Egtved - Bindeballe - EB



Jernbaneforbindelse mellem Egtved og Bindeballe: Et Urealiseret Projekt

I henhold til lov nummer 185 af den 20. marts 1918 blev der foreslået en jernbaneforbindelse mellem EgtvedKolding-Egtved Jernbane (KEJ) og BindeballeVejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ). Da VVGJ var normalsporet, ville en tilslutning kun give mening, hvis man samtidig ombyggede KEJ til normalspor. Kommissionen af 1923 var dog ikke positivt indstillet over for dette projekt, og det blev afvist med to væsentlige indvendinger.

Kommissionens Indvendinger mod Projektet

Den første indvending fra kommissionen var, at en ombygning af KEJ ville være for kostbar på grund af banens meget kurvede forløb. Den anden indvending, der blev fremført, var, at en sådan bane ville tilføre VVGJ en ekstra konkurrence, hvilket igen ville bringe denne bane i farezonen.

Konklusion: Et Urealiseret Jernbaneprojekt

Kommissionen sammenfattede, at selvom der overordnet kunne siges meget godt om en sådan forbindelse mellem disse to jernbaner, ville de afledte omkostninger være så store, at det ud fra en helhedsbetragtning ville være en meget dårlig forretning. Kommissionen af 1923 indstillede derfor, at denne bane ikke blev anlagt, og denne indstilling blev fulgt af lovgiverne.


Egtved - Bindeballe (EB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Egtved-Bindeballe EB 20,0Ikke anlagtIkke anlagt


Litteratur for: EB - Egtved - Bindeballe

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3