Fjerritslev - Nørresundby Jernbane - FNSJ, en artikel om Fjerritslev - Nørresundby Jernbane




Fjerritslev-Nørresundby Jernbane: Historien Bag Danmarks Længste Privatbane

Loven af 8. maj 1894 inkluderede anlæggelsen af en jernbane fra Fjerritslev til Nørresundby. Koncessionen til denne strækning, FNSJ (Fjerritslev-Nørre Sundby Jernbane), blev udstedt den 14. september 1894. Staten bidrog med 50 procent af anlægsomkostningerne, og strækningen blev indviet den 19. marts 1897. Dagen efter blev den daglige drift startet med tre daglige tog i hver retning. Senere blev strækningen sammenlagt med Nørresundby-Frederikshavn-banen, hvilket skabte Danmarks længste privatbane under navnet FFJ (Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane).

Sammenlægning og Udvidelse af Jernbanerne

Jernbanerne fra Nørresundby til Fjerritslev og Sæby-Frederikshavn blev begge inkluderet i den store jernbanelov fra 1894 som separate projekter. Men da koncessionen blev udstedt den 26. juni 1896, blev det til ét selskab, FFJ, der fik til opgave at anlægge begge baner. De to strækninger blev dog drevet hver for sig, og der kom aldrig gennemgående tog mellem Fjerritslev og Frederikshavn. Havde det været tilfældet, ville det have skabt Danmarks længste privatbane på 129 km. Alligevel var Sæbybanen den længste privatbane, indtil den i 1917 blev overgået af Troldhedebanen.

Infrastruktur og Samarbejde

Ifølge jernbaneloven skulle de to baner have lov til at benytte DSB's spor mellem Nørresundby og Aalborg. Før dette kunne ske, skulle Aalborg Station dog udvides for at kunne blive endestation for de to baner. Indtil da startede Fjerritslevbanen fra Nørresundby Station, mens Sæbybanen udgik fra en midlertidig station på Nørresundby Havnebane, som blev anlagt i 1874. I 1900 overtog FFJ havnebanen og anlagde det såkaldte "Krøllen," hvor jernbanebroen over Limfjorden mødte en skarp højrekurve ned til havnestationen, så Sæbytogene kunne undgå at skifte retning på Nørresundby Station.

Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H ikke stod for "hovedbanegård" – var oprindeligt tiltænkt at være FFJ's centrale driftsstation. Men i stedet blev der etableret et samarbejde med de to søndenfjords privatbaner, Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane. I 1901 opførte de tre selskaber et fælles værksted og remise, og den 8. december 1902 indviede de deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de tre selskaber driftsselskabet Nordjyllands Forenede Privatbaner, som i 1915 skiftede navn til Aalborg Privatbaner efter oprettelsen af Hjørring Privatbaner.


Fjerritslev - Nørresundby Jernbane (FNSJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane APB (Oprindelig: FNSJ) 52,71897.03.191969.04.01