Rønne-Neksø Jernbane, senere DBJ - RNJ
Allerede i 1875 talte man meget om at anlægge en jernbane på Bornholm og forslaget nåede da også et pænt stykke vej gennem forskellige instanser men løb dog alligevel ud i sandet. Men efter et fornyet tilløb kommer banen på loven af 8. maj 1894 hvor der gives tilladelse til anlæg af en jernbane fra Rønne til Neksø via Åkirkeby. Desuden gives der tilladelse til anlæg af et sidespor fra Åkirkeby til Almindingen.
Til begge strækningerne giver staten et tilskud svarende til halvdelen af anlægsudgifterne. Koncessionen til denne bane blev udstedt den 8. maj 1897 og den blev udstedt til et udvalg på vegne af de interesserede kommuner. Strækningen mellem Rønne og Neksø blev indviet den 13. december 1900 og normal drift startede dagen efter med 3 daglige tog i hver retning.
Banen blev oprettet som BJ men skiftede senere navn til RNJ i 1913. Sidebanen mellem Åkirkeby og Almindingen blev indviet den 31. maj 1901. Begge baner indgik i 1935 i de Bornholmske Jernbaner under hvilket de forblev frem til deres nedlæggelse. Den første bane der blev nedlagt var sidebanen fra Åkirkeby til Gudhjem. Det skete den 18. august 1952. Den 28. september 1968 blev strækningen mellem Rønne og Neksø også nedlagt og dermed forsvandt det sidste stykke jernbane på Bornholm.