LNJ Lm 25, blev senere omlitreret til: LB Lm 25 og LT Lm 25.




RegioSprinter: Innovativ Regionaltogsteknologi fra Siemens Duewag

RegioSprinter, bygget af Siemens Duewag i Tyskland, blev først leveret i 1996 med yderligere fire enheder i 1999. Dette dieselhydrauliske letvægtsregionaltog markerede en væsentlig udvikling inden for regionaltogsteknologi og satte nye standarder for hastighed, komfort og økonomi i regional togdrift.

Innovativt Letvægtsdesign

RegioSprinter skiller sig ud med sit lette konstruktionsdesign, der anvender aluminium og andre letvægtsmaterialer for at reducere den samlede vægt. Dette design forbedrer både togets acceleration og brændstofeffektivitet. Desuden er toget designet med lavtgulv, hvilket forbedrer tilgængeligheden for passagerer med reduceret mobilitet, herunder kørestolsbrugere og passagerer med barnevogne.

Ydeevne og Effektivitet

RegioSprinter er udstyret med dieselhydraulisk transmission, hvilket gør det muligt for toget at nå en tophastighed på 80 km/t hurtigt. Denne funktion gør det ideelt til regional transport, hvor hyppige stop kan påvirke den samlede rejsetid. Toget leverer en stille og komfortabel rejseoplevelse, der er ideel for både korte og mellemlange distancer.

Anvendelse i Danmark

I Danmark anvendes RegioSprinter udelukkende på Nærumbanen, hvor fire togsæt er i drift. Nærumbanen kræver tog, der kan levere hurtig transport på en kort bane med mange stop, hvilket gør RegioSprinter særligt velegnet til ruten med varierende passagerbelastninger og behov for hurtig acceleration.

Miljøhensyn og Bæredygtighed

Selvom RegioSprinter drives af en dieselmotor, har Siemens Duewag lagt stor vægt på at minimere miljøpåvirkningen. Gennem brugen af letvægtsmaterialer og effektiv motorstyring resulterer RegioSprinter i lavere brændstofforbrug og emissioner sammenlignet med ældre regionaltog. Dette gør toget til et mere miljøvenligt valg inden for dieselbaseret regional togtransport.

Betydning for Regional Togtransport

RegioSprinter repræsenterer en milepæl inden for udviklingen af regional togtransport. Med sit fokus på letvægtskonstruktion, passagerkomfort og driftseffektivitet har togtypen vist sig at være et ideelt valg for baner som Nærumbanen.


Links til supplerende læsning:

www.jernbanen.dk (LNJ Lm 25)


Stamdata for LNJ Lm 25

Byggeår1999
Byggenummer91.867
EVN/European Vehicle Number95 86 0654 025-9
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelSiemens LNJ - Lm
Antal indkøbt5
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt33.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 stk. 228 kW (310 HK) ved 1.900 o/min.
Motor2 stk. MAN D2865 LUH07 5 cylinder dieselmotorer med turbo og intercooler.
TransmissionDieselhydraulisk
BremsetypeTrykluftbremse og magnetskinnebremse
AkselrækkefølgeA2A
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere24.800 mm
Akselafstand7.100 mm + 2.500 mm + 7.100 mm
Antal pladser58 pladser + 9 klapsæder.
Antal cykelpladser1
Antal flexområderÈt Flexrum til cykler og barnevogne


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LT Lm 252015.07.01I driftLokaltog A/S (LT)
LB Lm 252002.05.172015.07.01Lokalbanen A/S (LB)
LNJ Lm 251999.02.192002.05.17Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)


Video fra LNJ Lm 25

Video med LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023


Video med LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023


Billeder af LNJ Lm 25

Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Nærum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Billede af LNJ Lm 25 ud for Ravnholm Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

LNJ Lm 25 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LNJ Lm 21199691.543Ophugget
Stedet er fotograferetLNJ Lm 22199991.864I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLNJ Lm 23199991.865I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLNJ Lm 24199991.866I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLNJ Lm 25199991.867I drift i Danmark