DSB MG 5683


DSB Litra MH fra Henschel: En Pioner i Dansk Dieselhydraulisk Jernbanedrift

DSB litra MH rangerlokomotiver markerede en vigtig overgangsperiode, hvor DSB omstillede sig fra dampkraft til moderne dieselhydrauliske lokomotiver til både rangering og strækningskørsel.

I 1958 ønskede DSB at afprøve større dieselhydrauliske rangerlokomotiver og lejede derfor et prøvelokomotiv fra den tyske fabrik Henschel. Lokomotivet blev leveret i fabrikkens karakteristiske blå farve med betegnelsen DH 440, som står for Diesel Hydraulisk 440 HK. Efter vellykkede prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe tre lokomotiver af denne type. Det oprindelige prøvelokomotiv, der blev nummereret 203, blev efterfølgende beholdt og ommalet i DSB's grønne farve.

En almindelig antagelse har været, at det oprindelige prøvelokomotiv blev returneret til Henschel-fabrikken, og at MH 203 var et andet lokomotiv. Men under en renovering og ommaling af MH 203 i foråret og sommeren 2006 blev det opdaget, at lokomotivet under flere lag maling stadig havde sin originale fabriksfarve. Dette beviste, at lokomotivet faktisk var det oprindelige prøvelokomotiv, som blev besluttet bevaret og restaureret tilbage til sin oprindelige farve.

De Tre MH-lokomotiver

De tre MH-lokomotiver, nummereret 201, 202 og 203, blev brugt til forskellige rangerings- og strækningsopgaver. Selvom MH-lokomotiverne var effektive og pålidelige i mange henseender, stødte de også på udfordringer, herunder hyppige afsporinger.

En Vigtig Del af DSB's Lokomotivflåde

Gennem deres levetid beviste DSB litra MH rangerlokomotiverne sig som en vigtig del af DSB's lokomotivflåde og bidrog betydeligt til moderniseringen af dansk jernbanetransport. Deres historie og bidrag til jernbanedrift i Danmark udgør et værdifuldt kapitel i landets transportudvikling.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)


Stamdata for DSB MG 5683

Byggeår2013
EVN/European Vehicle NumberMG 5683: 95 86 0005 683-1, FH 6683: 95 86 0006 683-0, FG 6883: 95 86 0006 883-6 og MG 5883: 95 86 0005 883-7
Konfiguration i fast sammenkoblingMG 5683-FH 6683-FG 6883-MG 5883
FabrikantHenschel
ModelDSB Litra MH (I) - Henschel
Antal indkøbt3
KarrosseriStål
Tjenestevægt40.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK323 kW (440 HK) ved 1.100 o/min.
MotorM.A.N. 8-Cylindre W8V17,5/22A
TransmissionDieselhydraulisk med Voith L37U transmission med trin og vendegear H.S.W.N. 1000/2
Start trækkraft135 kN
SammenkoblingstypeSkruekobling
Akselrækkefølge0C0
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX60 km/t - dog kun 30 km/t under rangering
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere9.440 mm
Bredde3.130 mm
Højde over skinner4.290 mm
Akselafstand2.900 mm + 1.600 mm
Hjuldiameter1.150 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MG 568320132023Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB MG 56832023DSB MG 5683 blev solgt til Cardinal Main S.R.L., Rumænien.
DSB MG 56832019DSB MG 5683 blev hensat.
DSB MG 56832018DSB MG 5683 blev sat i ordinær drift.
DSB MG 56832013DSB MG 5683 blev leveret fra AnsaldoBreda S.p.A., Pistoia, Italien og var bemalet i hvid/grå og mørkeblå.


Litteratur for: DSB MG 5683

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 9: Rangertraktorer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 9: Rangertraktorer
John Poulsen og Peter Christensen
2019
160

Bane Bøger ApS
97887-91434-51-8