Horsens Vestbaner - HV, en artikel om Horsens Vestbaner




Horsens Vestbaner: Fra Horsens-Tørring til Thyregod og Ejstrupholm

Horsens Vestbaner (HV) blev etableret med udgangspunkt i Horsens-Tørring Banen (HTB), som åbnede i 1891. I 1929 blev Horsens-Tørring-strækningen forlænget til Thyregod og Ejstrupholm og indgik i det nye selskab Horsens Vestbaner.

Historien om Horsens-Tørring Banen

I jernbaneloven af 12. april 1889 blev en 27,8 km lang smalsporet bane (1000 mm) mellem Horsens og Tørring godkendt. Eneretsbevillingen blev givet den 22. november 1889, og banen blev åbnet den 1. december 1891. Persontogene blev ført ind til statsbanestationen i Horsens, mens der blev anlagt en særskilt godsstation for privatbanen.

Godt syv år senere, den 23. april 1899, åbnede Horsens-Bryrup Jernbane, som også var smalsporet. Denne bane lejede sig ind på Tørringbanens første 6,6 km mellem Horsens og Lund.

Tilføjelser og Udvidelser

Med tilføjelsen af Bryrupbanen blev der opført en privatbanestation, hvor både person- og godstrafik kunne ekspederes udenom statsbanestationen. Passagererne havde adgang mellem privatbanestationen og statsbanestationen via en trappeovergang over statsbanestationens sporareal.

Jernbaneloven af 27. maj 1908, LOV nr 156, indeholdt en plan for en bane fra Tørring over Tinnet Vesterlund til Thyregod. Loven krævede ikke, at banen skulle drives sammen med Horsens-Tørring, men tillod, at banen blev anlagt som en smalsporet bane, hvilket var nødvendigt for samdrift.

Ombygning og Normalsporing

Den endelige løsning på banens fremtid kom med jernbaneloven af 20. marts 1918, LOV nr 185, som tilføjede en bane fra Rask Mølle over Åle, Klovborg og Nørre Snede til Ejstrupholm. Denne lov krævede også, at Horsens-Tørring banen skulle ombygges til normalspor.

Eneretsbevillingen blev givet den 1. december 1919 i henhold til 1918-loven og den 31. december 1919 i henhold til 1908-loven. Arbejdet begyndte dog først i 1923. Den 15. april 1929 blev normalsporet taget i brug på Horsens-Tørring-strækningen, og den 16. maj 1929 åbnede de to forlængelser:
  1. Rask Mølle-Ejstrupholm, en strækning på 26,3 km.
  2. Tørring-Thyregod, en strækning på 19,5 km.

Horsens Vestbaners Udvikling

Med disse udvidelser blev Horsens Vestbaners samlede strækning 73,6 km. Strækningen mellem Horsens og Lund blev 0,3 km kortere ved tilslutningen til den nye Horsens DSB Station i 1929, da stationen blev flyttet længere mod vest. Samtidig flyttede Horsens Vestbaner driftsledelsen til stationen i Lund, hvor der blev bygget en ny bolig til stationsforstanderen. Hovedkontoret forblev på privatbanestationen indtil september 1945, hvorefter den gamle station blev revet ned, og Andelsboligselskabet Beringsgården opførte boligblokke på arealet.


Horsens Vestbaner (HV) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Horsens-Rask Mølle-Ejstrupholm HV 43,11929.05.161962.03.31
Horsens-Thyregod Banen HV 47,31929.05.161962.03.31
Horsens-Tørring Banen HV (Oprindelig: HTB) 27,81891.12.011962.03.31


Eksempler på banemærker fra Horsens Vestbaner (HV)




Litteratur for: HV - Horsens Vestbaner

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Vigand Rasmussen
2004
108
Smørum
Bane Bøger Aps
9788791434006
Horsens privatbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens privatbaner
Hardy Nikolajsen
2016
208
Danmark
Hardy Nikolajsen
978-87-999060-0-0
Horsens Privatbaner Befordrings- og tariferingsbestemmelser samt takster
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens Privatbaner Befordrings- og tariferingsbestemmelser samt takster
Horsens Privatbaner
1950

Horsens
Soc. -Demokrets tryk
Horsens Tørring Banen (Dansk Jernbane-Klub: 31)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens Tørring Banen (Dansk Jernbane-Klub: 31)
B. Wilcke og P. Thomassen
1973
80
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7