Horsens Privatbaner - HP, en artikel om Horsens Privatbaner
Historien om Horsens Privatbaner (HP)
Etableringen af Horsens PrivatbanerHorsens Privatbaner (HP) var et driftsselskab, der blev oprettet i 1951 af de fire jernbaneselskaber, der drev privatbaner fra Horsens. Disse selskaber havde i vid udstrækning allerede samarbejdet om driftsbestyrer, hovedkontor og værksted.
Økonomiske Udfordringer og Samarbejde
På grund af de fire privatbaners dårlige økonomi foreslog Trafikministeriet i 1950 at slå dem sammen til ét selskab. Dette forslag blev anset for at være for vidtgående af selskabernes repræsentanter, men de blev enige om at rationalisere driften. Banerne fik derfor et fælles trafikkontor, fælles personale og fælles materiel, alt sammen styret fra et fælles hovedkontor. Dette betød, at kontorerne i Juelsminde og Lund samt HOJ's godskontor på Horsens Havn kunne nedlægges.Samdrift under Horsens Privatbaner
Banerne blev drevet under navnet Horsens Privatbaner fra den 1. november 1951. I 1952 blev en ny fælles remisebygning og et fælles trafikkontor indviet på Horsens Stations perron 3.Selskabsstruktur og Nedlæggelse
Sammenlægningen af driften var ikke en fusion af de fire selskaber, da de fortsat aflagde deres egne beretninger og regnskaber. Konstruktionen med et fælles driftsselskab var betryggende for kommunerne, som frygtede, at det med ét stort selskab ville blive sværere at kræve banen nedlagt og dermed undgå garantiforpligtelser. De fire baner blev derfor ikke nedlagt samlet, men på forskellige tidspunkter i perioden 1957-1968.Eksempler på banemærker fra Horsens Privatbaner (HP)
HP 7 - Provisorium (overtryk) 70 Øre sort bogtryk på 20 Øre - Ultramarinblå.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 19B - Provisorium (overtryk) 75 Øre sort bogtryk på 60 Øre - Brun nuance.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 22A - Provisorium (overtryk) 100 øre sort bogtryk på 50 Øre - Rødviolet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 22B - Provisorium (overtryk) 100 øre sort bogtryk på 50 Øre - Rødviolet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 26B - Provisorium (overtryk) 100 øre sort bogtryk på 90 Øre - Brunviolet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 33 - Provisorium (overtryk) 90 Øre sort bogtryk på 35 Øre - Lysegrøn nuance.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 43 - Provisorium (overtryk) 5 rødt bogtryk på 0 = værdi på 125 Øre på 120 Øre - Flerfarvet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HP 44 - Provisorium (overtryk) 75 Øre rødt bogtryk på 90 Øre - Flerfarvet - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
Litteratur for: HP - Horsens Privatbaner
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Horsens Privatbaner Befordrings- og tariferingsbestemmelser samt takster Horsens Privatbaner 1950 Horsens Soc. -Demokrets tryk | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Horsens Tørring Banen (Dansk Jernbane-Klub: 31) B. Wilcke og P. Thomassen 1973 80 Herfølge Dansk Jernbane-Klub |