Hjørring-Aalbæk, senere HB - HA



Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA): Historien bag Hirtshalsbanen

Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) begyndte som en plan for at etablere en jernbane nord for Hjørring, oprindeligt fra statsbanestationen Tolne til Tuen. Disse planer blev dog ændret til fordel for en bane mellem Hjørring og Aalbæk, med en sidebane fra Vellingshøj Station til Hirtshals. Hovedstrækningen på 36 km skulle have fulgt linjeføringen Hjørring Vestbanegård-Skibsby-Vestermark-Bjergby-Mygdal-Uggerby-Tversted-Tuen-Sørig-Kyllesbæk-Aalbæk.

Ventetiden på Eneretsbevilling

Hjørring-Aalbæk/Hirtshals Jernbane kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men da loven indeholdt hele 51 baneforslag og der maksimalt kunne gives fire eneretsbevillinger om året, blev denne bane forsinket. Først den 28. maj 1915 blev eneretsbevillingen endelig udstedt.

Anlæg af Hirtshals Havn og Banen til Hirtshals

I 1919 begyndte anlæggelsen af Hirtshals Havn, hvilket gjorde "sidebanen" til Hirtshals mere prioriteret, ikke mindst som et beskæftigelsesprojekt. Efter 1. verdenskrig var der stor arbejdsløshed, så Hjørring-Aalbæk Jernbane og Hjørring Købstad satte arbejdsløse i gang med forarbejdet. I 1923 blev resten af arbejdet udliciteret, og anlægget af banen startede for alvor i april 1924. Strækningen blev indviet den 19. december 1925. Hirtshalsbanen blev en succes, bl.a. fordi færgefarten fra Hirtshals til Kristiansand blev åbnet i 1927. Færgen kunne transportere både biler og to jernbanevogne.

Navneskift og Endelige Beslutninger

Den 1. april 1933 skiftede Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) navn til Hirtshalsbanen (HB). Planerne om hovedstrækningen til Aalbæk blev genovervejet flere gange, men blev endeligt droppet i 1954.