Maribo-Bandholm Jernbane - operatør: Museumsbanen Maribo-Bandholm (Oprindelig: MBJ)
Maribo-Bandholm Jernbane: En Historisk Transportforbindelse
I 1842 blev Bandholm Havn anlagt og blev hurtigt den primære havn for stiftsbyen Maribo. Kort tid efter begyndte de første overvejelser om at forbedre transportforbindelsen mellem Maribo og havnen. I 1868 fik en række lokale honoratiores, herunder C. F. Tietgen, tilladelse til at anlægge en jernbane mellem Maribo og Bandholm. Strækningen blev indviet den 2. november 1869 og åbnede for persontrafik dagen efter.Økonomisk Succes og Driftsfællesskab
Maribo-Bandholm Jernbane var den eneste danske privatbane, der aldrig kom til at give underskud. Godstrafikken spillede en afgørende rolle for banen, da den primært fungerede som havnebane for Maribo. I 1879 indgik banen i et driftsfællesskab med Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab, som drev Lollandsbanen. Ved omstruktureringen af de lollandske jernbaner i 1954 blev Maribo-Bandholm Jernbane Selskab likvideret den 13. september og indgik derefter i det nystiftede A/S Lollandsbanen.Stationernes Udvikling og Linjeføring
I de første år lå Maribo station i købmand C.A. Quades gård, beliggende ved Torvet, et par hundrede meter syd for den nuværende station. Banens oprindelige linjeføring gik nordpå og krydsede senere Lollandsbanen. Fra 1874 blev linjeføringen ændret, så Bandholmbanen drejede mod vest og blev tilsluttet den nye hovedlinje. Togene fra Bandholm måtte derfor bakke ind på Maribo station, og tog mod Bandholm måtte ligeledes bakke et stykke mod vest, før de kunne fortsætte deres rute.I 1924, da Maribo-Torrig Jernbane blev anlagt, blev Maribo-Bandholm Jernbane flyttet mod øst til sin nuværende linjeføring. Denne ændring betød, at togene nu bakkede ind og ud af stationen fra den østlige ende.
Nedlæggelse og Veteranbanens Genoplivning
Den 3. oktober 1952 blev persontrafikken på Maribo-Bandholm Jernbane officielt indstillet, og strækningen blev reduceret til et sidespor til Maribo Station. Godstrafikken fortsatte i flere år, men i 1962 fik Dansk Jernbane-Klub tilladelse til at køre veterantog på strækningen. Dette markerede starten på Danmarks første veteranbane, Museumsbanen Maribo-Bandholm. I begyndelsen blev veterantogene kun kørt på søn- og helligdage, når der ikke var godstransport. Siden da har Museumsbanen udvidet sin drift og har nu mellem 50 og 60 trafikdage om året.Bevaring og Museumsdrift
Hovedbygningen på Bandholm Station blev fredet i 1972, og i 1984 købte Dansk Jernbane-Klub hele stationen. Dette sikrede bevarelsen af en vigtig del af den danske jernbanehistorie. Fra den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane eksisterer i dag stadig Bandholm Station samt personvognen A 1, der fortsat benyttes på banen som en del af Museumsbanens drift.Stationer langs Ruten
Den nuværende veteranjernbane har følgende stop:- Maribo
- Maglemer
- Bandholm
Vigtige stamdata for Maribo-Bandholm Jernbane
Jernbanens længde i km | 7,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. november 1868 |
Baneforkortelse | MBJ |
Dato for Koncession | 1869.01.08 |
Jernbanen indviet | 1869.11.02 |
Jernbanen åbnet | 1869.11.03 |
Persontrafik nedlagt | 1952.10.03 - herefter kun veterantrafik, som startede i 1969 |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Fra starten 20 kg/m på uimprægnerede træsveller senere skiftet til 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Maribo-Bandholm Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1962 | I drift | Museumsbanen Maribo-Bandholm | Museumsbanen Maribo-Bandholm |
1954.09.13 | 1962 | Lollandsbanen A/S | LJ |
1896 | 1954.09.13 | Lolland Falsterske Jernbaneselskab | LFJS |
1869.11.02 | 1896 | Maribo-Bandholm Jernbane | MBJ |
Maribo-Bandholm Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Maribo Station (Mrb) | 0,0 km | |
Maglemer Trinbræt | 4,1 km | |
Bandholm Station (Bdt) | 7,5 km |
Banekort over Maribo-Bandholm Jernbane

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 10. juli 2011 - LINK til kilde.
Maribo Station (Mrb) er Maribo-Bandholm Jernbane banens første station
Den nuværende Maribo Station er den 2. station i Maribo. Den oprindelige gamle station, har ligget syd for den nuværende station i Maribo.
Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.07.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 5, 4930 Maribo |
Stednavneforkortelse | Mrb |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 54.776674,11.501452 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. august 2022 Download billede
Maglemer Trinbræt ligger 4,1 km. fra første station.
Maglemer Trinbræt ligger ved vogterhus nummer 2.
Nedlagt | I drift (veterankørsel) |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.805797,11.485404 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Bandholm Station (Bdt) er Maribo-Bandholm Jernbane banens endestation og ligger 7,5 km. fra første station.
Bandholm Station ligger i byens vestlige del.
Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.
Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.
Andre navne og stavemåder | Før 18.12.1885 Banholm. |
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.11.03 |
Nedlagt | 1952.10.03 |
Nedrevet | 1952.10.03 |
Arkitekt | G. Hansen |
Adresse | Stationsvej 10, 4941 Bandholm |
Stednavneforkortelse | Bdt |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 54.835720,11.482121 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019 Download billede