DSB MG 5639, en artikel om DSB MG 5639



DSB's IC4-togsæt: En Historie om Ambition og Udfordringer

DSB's IC4-togsæt, produceret af det italienske firma AnsaldoBreda, har været genstand for både beundring og kritik siden de første skitser blev præsenteret i 2000. Med løfter om at forbedre fjerntrafikken i Danmark og erstatte ældre togmodeller som IC3 og IR4, var IC4 en del af DSB's ambitiøse plan "Gode Tog til Alle".

IC4's Ambitiøse Start og Innovativt Design

DSB's strategi om at forbedre jernbanetransporten i Danmark førte til indgåelsen af en kontrakt med AnsaldoBreda i december 2000. IC4-togsættene skulle udgøre rygraden i dansk fjerntrafik og tilbyde forbedret komfort, højere hastighed og øget pålidelighed sammenlignet med tidligere togmodeller. Med et innovativt design og moderne teknologi skulle IC4 markere en ny æra i dansk jernbanetransport.

IC4's design blev skabt i samarbejde mellem DSB's designteam og det anerkendte italienske firma Pininfarina, kendt for deres luksusbil-designs som Ferrari. Det ydre design, med sin aerodynamiske front og lyse, rummelige interiør, adskilte sig markant fra tidligere togmodeller som IC3. Teknisk set var IC4 udstyret med kraftfulde dieselmotorer, fællesbogier og avancerede sikkerhedsfunktioner.

Udfordringer og Forsinkelser for IC4-togsættene

Trods de store forventninger og investeringer stod IC4 over for en række udfordringer, der forsinkede produktionen og påvirkede driftsstabiliteten. Leveringsforsinkelser, tekniske fejl og bremseproblemer var blandt de problemer, der plagede IC4-togsættene, hvilket resulterede i gentagne driftsafbrydelser.

Fremtiden for IC4 og Dansk Jernbanetransport

Selvom IC4 har haft en turbulent historie, er der stadig håb om at realisere dets potentiale. Rapporter og analyser har foreslået forskellige løsninger, herunder fortsat udvikling af IC4 til intercity- og lyntogstrafik. Trods udfordringerne har IC4 stadig potentiale til at forbedre passageroplevelsen og styrke jernbanetransporten i Danmark.

IC4-togsættene repræsenterer et ambitiøst forsøg på at modernisere dansk jernbanetransport og imødekomme passagerernes behov for komfort og pålidelighed. Selvom vejen har været bumpet, er håbet om at se IC4 fortsætte i fuld drift frem til nye togsæt sættes i drift.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB IC4 togsæt)


Stamdata for DSB MG 5639

Byggeår2010
EVN/European Vehicle NumberMG 5639: 95 86 0005 639-3, FH 6639: 95 86 0006 639-2, FG 6839: 95 86 0006 839-8 og MG 5839: 95 86 0005 839-9
Konfiguration i fast sammenkoblingMG 5639-FH 6639-FG 6839-MG 5839
FabrikantAnsaldoBreda
ModelDSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013
Antal indkøbt83
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt170.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK4 × 560 kW (ca. 750 HK)
Motor4 stk. 20-liters V8-motorer fra Iveco
TransmissionDieselmekanisk
BremsetypeTrykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX200 km/t
Acceleration0,9 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere86.530 mm
Bredde3.150 mm
Højde over skinner4.200 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemDansk ATC
Antal pladser204
Døre pr. side4 stk. dobbeltdøre
Vogne pr. togsæt4-vogns togsæt i formation: MG-FH-FG-MG
Indstigningshøjde1,29 m (MG- og FG-vogne) 0,60 m (FH-vogne) - Trin (MG- og FG-vogne) Niveau (FH-vogne)
Antal toiletter2
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg, WiFi og GSM repeater


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MG 56392010.11.11I driftDanske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB MG 56392011DSB MG 5639 blev sat i ordinær drift.
DSB MG 56392010.11.11DSB MG 5639 blev leveret fra AnsaldoBreda S.p.A., Pistoia, Italien og var bemalet i hvid/grå og mørkeblå.


Billeder af DSB MG 5639

Billede af DSB MG 5639 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB MG 5639 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. januar 2024
Download billede

Billede af DSB MG 5639 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB MG 5639 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. januar 2024
Download billede

DSB MG 5639 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB MG 56012003I drift i Danmark
DSB MG 56022003Solgt til udlandet
DSB MG 56032012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56042004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56052004I drift i Danmark
DSB MG 56062004Ophugget
DSB MG 56072004Ophugget
DSB MG 56082004Ophugget
DSB MG 56092005Tilbageleveret
Stedet er fotograferetDSB MG 5610I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 5611I drift i Danmark
DSB MG 5612Ophugget
DSB MG 5613Ophugget
DSB MG 5614Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MG 5615I drift i Danmark
DSB MG 5616Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MG 5617I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 5618I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 5619I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 5620I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56212009I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56222009I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56232009I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56242010I drift i Danmark
DSB MG 56252010Hensat
Stedet er fotograferetDSB MG 56262010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56272010I drift i Danmark
DSB MG 56282010Hensat
DSB MG 56292010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56302010I drift i Danmark
DSB MG 56312010Ukendt
Stedet er fotograferetDSB MG 56322010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56332010Hensat
DSB MG 56342010Solgt til udlandet
DSB MG 56352010Hensat
Stedet er fotograferetDSB MG 56362010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56372010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56382010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56392010I drift i Danmark
DSB MG 56402010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56412010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56422010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56432010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56442011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56452011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56462011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56472011Hensat
Stedet er fotograferetDSB MG 56482011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56492011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56502011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56512011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56522011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56532011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56542011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56552011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56562011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56572011I drift i Danmark
DSB MG 56582011Hensat
DSB MG 56592011Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MG 56602011I drift i Danmark
DSB MG 56612011Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MG 56622011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56632011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56642011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56652011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56662012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56672012I drift i Danmark
DSB MG 56682012Ukendt
Stedet er fotograferetDSB MG 56692012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56702012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56712012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56722012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56732012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56742012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56752012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56762012I drift i Danmark
DSB MG 56772012Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MG 56782012I drift i Danmark
DSB MG 56792012Hensat
Stedet er fotograferetDSB MG 56802012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MG 56812012I drift i Danmark
DSB MG 56822013Solgt til udlandet