Vestsjællands Veterantog - VSVT, en artikel om Vestsjællands Veterantog




Vestsjællands Veterantog – Bevarelsen af Jernbanehistorien

Vestsjællands Veterantog (VSVT) arbejder dedikeret på at bevare og restaurere historiske vogne og lokomotiver for at tilbyde veterantogskørsel i Vestsjælland. Gruppen er en del af den landsdækkende Dansk Jernbaneklub, som er Danmarks ældste og eneste landsdækkende jernbaneklub. Gennem en stor indsats fra frivillige og økonomisk støtte fra sponsorer bevares en vigtig del af den danske jernbanehistorie.

Finansiering og støtte til Vestsjællands Veterantog

Vestsjællands Veterantog modtager ikke nogen form for offentlig støtte. I stedet genereres indtægterne primært fra veterantogskørslen, hvor overskuddet går til vedligeholdelse og istandsættelse af vogne og lokomotiver. Derudover har gruppen en række sponsorer, som støtter både økonomisk og på andre måder. Disse midler er essentielle for at kunne opretholde de historiske tog i en stand, der både bevarer deres autencitet og overholder moderne sikkerhedskrav.

Historien bag Vestsjællands Veterantog

Vestsjællands Veterantog blev oprindeligt stiftet i 1978 under navnet D-maskine gruppen. Navnet refererede til en af gruppens tidlige restaureringsprojekter, men det blev ændret i foråret 2006 til Vestsjællands Veterantog for bedre at afspejle gruppens formål og aktiviteter. I 2011 blev Vestsjællands Veterantog fusioneret med Skælskørbanen i forbindelse med omdannelsen af Slagelse-Næstvedbanen og Skælskørbanen til naturstien "Fodsporet". Denne fusion styrkede gruppens ressourcer og evne til at bevare historisk materiel fra flere jernbaner i regionen.

Bevaringen af historiske togtyper

Vestsjællands Veterantog arbejder på at bevare en række tidstypiske tog, der har stor betydning for dansk jernbanehistorie. Blandt de bevaringsprojekter, gruppen arbejder med, er et DSB sidebanedamptog med rystevogne fra 1951. Denne type tog kørte blandt andet på Nordvestbanen (Roskilde-Kalundborg) og Slagelse-Værslev Banen i begyndelsen af 1950'erne. Restaureringen af disse togtyper giver et unikt indblik i, hvordan togtrafikken foregik i midten af det 20. århundrede.

En anden vigtig del af Vestsjællands Veterantogs samling er et typisk motortog fra privatbanerne fra 1928. Blandt materiellet er VNJ M 2, som har kørt ved Varde-Nørre Nebel-Jernbane frem til 1960. Derudover har VSVT også LNJ M 4 fra Lyngby-Nærum Jernbane, som blev hensat i 1960, men nu er en del af de bevarede veterantog.

Teknisk krav og sikkerhed

For at kunne køre på almindelige jernbanestrækninger skal Vestsjællands Veterantogs køretøjer overholde en række tekniske krav, der er fastsat i de danske Veterantogsbestemmelser. Dette sikrer, at veterantog ikke blot er historisk korrekte, men også opfylder moderne sikkerhedsstandarder. Restaureringen af materiellet udføres omhyggeligt, så det både bevarer sit historiske udseende og funktionalitet, samtidig med at det lever op til nutidens tekniske krav.

Veterantogskørsel i Vestsjælland

Vestsjællands Veterantog tilbyder regelmæssig veterantogskørsel på udvalgte strækninger i Vestsjælland, og disse arrangementer tiltrækker både lokale og internationale besøgende. For mange er det en unik mulighed for at opleve togkørsel, som det foregik i midten af det 20. århundrede. For VSVT er veterantogskørslen både en måde at dele jernbanehistorien med et bredt publikum og en væsentlig kilde til indtægter til gruppens arbejde med bevaring og restaurering.

Samarbejde med Dansk Jernbane-klub

Vestsjællands Veterantog er en del af Dansk Jernbane-klub, som er en landsdækkende organisation, der arbejder for at bevare Danmarks jernbanehistorie. Gennem dette samarbejde får VSVT adgang til ressourcer, ekspertise og et netværk af jernbaneentusiaster, der hjælper med at fremme bevaringsarbejdet. Dette samarbejde styrker også gruppens position i forhold til at opnå støtte og synlighed både nationalt og internationalt.

Fremtidsudsigter for Vestsjællands Veterantog

Fremtiden for Vestsjællands Veterantog ser lys ud med fortsatte restaureringsprojekter og planlægning af flere veterantogskørsler. Gruppen har flere restaureringsprojekter i gang og arbejder konstant på at udvide sin samling af historiske vogne og lokomotiver. Desuden har VSVT en række planer for udvidelse af veterantogskørslen, så endnu flere kan få mulighed for at opleve de historiske tog på de smukke strækninger i Vestsjælland.

Sponsorer og frivilliges engagement

En vigtig del af Vestsjællands Veterantogs succes er den støtte, gruppen modtager fra sponsorer og frivillige. Sponsorer bidrager med økonomisk støtte samt materielle gaver, der hjælper med at holde de historiske tog i gang. De frivillige er ligeledes en uundværlig del af organisationen, da de yder en stor indsats med at vedligeholde og restaurere togene samt hjælpe til under veterantogskørslerne.

Betydningen af veterantog i dansk jernbanehistorie

Bevarelsen af veterantog er en essentiel del af at sikre, at fremtidige generationer kan få et indblik i, hvordan jernbanetransporten udviklede sig gennem det 20. århundrede. Vestsjællands Veterantog spiller en nøglerolle i dette arbejde ved at bevare materiel fra en periode, hvor togtrafikken i Danmark gennemgik store forandringer. Gennem deres arbejde med restaurering og veterantogskørsel formidler de ikke blot tekniske aspekter af jernbanehistorien, men også den kultur og hverdag, der knyttede sig til togdriften i Danmark.

Vestsjællands Veterantog er en vigtig institution for bevarelsen af Danmarks jernbanehistorie. Gennem deres dedikerede arbejde med at restaurere og vedligeholde historiske togtyper fra forskellige perioder sikrer de, at vigtige dele af landets transporthistorie bevares for eftertiden. Med støtte fra sponsorer og et stort engagement fra frivillige fortsætter VSVT med at udvide deres samling og tilbyde unikke oplevelser gennem veterantogskørsel.


Vestsjællands Veterantog (VSVT) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
OHJ 242005I dag