaureringerne sørgede for, at stationen bevarede sin historiske charme samtidig med, at den kunne imødekomme moderne behov.

Godsbanegårdens Betydning

Østerport Station har også spillet en vigtig rolle i godstransporten. I begyndelsen af det 20. århundrede var stationen forbundet med Københavns Frihavn, og området omkring Østerport Station husede store rangerarealer, som gjorde stationen til et knudepunkt for godstransport. Heinrich Wenck designede en remise og et vandtårn ved Langeliniebroen, som supplerede stationens kapacitet for godstransport.

Fra 1986 og frem spillede Østerport en vigtig rolle i transittrafikken mellem Skandinavien og Tyskland via jernbanegodsruten Danlink, som kørte mellem Helsingborg og Hamburg. Denne trafik ophørte dog i 2000, da Øresundsforbindelsen overtog rollen som hovedforbindelse mellem Danmark og Sverige.

Metroens Ankomst og Ny Infrastruktur

I 2019 blev Østerport Station yderligere udvidet med en metrostation på den nye Cityring, som ligger under Oslo Plads. Metrostationen åbnede som en del af Københavns moderne transportsystem og har forbedret tilgængeligheden til Østerport Station betydeligt. Kombinationen af S-tog, regionaltog, Øresundstog og metro gør stationen til et af de vigtigste trafikknudepunkter i København.

Derudover har stationen gennemgået flere moderniseringer for at imødekomme stigende passagerantal og forbedre sikkerheden. Blandt andet blev der anlagt nye spor til fjerntog og ændret sporlayout for at gøre det nemmere at skifte mellem de forskellige togtyper.

Afsporing ved Østerport i 2011

Den 2. januar 2011 skete der en afsporing på Østerport Station, da et tomt regionaltog blev afsporet, mens det var på vej ind på stationens spor 3. Toget kørte ind i spor 4 og beskadigede køreledningsmaster under Langeliniebroen. Hændelsen medførte skader på infrastrukturen, men der var heldigvis ingen personskader, da toget var uden passagerer.

Østerport Station i Dag

Østerport Station er i dag en travl station med ca. 20.000 daglige passagerer. Stationen betjener både S-togslinjer, Kystbanen, Øresundstog og enkelte regionaltog og InterCitytog. Den fungerer også som endestation for flere tog, der kommer fra Københavns vestlige forstæder.

Med den tilføjede metrostation i 2019 og de løbende forbedringer af infrastrukturen er Østerport Station i dag et af de vigtigste trafikknudepunkter i hovedstaden. Stationens historiske bygninger er blevet bevaret og moderniseret for at kunne håndtere det stigende antal rejsende, samtidig med at stationens arkitektoniske arv respekteres.

Østerport Station er en vigtig del af Københavns jernbanehistorie. Fra sin åbning i 1897 som Østerbro Station til dens nuværende rolle som et af Københavns centrale trafikknudepunkter har stationen gennemgået mange forandringer. Med sin kombination af historisk arkitektur og moderne infrastruktur er Østerport Station et fremragende eksempel på, hvordan fortid og nutid kan sameksistere i et byrum, der fortsat udvikler sig.

Andre navne og stavemåderFør 15.15.1934 Østerbro, før 30.11.1911 Kjøbenhavn Ø. Før 02.08.1897 Frihavnen (Aarhusgade) i tjenstekøreplanerne.
Byggeår1897
Åbnet1897.08.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
Arkitekt, som har stået for ombygningenK.T. Seest
AdresseOslo Plads 10, 2100 København Ø
StednavneforkortelseKk
Højdeplacering over havet6,8 meter
GPS koordinater55.692666,12.587520


Billede af tog ud for Østerport Station.
Billede af tog ud for Østerport Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede



Hellerup Station (Hl) lå 7,8 km. fra første station.

Hellerup Station: En Central Forbindelse i Københavns Jernbanehistorie

Hellerup Station er en af de vigtige stationer i Københavns jernbanenetværk, selvom den ikke ligger i selve Hellerup, men på Ydre Østerbro. Stationen er en vigtig transportknudepunkt og betjenes af både S-tog og regionale Kystbanetog, hvilket gør den til et travlt knudepunkt for både lokale og pendlere. Hellerup Station har en rig historie og har spillet en central rolle i udviklingen af både Kystbanen og Nordbanen siden dens opførelse.

Historien om Hellerup Station

Hellerup Station blev designet af den danske arkitekt V.C.H. Wolf og åbnede den 22. juli 1863. Samme dag blev Klampenborgbanen også indviet, hvilket gjorde Hellerup til et vigtigt forbindelsespunkt. Kun få måneder senere, den 1. oktober 1863, åbnede Nordbanen mellem Hellerup og Lyngby, hvilket yderligere styrkede stationens betydning.

Historisk set gik sporene fra Hellerup mod syd langs den nuværende Ringbane til Ryparken og videre gennem Nørrebro Station til Københavns Nordbanegård, som dengang lå ved den nuværende Kampmannsgade. Denne forbindelse var afgørende for at forbinde byens forskellige dele og for den regionale transport.

En Forgrening Station med Stor Betydning

Hellerup Station fungerer som en vigtig forgreningsstation mellem Nordbanen og Kystbanen, samt som udgangspunkt for den tidligere Ringbane, der førte til Frederiksberg Station. Selvom stationen ikke blev bygget direkte i Hellerups bymidte, der dengang lå ved Strandvejen, har den stadig haft en betydelig rolle i lokalområdet. Interessant nok kom stationen aldrig til at fungere som et centralt punkt for byudviklingen, som det ofte er tilfældet i andre byer, hvor stationer har tendens til at være omdrejningspunkt for vækst.

Stationens geografiske placering har også en særlig betydning, da den ligger på grænsen mellem Københavns Kommune og Gentofte Kommune. Dette har historisk set haft en indflydelse på, hvordan områdets udvikling har forløbet.

Udviklingen af Kystbanen og Nordbanen

I 1864 blev Nordbanen forlænget fra Hellerup til Hillerød, hvilket åbnede op for mere transport mellem København og det nordlige Sjælland. Kystbanen blev udvidet i 1897, da strækningen mellem Klampenborg og Helsingør blev etableret, og det nuværende spor mellem Østerport og Hellerup stammer også fra denne tid.

Den store omvæltning i Hellerups rolle som transportknudepunkt kom i 1917 med åbningen af Boulevardbanens østlige dobbeltspor den 1. december. Dette førte til, at trafikken mod Klampenborg blev flyttet til Hellerup, og den gamle Klampenborgbanestation blev nedlagt. Forbindelsen over Nørrebro fortsatte dog som en del af Nordbanen indtil 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor blev taget i brug. Denne udvikling cementerede Hellerups betydning som en central station for både lokal og regional transport.

Hellerup som En Del af Lokalområdet

Selvom Hellerup Station ligger på Ydre Østerbro, tæt ved Gentofte og det nordvestlige København, anses stationen stadig for at være en vigtig del af Hellerup-området. Hellerup har længe været kendt for sine velhavende kvarterer og ligger tæt på attraktioner som Experimentarium og Gammel Hellerup Gymnasium, hvilket gør stationen til et populært valg for både lokale og besøgende.

Stationens placering gør det muligt for pendlere og rejsende at have nem adgang til både Københavns centrum og de nordlige forstæder. De mange forbindelser med S-togslinjerne F, A, E og C gør det let at komme til og fra Hellerup, hvilket styrker områdets tilgængelighed.

Fredede Bygninger og Historiske Elementer

Hellerup Station har også en arkitektonisk arv, der er bevaret gennem fredninger af stationens strukturer. Blandt de fredede elementer på stationen er perrontaget, der dateres tilbage til cirka 1910. Dette tag dækker området mellem spor 2 og 3 og har været en vigtig del af stationens visuelle identitet i mere end et århundrede.

Yderligere fredede elementer inkluderer tre trappehuse, som blev bygget mellem 1895 og 1900. Disse trappehuse er placeret mellem sporene 2/3, 4/5 og 7/8 og blev fredet i år 2000. Fredningen af disse bygninger er med til at bevare stationens historiske karakter og sikre, at dens arkitektur forbliver en del af den lokale kulturarv.

Hellerup Station i Nutidens Infrastruktur

Hellerup Station spiller stadig en vigtig rolle i nutidens transportinfrastruktur, både som en central S-togsstation og som en del af det regionale jernbanenetværk. Med sin rige historie, sin arkitektoniske arv og sin strategiske placering forbliver Hellerup Station en vigtig del af både Københavns og Nordsjællands jernbanesystem.

Stationens forbindelse til både fortiden og nutiden gør den til en fascinerende destination for både historikere og jernbaneentusiaster. Dens betydning strækker sig ud over blot at være et transportknudepunkt; den er et vidnesbyrd om Københavns og omegnens jernbanehistorie.

Byggeår1863
Åbnet1863.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseRyvangs Allé 79C, 2900 Hellerup
StednavneforkortelseHl
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater55.73102555688928,12.567599189690833


Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede



Charlottenlund Station (Ch) lå 10,3 km. fra første station.

Charlottenlunds første station blev ibrugtaget ved Klampenborgbanens åbning den 22. juli 1863, og havde da stort set samme størrelse og udseende som stationsbygningen i Klampenborg.

Charlottenlund var som Klampenborg en stor udflugtsstation med skov, strand og populære traktørsteder tæt på.

Charlottenlund første station blev ved Kystbanens åbning i 1897 for lille, og erstattedes i 1899 af Charlottenlunds nuværende stationsbygning.

Byggeår1898
Åbnet1899
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseCharlottenlund Stationsplads 2, 2920 Charlottenlund
StednavneforkortelseCh
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.751759,12.572007


Billede af Charlottenlund Station.
Billede af Charlottenlund Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede



Ordrup S-togstrinbræt (Op) lå 11,6 km. fra første station.

Ordrup Station er en S-togs-station i Ordrup nord for København.

Ordrup Station blev opført i 1924 og ligger på Klampenborgbanen, der blev indviet i 1863. Stationen er opført i nyklassicistisk stil og er tegnet af overarkitekt K.T. Seest. I 2014 blev stationen renoveret af Gottlieb Paludan Architects. Hovedbygningen blev fredet i 1992.

Byggeår1924
Åbnet1924.07.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseOrdrup Station 1, 2920 Charlottenlund
StednavneforkortelseOp
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater55.762974,12.583638


Billede af Ordrup S-togstrinbræt.
Billede af Ordrup S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede



Klampenborg Station (Kl) var Klampenborgbanen's endestation og lå 13,3 km. fra første station.

Klampenborg Station: En Historisk Plet på Kystbanen

Klampenborg Station, beliggende nord for København, er en historisk og arkitektonisk perle i det danske jernbanenet. Stationen fungerer i dag som en vigtig mellemstation på Kystbanen mellem Københavns Hovedbanegård og Helsingør, og den er endestation for S-togets linje C, som forbinder Klampenborg med Frederikssund. Klampenborg Station, der blev indviet i 1863, har en rig historie og en unik arkitektur, som fortsat tiltrækker både rejsende og besøgende.

Stationens Historie og Arkitektur

Klampenborg Station blev åbnet i 1863 som en del af Klampenborgbanen, en rute designet til at betjene de forlystelsessøgende københavnere, der ønskede at tage på udflugter til Dyrehaven, Dyrehavsbakken og Bellevue Strand. Jernbanens formål var at bringe folk fra hovedstaden til disse populære naturområder, hvilket gjorde Klampenborg Station til et vigtigt udflugtsmål.

Arkitekten bag stationen var V.C.H. Wolff, som designede stationen i den karakteristiske "klassicistisk schweizerstil", der er kendetegnet ved sine dekorative træudskæringer og unikke bygningselementer. Denne stil giver stationen et særligt arkitektonisk udtryk, som er sjældent i Danmark. Stationen er blevet udvidet flere gange gennem årene, men den oprindelige bygning er fredet, og mange af de originale træk er bevaret.

Klampenborgbanen og Skovtursjernbanen

Klampenborg Station var oprindeligt endestation på Klampenborgbanen, en rute specielt designet til at bringe københavnere til naturområder og forlystelsesparker. I slutningen af 1800-tallet var der stor efterspørgsel efter rekreative udflugtsmuligheder uden for København, og jernbanen gjorde det muligt for folk at tage på skovture til Dyrehaven eller nyde en dag på Bellevue Strand.

Dyrehavsbakken, der ligger kun 10 minutters gang fra stationen, er verdens ældste forlystelsespark, og den var en af de vigtigste attraktioner for de rejsende, der benyttede Klampenborgbanen. Med Klampenborg Station som udgangspunkt blev det let for folk at besøge både Dyrehaven og Bakken, hvilket gjorde stationen til et populært udgangspunkt for familieudflugter.

Stationens Placering og Omgivelser

Klampenborg Station er ideelt placeret i forhold til en række populære besøgssteder i området. Fra stationen er der kun få minutters gang til Bellevue Strand og Strandvejen, hvor folk kan nyde en dag ved vandet eller besøge det ikoniske Bellevue Teater, som ligger lige ved siden af stationen. Teatrets bagside kan faktisk ses fra perronen, hvilket gør stationen til en central del af det lokale kulturliv.

En af stationens mest kendte naboer er Røde Port, en af hovedindgangene til Jægersborg Dyrehave, som ligger blot et stenkast fra stationen. Dyrehaven er kendt for sine vidtstrakte skove og fritgående hjorte, og området er et populært mål for både lokale og turister. Hestevogne holder ofte ved stationen og tilbyder ture rundt i Dyrehaven, hvilket giver besøgende en autentisk oplevelse af områdets historie og natur.

Stationens Nutidige Funktion

I dag betjener Klampenborg Station både Kystbanen og S-togets linje C, som har sin endestation her. Linje C forbinder Klampenborg med en række andre stationer, herunder Frederikssund, Ballerup og Københavns Hovedbanegård. Stationen har også en stor parkeringsplads, hvilket gør det nemt for folk at parkere deres biler og fortsætte deres rejse med tog. Derudover er der en cykelparkering, hvilket afspejler stationens tilgængelighed for både cyklister og bilister.

Selve stationen er bygget i ét plan, og i midten af området ligger der en kiosk, som betjener rejsende med snacks og drikkevarer. Stationens struktur gør den let at navigere, og dens nærhed til både natur og kultur gør den til et ideelt udgangspunkt for både pendlere og turister.

Bellevue Strand og Strandvejen

Bellevue Strand ligger blot få minutters gang fra Klampenborg Station, og stranden er et af de mest populære udflugtsmål i området. Strandvejen, som løber langs kysten, er også en af Danmarks mest kendte og naturskønne ruter, hvor besøgende kan tage på gåture eller cykelture langs vandet. Dette område tiltrækker både lokale og turister, der ønsker at nyde strandens faciliteter eller blot slappe af ved vandet.

Stationens nærhed til Bellevue Teater, der blev opført i 1936 og er tegnet af den berømte danske arkitekt Arne Jacobsen, gør den også til et kulturelt mødested. Teatrets karakteristiske modernistiske stil står i skarp kontrast til stationens klassicistiske schweizerstil, hvilket skaber en spændende arkitektonisk sammenhæng i området.

Dyrehavsbakken og Jægersborg Dyrehave

Klampenborg Station er også et populært udgangspunkt for besøg i Jægersborg Dyrehave, der er kendt for sine smukke naturområder og rige dyreliv. Dyrehaven er et af de mest besøgte naturområder i Danmark og er kendt for sine fritgående hjorte, der skaber en unik atmosfære for besøgende. Mange rejsende tager toget til Klampenborg Station for at tilbringe en dag i Dyrehaven og tage på tur til Dyrehavsbakken, verdens ældste forlystelsespark.

Dyrehavsbakken, eller bare Bakken, har været et populært udflugtsmål siden 1583 og tiltrækker stadig tusindvis af besøgende hvert år. Klampenborg Station fungerer som den perfekte indgang for de, der ønsker at opleve både naturen og forlystelserne, og de hestevogne, der kører rundt i Dyrehaven, er en populær måde at se området på.

Fredning af Klampenborg Station

Klampenborg Station er ikke kun vigtig på grund af sin funktion som transportknudepunkt, men også på grund af sin historiske og arkitektoniske værdi. Stationen er fredet på grund af dens unikke arkitektur og historiske betydning. De dekorative træudskæringer og den klassicistiske schweizerstil, som kendetegner stationen, gør den til et særligt eksempel på dansk arkitektur fra midten af 1800-tallet.

Fredningen sikrer, at stationens unikke karakter bevares for fremtiden, og at den fortsat kan fungere som et historisk minde om Klampenborgbanens og jernbanens betydning for udviklingen af transport og fritidsmuligheder i Danmark.

Klampenborg Station er mere end blot en station; den er et historisk knudepunkt, der har forbundet København med nogle af de mest elskede udflugtsmål i Danmark. Stationens arkitektur, dens placering i forhold til naturområder som Dyrehaven og Bellevue Strand, samt dens betydning for udviklingen af Klampenborgbanen, gør den til en central del af dansk jernbanehistorie. I dag fortsætter stationen med at spille en vigtig rolle for både lokale pendlere og turister, der ønsker at opleve områdets unikke natur og kultur.

Byggeår1863
Åbnet1863.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseDyrehavevej 5, 2930 Klampenborg
StednavneforkortelseKl
Højdeplacering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.776477,12.587963


Billede af Klampenborg Station.
Billede af Klampenborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede