Vemb-Lemvig Jernbane - VLJ



Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) – En Historisk Privatbane i Vestjylland

Vemb-Lemvig Jernbane, senere kendt som VLTJ (Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane), var en af de tidlige privatbaner i Danmark. Banen spillede en væsentlig rolle i udviklingen af infrastrukturen i det vestlige Jylland og forbød små samfund med det nationale jernbanenet. Vemb-Lemvig Jernbane blev etableret i 1879 og var oprindeligt en selvstændig bane mellem Vemb og Lemvig, men senere blev den fusioneret med Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ) for at danne det, vi i dag kender som VLTJ. Denne artikel beskriver jernbanens historie, dens rolle i regionen og de udfordringer, der opstod undervejs.

Baggrund og Oprettelse

I 1874 blev der givet bemyndigelse fra den danske regering til at oprette en jernbane mellem Vemb og Lemvig eller Lemvig Havn. Det blev dog hurtigt klart, at økonomien i projektet var udfordret, da området var tyndt befolket, og der skulle spares på anlægsomkostningerne. Det førte til, at Vemb-Lemvig Jernbane blev Danmarks første ubevogtede og uindhegnede jernbane. Banen blev indviet i 1879, og fra starten havde den tre daglige togafgange i hver retning.

En af de første udfordringer var placeringen af Lemvig Station, som blev bygget på en bakke uden for byen. Dette skyldtes, at det ville have kostet yderligere 81.600 kroner at føre banen helt ned til bymidten og havnen. På trods af dette blev der dog hurtigt et behov for en havnebane, der kunne håndtere godstrafik, hvilket førte til åbningen af Lemvig Havnebane i 1892. 

Den Stejle Lemvig Havnebane

Denne bane, der var karakteriseret ved sin stejle skråning ned til havnen, blev hurtigt kendt som "Bjergbanen." En af de mest unikke strækninger på Lemvigbanen var havnebanen, der blev etableret i 1892 for at håndtere godstrafik til og fra havnen. Banen var kendt for sin stejle skrænt ned til havnen, hvor togene måtte rebroussere (skifte retning) for at klare de skarpe stigninger. Banen blev forlænget i 1904, da togene blev længere, og rebroussementet blev en nødvendighed for at håndtere stigningen.

Havnebanen spillede en afgørende rolle i godstrafikken fra Lemvig Havn, men den var også kendt for at være udfordrende at køre på. Selvom den blev brugt til turisttog i en periode, blev den senere lukket på grund af den dårlige tilstand af skinnerne, og i dag er "Bjergbanen" ikke længere i drift.

Drift og Materiel

Vemb-Lemvig Jernbane blev drevet med et meget spartansk setup. Banen havde lette skinner, der kun vejede 17,4 kg pr. meter, og svellerne var uimprægnerede, hvilket begrænsede deres holdbarhed. Der var ingen hegn ved banen, ingen bevogtning af overkørsler og heller ingen signalanlæg. Det rullende materiel var ligeledes begrænset og bestod af tre små tenderlokomotiver, seks personvogne og syv godsvogne.

Stationsforstanderne langs banen deltog ikke i jernbanens sikkerhedstjeneste, da de også havde andre opgaver. Mange af dem drev f.eks. kroer eller havde andre småjobs for at sikre deres indtægt. Banen var primært en lokalforbindelse, og den havde ikke de samme ressourcer som de statslige baner, hvilket gjorde, at det ofte var nødvendigt at finde alternative løsninger.

Fusion med Lemvig-Thyborøn Jernbane

Allerede tidligt var der planer om at forlænge banen fra Lemvig til Thyborøn. Thyborøn var en vigtig fiskerihavn, og behovet for transport af fisk var stigende. Desuden var der forventninger om øget trafik, hvis staten anlagde en statshavn i Thyborøn. Det tog dog over 20 år, før denne forlængelse blev en realitet, og Lemvig-Thyborøn Jernbane åbnede for drift.

Den 16. august 1921 blev de to baner, Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) og Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ), fusioneret og blev til Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ). Dette skabte en stærkere privatbane, der kunne håndtere både gods- og persontrafik i Vestjylland. Samarbejdet mellem de to baner var allerede tæt, da de havde fælles driftsbestyrer og personale i Lemvig.

Modernisering og Overgang til Midtjyske Jernbaner

Med fusionen i 1921 var VLTJ blevet en mere solid enhed, men jernbanen stod stadig over for udfordringer med økonomien og driften af de gamle spor og rullende materiel. I årene efter fusionen blev der foretaget flere forbedringer af skinner og materiel, men økonomiske problemer og skiftende transportbehov i regionen pressede fortsat privatbanen.

I dag drives strækningen af Midtjyske Jernbaner, som fortsætter med at betjene lokalområdet. Selvom Lemvig Havnebane er lukket, er den historiske Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane stadig en vigtig del af den lokale infrastruktur og spiller en rolle i transporten af både passagerer og gods.


Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Lemvig-Harboøre VLJ 17,71899.07.22I drift
Vemb-Lemvig VLJ 28,91879.07.20I drift


Litteratur for: VLJ - Vemb-Lemvig Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50)
Ole-Chr. Munk Plum
1999
156

Dansk Jernbane-Klub
8787050439
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979
P. Thomassen
1979
258


Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanes rullende materiel gennem 100 år
P. Thomassen
1979
110


Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7