Tønder–Tinglev Veteranjernbane - TTVJ, en artikel om Tønder–Tinglev Veteranjernbane
Tønder–Tinglev Veteranjernbane – Fra Veterantog til Nedlæggelse
Tønder–Tinglev Veteranjernbane (TTVJ) var en aktør inden for veteranjernbanedrift i Sønderjylland. Oprindeligt oprettet i 1993, havde TTVJ til formål at bevare og drive veterantog på strækningen mellem Tønder og Tinglev. I løbet af sin historie oplevede foreningen mange udfordringer og ændringer, herunder en flytning til Aabenraa og en ny identitet som Foreningen Aabenraa Veteranbane (AaVJ). Denne artikel vil give et overblik over foreningens historie, dens aktiviteter og dens afslutning i 2019.Oprettelsen af Tønder–Tinglev Veteranjernbane
Tønder–Tinglev Veteranjernbane blev stiftet i 1993 med base i Tønders gamle remise. Foreningen opstod som en reaktion på den stigende interesse for veteranjernbanedrift i Danmark og havde som mål at bevare den gamle jernbanestrækning mellem Tønder og Tinglev, der oprindeligt havde været en del af det danske jernbanenet siden begyndelsen af det 20. århundrede. Foreningen formåede at tiltrække både entusiaster og lokale støtter, der delte ønsket om at bevare de historiske tog og strækninger.De første år af TTVJ's eksistens var præget af entusiasme og engagement fra frivillige, der arbejdede på at restaurere og drive veterantog langs strækningen. Togdriften tiltrak besøgende fra både lokalområdet og længere væk, og Tønder–Tinglev Veteranjernbane blev hurtigt en populær attraktion i området. Banen tilbød en unik mulighed for at opleve jernbanens historie på nært hold og genopdage gamle tog og deres funktion i en tid, hvor moderne transportmidler dominerede landskabet.
Flytning til Aabenraa og Ændring til AaVJ
I 1999 blev TTVJ tvunget til at flytte fra Tønder, da remisearealet, hvor foreningen var baseret, skulle anvendes til andre formål. Dette førte til en betydelig ændring i foreningens struktur og fremtid. Efter flytningen til Aabenraa skiftede foreningen navn til Foreningen Aabenraa Veteranbane (AaVJ) og etablerede en ny base for sine aktiviteter.Flytningen til Aabenraa var en udfordring for foreningen, men den gav også nye muligheder. Strækningen Aabenraa–Rødekro, som foreningen benyttede til sine veterantog, havde potentiale til at blive en ny turistattraktion. I 1996 erhvervede foreningen en tysk motorvogn, som gjorde det muligt at køre egne veterantog i sommermånederne, og samarbejdet med DSB Museumstog styrkede yderligere foreningens synlighed og succes.
Drift af Veterantog på Aabenraabanen
Efter flytningen til Aabenraa begyndte Foreningen Aabenraa Veteranbane at køre veterantog sammen med DSB Museumstog på den såkaldte Aabenraabane, der strakte sig mellem Aabenraa og Rødekro. Denne bane havde oprindeligt været en vigtig lokal jernbaneforbindelse, men efterhånden som den moderne transport udviklede sig, mistede den sin kommercielle betydning og blev lukket for passagertrafik.Veterantogene, der kørte på Aabenraabanen, tiltrak en bred vifte af besøgende, der ønskede at opleve en tid, hvor jernbanetransport spillede en afgørende rolle. Foreningen kørte regelmæssigt tog i sommermånederne og arrangerede specielle events, der fokuserede på at bringe jernbanens historie til live.
Desværre var denne succes kortvarig. I 2004 blev Aabenraabanen lukket, og vedligeholdelsen af skinnerne blev stoppet. Manglen på vedligeholdelse førte til en gradvis forringelse af infrastrukturen, og i 2009 vurderede man, at det ville koste omkring 45 millioner kroner at genoptage godstrafikken og bringe banen tilbage til brugbar stand.
Udfordringer med Infrastruktur og Økonomi
Som med mange andre veteranjernbaner i Danmark stod Foreningen Aabenraa Veteranbane over for betydelige økonomiske og infrastrukturelle udfordringer. Selvom skinnerne på Aabenraabanen var i relativt god stand, krævede de en omfattende renovering for at kunne sikre en sikker og stabil drift af veterantogene. Der var et stort behov for at udskifte halvdelen af svellerne på strækningen, hvilket gjorde det vanskeligt for foreningen at fortsætte sine aktiviteter uden betydelige investeringer.De stigende omkostninger ved vedligeholdelse af banen og den manglende mulighed for at få tilstrækkelig finansiering førte til, at foreningen ikke længere kunne opretholde sin drift. Til sidst blev foreningen nødt til at træffe den svære beslutning om at indstille sine aktiviteter.
Nedlæggelsen af Foreningen Aabenraa Veteranbane
I 2019 blev Foreningen Aabenraa Veteranbane officielt nedlagt ved en ekstraordinær generalforsamling. Nedlæggelsen markerede afslutningen på mere end to årtiers arbejde med at bevare veterantogdriften i Sønderjylland. Mange af de frivillige, der havde arbejdet for foreningen, var skuffede over, at det ikke havde været muligt at sikre foreningens fremtid, men de kunne også se tilbage på de mange succeser, som AaVJ havde opnået.Trods nedlæggelsen af foreningen blev der dog dannet en ny organisation samme år – Aabenraa Veteranbane anno 2019 – med det formål at videreføre arbejdet med at bevare veterantog i området. Denne nye forening ønskede at genoplive nogle af de gamle traditioner og fortsætte med at fortælle historien om jernbanens betydning i Sønderjylland.
Tønder–Tinglev Veteranjernbane (TTVJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
DSB MX 1030 | 1995 | 1997 |