LOV nr. 527 af 26/05/2010
I 2010 vedtog Folketinget en lov, der gav Transportministeren bemyndigelse til at bygge en ny dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted via Køge, herunder opførelsen af den nye station Køge Nord. For at sikre, at projektet kunne gennemføres uden store forsinkelser, fik ministeren enestående beføjelser: han kunne selv træffe beslutninger om natur- og kulturhensyn, tilsidesætte visse støjkrav efter miljøloven, og han fik ret til at ekspropriere de arealer og ejendomme, der var nødvendige. Ejendomsejere skulle have erstatning efter de almindelige regler, og i særlige tilfælde kunne staten overtage ejendomme tidligere end planlagt.
Kort sagt gav loven Transportministeren fuld kontrol til at gennemføre byggeriet af højhastighedsbanen over Køge hurtigst muligt, med mulighed for at sætte andre love og hensyn midlertidigt til side.
Kort sagt gav loven Transportministeren fuld kontrol til at gennemføre byggeriet af højhastighedsbanen over Køge hurtigst muligt, med mulighed for at sætte andre love og hensyn midlertidigt til side.
Lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
Information på de jernbaner som var med på LOV nr. 527 af 26/05/2010
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Køge-Ringsted | DSB | 63,9 | 2019.06.01 | I drift |
Lovtekst for: LOV nr. 527 af 26/05/2010
Lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
§ 1. Transportministeren bemyndiges til at anlægge en ny dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted over Køge med dertil hørende anlæg.
Stk. 2. Kort over jernbanens linjeføring og placering af en ny station ved Køge Nord fremgår af bilag 1.
§ 2. Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelsen af anlægget nævnt i § 1, varetages alene af transportministeren efter denne lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske forhold, for så vidt angår anlægget nævnt i § 1, fremgår af bilag 2 og 3.
§ 3. Transportministeren kan, i det omfang det er nødvendigt for at undgå en væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægget nævnt i § 1, bestemme, at krav, påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj ikke finder anvendelse.
§ 4. Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme meter.v., der er nødvendige for gennemførelsen af anlægget nævnt i § 1.
Stk. 2. Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs anlægget nævnt i § 1 servitut om eldrift med deraf følgende rådighedsindskrænkninger.
Stk. 3. Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Transportministeren kan, når der foreligger særlige personlige grunde og efter anmodning fra ejeren, ekspropriere en ejendom, der berøres særlig indgribende af projektet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 5. Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
§ 5. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Givet på Christiansborg Slot, den 26. maj 2010
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Hans Christian Schmidt
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
§ 1. Transportministeren bemyndiges til at anlægge en ny dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted over Køge med dertil hørende anlæg.
Stk. 2. Kort over jernbanens linjeføring og placering af en ny station ved Køge Nord fremgår af bilag 1.
§ 2. Beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven, for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelsen af anlægget nævnt i § 1, varetages alene af transportministeren efter denne lov. Kort over naturlokaliteter og kort over kulturhistoriske forhold, for så vidt angår anlægget nævnt i § 1, fremgår af bilag 2 og 3.
§ 3. Transportministeren kan, i det omfang det er nødvendigt for at undgå en væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægget nævnt i § 1, bestemme, at krav, påbud eller forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj ikke finder anvendelse.
§ 4. Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme meter.v., der er nødvendige for gennemførelsen af anlægget nævnt i § 1.
Stk. 2. Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs anlægget nævnt i § 1 servitut om eldrift med deraf følgende rådighedsindskrænkninger.
Stk. 3. Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Transportministeren kan, når der foreligger særlige personlige grunde og efter anmodning fra ejeren, ekspropriere en ejendom, der berøres særlig indgribende af projektet, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Stk. 5. Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
§ 5. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Givet på Christiansborg Slot, den 26. maj 2010
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Hans Christian Schmidt
Billeder af LOV nr. 527 af 26/05/2010

Fotograf: Retsinformation.dk - Dato: den 26. maj 2010 - LINK til kilde.

Fotograf: Retsinformation.dk - Dato: den 26. maj 2010 - LINK til kilde.

Fotograf: Retsinformation.dk - Dato: den 26. maj 2010 - LINK til kilde.