Dansk Jernbane ApS - DJ
Dansk Jernbane ApS: Historien bag Selskabet og dets Udvikling
Dansk Jernbane ApS (DJ) blev stiftet i august 2004 af de Luxemburgske Statsbaner, Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois, som et søsterselskab til Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll GmbH (NEG).Tidlige År og Udvikling
Dansk Jernbane ApS startede med at indkøbe to tidligere DSB MY-lokomotiver fra Varde-Nørre Nebel Jernbane og påbegyndte godskørsel under NEG's licens, da DJ endnu ikke var godkendt af de danske myndigheder. NEG havde en godslicens til kørsel vest for Storebælt og transporterede blandt andet tankvogne til Grindsted.Den 24. januar 2005 fik Dansk Jernbane ApS sit sikkerhedscertifikat og kunne nu selv stå for godskørslen med hjemsted i Tønder. Selskabet fortsatte med transport af tankvogne til Grindsted og fik i løbet af 2005 også opgaven med at køre det såkaldte aluminiumstog fra Grenå til Tønder.
Ekspansion og Orkanen i 2005
Da en orkan hærgede Danmark den 8. januar 2005, væltede mange træer i Jylland. Dansk Jernbane ApS modtog store ordrer på transport af træ fra Herning, Skive, Aalborg, Frederikshavn og flere andre byer til sydpå via Padborg. Selskabet fik også mange forskellige transportopgaver, såsom transport af betonelementer til Skive Havn, ballasttog til forskellige sporombygningsarbejder, ammoniaktog, måletog, limvogne til Frederikshavn og tankvogne til Koppers i Nyborg. For at kunne imødekomme de mange opgaver købte Dansk Jernbane ApS et tidligere DSB MX-lokomotiv fra Odsherredsbanen.Udvidelse til Øst for Storebælt og Navneskifte
I begyndelsen af 2006 fik Dansk Jernbane ApS sikkerhedscertifikat til kørsel øst for Storebælt og overtog det såkaldte Papirtog fra Næstved til Fruens Bøge ved Odense. For at håndtere de ekstra transporter lejede man maskinkraft fra Nordjyske Jernbaner.Den 31. december 2006 skiftede Dansk Jernbane ApS navn til CFL Cargo Danmark ApS, da moderselskabet ønskede at tydeliggøre, hvem der stod bag selskabet. Selskabet fortsatte med uændret personale, materiel og transporter, men flyttede sit hjemsted til Padborg.
Den 1. januar 2023 købte Viking Rail ApS alle aktiver, herunder lokomotiver, i CFL Cargo Danmark ApS.