Mariager-Faarup-Viborg Jernbane - MFVJ



Mariager-Fårup-Viborg Jernbane: En Af Danmarks Sidste Privatbaner

Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (MFVJ) var en af de sidste jernbaner, der blev anlagt i Danmark. Banen blev etableret for at forbinde den lille købstad Mariager med resten af Jylland, men den stod allerede fra starten overfor store udfordringer. Konkurrencen fra biler, busser og lastbiler gjorde det svært for banen at slå igennem som en afgørende transportforbindelse i området. Dette, kombineret med økonomiske og teknologiske forandringer, førte til, at MFVJ kun fik en relativt kort levetid.

Mariager Bliver Sidste Købstad Med Jernbane

Mariager var den sidste jyske købstad, der fik en jernbane. Allerede i 1905 fremsatte en lokal komité et forslag om at anlægge en bane fra Onsild Stationsby på Randers-Aalborg Jernbane til Mariager og videre til Norup på Randers-Hadsund Jernbane. Jernbaneloven fra 1908 indeholdt to muligheder for banen: den kunne enten stoppe i Mariager eller blive ført videre til Randers-Hadsund Jernbane, forbi bl.a. cementfabrikkerne i Assens.

Der var også planer om en bane fra Viborg gennem Nørreådalen med tilslutning til Randers-Hobro Jernbane. Spørgsmålet var, om banen skulle slutte i Randers eller i Fårup, som de lokale sogneråd ønskede at gøre til et centralt tilslutningspunkt for begge baner.

Jernbaneloven af 1918 og Banens Konstruktion

I jernbaneloven af 1918 blev både Mariager-Fårup og Viborg-Fårup jernbaner inkluderet, men de to strækninger blev delt i to selskaber. Dette skyldtes, at Mariager-Fårup allerede havde fået tilsagn om 75% statsstøtte i loven fra 1908, mens Viborg-Fårup kun modtog 50% statsstøtte i 1918-loven. For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt i maj 1965, mens godstrafikken fortsatte frem til marts 1966. Mariager-Fårup fortsatte med godstrafik indtil 1985.

Trafikken på Banen

Mariager-Fårup-Viborg Jernbane blev drevet som en samlet drift, selvom selskaberne var adskilt. Banens hovedkontor lå i Viborg, men Mariager var banens største station med remiser og værksteder. Mariager blev også banens toglederstation og stod for mange administrative opgaver, selvom nogle af disse blev flyttet til Viborg i 1941.

Banens godstransport udgjorde størstedelen af dens trafik, og især kultransporter fra Mariager Havn til Viborg Gasværk og Viborg Brændselskompagni var betydningsfulde. I starten af 1960'erne blev der tilføjet nye godskunder, som f.eks. Deutsche Erdöls olie- og bitumenanlæg, hvilket medførte store transporter af bitumen til Mariager. Skærvefabrikken i True leverede desuden store mængder skærver til DSB's banenet i Vestdanmark.

Trinbrætter og Stationsbygninger

Fra banens start blev der oprettet flere stationer og trinbrætter langs strækningen. Nogle af dem var officielt registrerede i køreplanerne, mens andre var "uofficielle", men alligevel godkendt af Ministeriet for offentlige Arbejder. Mange af disse stationer og trinbrætter er stadig bevaret i dag, hvilket gør MFVJ til en af de bedst bevarede jernbanestrækninger fra den tid.

Banens Grusgrave

En vigtig del af banens historie var dens rolle som leverandør af grus til DSB. Fra 1920'erne blev MFVJ brugt til at transportere grus fra Handest Grusgrav til anlæg og vedligeholdelse af jernbanespor. I 1942 blev en ny grusgrav ved Gunderup taget i brug, og den fortsatte med at levere grus til jernbanen indtil 1960'erne.

Nedlæggelsen af Viborg-Fårup Strækningen

Den 29. maj 1965 ophørte persontrafikken på Viborg-Fårup strækningen, og DSB overtog den lokale rutebilrute. Godstrafikken fortsatte dog indtil den 29. maj 1966, hvorefter banen blev nedlagt og sporene fjernet. Viborg Amt købte en del af banearealerne og omdannede dem til cykel- og gangstier, som stadig bruges den dag i dag.

Mariager-Fårup Efter 1966

For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, men fortsatte som godsbane. Kultransporter til Viborg Gasværk blev omdirigeret via Randers-Langå, og bitumen- og skærvetransporterne fortsatte også. På trods af de vedvarende godstransporter blev banens spor hurtigt nedslidte, og der opstod flere afsporinger. Til sidst stoppede godstransporterne helt i 1985.

Mariager-Handest Veteranjernbane

Dansk Jernbane-Klub (DJK) havde længe arbejdet på at etablere veteranbanedrift på strækningen, og i maj 1970 blev Mariager-Handest Veteranjernbane (MHVJ) indviet. Veteranbanen er stadig i drift og giver besøgende mulighed for at opleve den historiske jernbanestrækning og de smukke landskaber omkring Mariager Fjord.

Bevarelse af Banetracéet

Selvom en stor del af MFVJ er blevet nedlagt, er en betydelig del af banetracéet stadig bevaret. Af de oprindelige 58,4 km jernbane er 45 km stadig intakte. Dette inkluderer de 19,5 km skinner mellem Mariager og Fårup, 16 km af Nørreåstien og 7,5 km mellem Hammershøj og Ørum. Disse strækninger bruges i dag som cykel- og gangstier, men også som et vidnesbyrd om banens vigtige rolle i områdets historie.


Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Faarup-Viborg Jernbane MFVJ 38,71927.07.011966.03.31
Mariager Handest Veteranjernbane MHvJ 16,61927.07.01I drift
Mariager-Faarup Jernbane MFVJ 19,71927.07.011985


Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
MFVJ SM 101947
MFVJ SM 111947

Eksempler på banemærker fra Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ)




Litteratur for: MFVJ - Mariager-Faarup-Viborg Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fra MFVJ til MHVJ Mariager - Handest Veteranjernbane (Dansk Jernbane-Klub: 26)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fra MFVJ til MHVJ Mariager - Handest Veteranjernbane (Dansk Jernbane-Klub: 26)
Dansk Jernbane-Klub
1970
20

Dansk Jernbane-Klub
Mariagerbanen 50 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Mariagerbanen 50 år
B. Sundahl, O. Linå Jørgensen
1977
40

Dansk Jernbane-klub
Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53)
Anders Riis
2009
256

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-59-3
Veteranbaner i Norden
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Veteranbaner i Norden
Niels Jensen
1974
95

J. Fr. Clausens Forlag
87-11-03645-1
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7