DSB M 21, blev senere omlitreret til: DSB MC 21, DSB MC 611, NPMB M 9, LNJ M 6 og HFHJ C 28.




Triangel Motorvogne: En Central Del af Dansk Jernbane- og Transportarv

Triangel motorvogne, produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, også kendt som Triangel, i Odense, repræsenterer en væsentlig del af den danske jernbane- og transporthistorie. Triangel, grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede, udviklede sig til en af Danmarks førende producenter af motoriserede køretøjer, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen.

Design og Robust Konstruktion

Triangel motorvogne var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed. De blev designet specifikt til at opfylde behovene i den danske offentlige transport, især på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter. Konstruktionen tog højde for Danmarks varierende vejr- og geografiske forhold, hvilket resulterede i køretøjer, der var både holdbare og alsidige.

Motorer og Ydeevne

Triangel motorvogne var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer, der sikrede den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv acceleration og jernbanetransport over kortere afstande.

Passagerkomfort og Anvendelse

Med en moderat passagerkapacitet var Triangel motorvogne designet til at håndtere det varierende antal rejsende, der benyttede de regionale linjer. Interiøret var funktionelt og fokuserede på at tilbyde komfort til passagererne. Motorvognenes karakteristiske udseende gjorde dem letgenkendelige på de danske skinner.

Triangel motorvogne blev anvendt på en række regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark. Deres fleksibilitet og evne til effektivt at operere på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en værdifuld del af det danske jernbanenet. De spillede en afgørende rolle i at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder og bidrog dermed væsentligt til udviklingen af regional transport.

Historisk Betydning og Bevaring

Triangel motorvogne har en særlig plads i historien om dansk jernbane og offentlig transport. De repræsenterer en periode med teknologisk innovation og udvikling inden for dansk industri, hvor fokus var på at forbedre mobiliteten og tilgængeligheden af transport i hele landet. Triangel bidrog til denne udvikling ved at levere køretøjer, der var tilpasset lokale transportbehov.

Flere Triangel motorvogne er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark. Disse bevarede vogne fungerer som en påmindelse om Triangels betydelige rolle i den danske industrihistorie og deres bidrag til udviklingen af transportmidler.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)


Stamdata for DSB M 21

Byggeår1926.7.20
Byggenummer935
FabrikantTriangel
ModelDSB Litra MC - Triangel årgang 1926
Antal indkøbt2
KarrosseriTræ på stålramme
Tjenestevægt19.300 kg
FremdriftsmiddelBenzin
Effekt i KW eller HK200 HK
Motor2 stk. Continental 6 cylinder benzinmotorer.
TransmissionMekanisk gearkasse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1A1
Antal trækkende aksler1
Hastighed MAX55 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere14.400 mm
Akselafstand4.100 mm + 4.100 mm
Antal pladser50 pladser.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
HFHJ C 2819541967Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ)
LNJ M 61944.10.111954Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)
NPMB M 919431944.10.11Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB)
DSB MC 61119411943Danske Statsbaner (DSB)
DSB MC 2119281941Danske Statsbaner (DSB)
DSB M 211926.07.291928Danske Statsbaner (DSB)